I valet och kvalet - vilken utväxling till Revo Beast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I valet och kvalet - vilken utväxling till Revo Beast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • I valet och kvalet - vilken utväxling till Revo Beast?

    Hej
    Ska köpa senaste Revo Beast och sätta på ett Daiwa prorex ags 120g. Men jag har svårt att bestämma mig för vilken utväxling jag ska välja - normalutväxling eller högutväxling.

    Så jag tänkte ödmjukt be om lite input från er fiskeentusiaster här.

    Jag vill använda kombon över hela fiskesäsongen (alltså förlek, efterlek och hela hösten fram till isläggning), fiskar mest med gummi, men även en del med hårdbeten, snittviktklass 80-110 g. Fiskar både grunt och djupt, mest mälaren och mindre insjöar.

    Vad säger ni, normal- eller högutväxlad?

  • #2
    jag var i din sits och ida köpte jag en 7:3 Beast iom att ja först och främst har flera 5:3 men ja resonerar som så att ja fiskar en del i en klarvatten sjö så ja tror en snabb rulle kan trigga till fler hugg när tempen kommer upp lite i vattnet,

    Kommentera


    • #3
      Jag tycker hög utväxling generallt är skönare att ha, oavsett om man fiskar från båt eller land, förutom när det är extremt kallt vatten och fisket är olidlig trögt. Då underlättar det med lägre utväxling för att faktiskt kunna fiska långsamt (för oss som har bokstavskombinationer och har svårt för detta).
      Snabbt fiske brukar allt som oftast funka bra ändå så det är skönt att kunna smaska hem en vevjerk fort.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Är kluven i frågan...
        Föredrar själv den upplevda mindre ansträngningen som krävs för att ta hem tungrodda beten med lägre växling.

        Har själv idag endast rullar växlade över 6.3 till rent bottenstudsande jiggfiske, i mina klassiska Ambassadeurer sitter numera 5.3-drev.
        Det går ju alltid veva snabbare.

        Kommentera


        • #5
          Kör högutväxlad, det blir bättre spöböj då om du vevar in gäddan snabbt!

          Kommentera


          • #6
            Normal- högutväxling känns allt som oftast onödigt om du inte fiskar grymma gliders eller aggressivt jiggar.
            /Apan

            Kommentera


            • #7
              Stort tack för responsen! Vet inte om det än så länge om får mig att vela mindre men uppskattar verkligen att få klok input, både från från team normalutväxling eller team högutväxling.

              Kommentera


              • #8
                Jag sitter just nu i samma sits å ska köpa en Revo Beast men om man kollar på det som verkligen är viktigt är det ju hur mycket lina rullen tar in per vevtag.
                5,8 modellen tar in 69cm lina per vevtag å 7,3 modellen tar in 86cm lina per vevtag och 86cm är väldigt mycket för gäddfiske.
                Som jämförelse tar en vanlig rund Amba med 6,3 i utväxling (typ JB HS) in 76cm lina per vevtag.

                Kommentera


                • #9
                  Om det blir "fel" utväxling så kanske en annan drevsats kan köpas till rimligt pris från Svängsta?

                  Kommentera


                  • #10
                    Har Revo Beast med den höga utväxlingen. Eftersom jag inte har testat den med låg utväxling kan jag inte kommentera på den men kan säga att jag är väldigt nöjd men den jag har. Tror det är väldigt tacksamt med hög utväxling om man som jag ofta står hela dagar (8-12h) och dänger ganska tunga gummidrag.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 005 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X