Nya daiwa lexa, lager låter krig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya daiwa lexa, lager låter krig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

    Nu har ju ABU, SHIMANO, OKUMA lika många rullar från 100:- 10.000:- med, så det hjälper mig inte så mycket.
    Så jag undrade inte vad det finns för märken på marknaden liksom
    Mitt svar är generellt skittråkigt men eftersom frågan är utformad i lite som "hur långt är ett snöre" så är det faktiskt det bästa svaret som finns.
    ABU har flera rullar, BFT har sin Instinct, Okuma har Citrixen m.fl. osv, etc bla bla bla... så det är faktiskt bara att traska in till närmaste butik, klämma och känna alterntivt sponsra näthandeln och google möget.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

      Mitt svar är generellt skittråkigt men eftersom frågan är utformad i lite som "hur långt är ett snöre" så är det faktiskt det bästa svaret som finns.
      ABU har flera rullar, BFT har sin Instinct, Okuma har Citrixen m.fl. osv, etc bla bla bla... så det är faktiskt bara att traska in till närmaste butik, klämma och känna alterntivt sponsra näthandeln och google möget.
      Nja, jag undrar om en specifik rulle som någon inte har dessa problem med, i prisspannet jag angav..
      Jag undrar fortfarande inte vilka som finns, och att torr-spinna i affär är kasst då man måste sätta press på rullen och det är lite svårt att göra.
      Samt att googla fram en vettig rulle är som att gå in på en bilhandlare och fråga om deras bilar är bra och om man borde köpa en?..
      Hur långt är ett snöre hade vart frågan helt utan kriterier

      Men tack för din info såklart.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

        Nja, jag undrar om en specifik rulle som någon inte har dessa problem med, i prisspannet jag angav..
        Jag undrar fortfarande inte vilka som finns, och att torr-spinna i affär är kasst då man måste sätta press på rullen och det är lite svårt att göra.
        Samt att googla fram en vettig rulle är som att gå in på en bilhandlare och fråga om deras bilar är bra och om man borde köpa en?..
        Hur långt är ett snöre hade vart frågan helt utan kriterier

        Men tack för din info såklart.
        Jag kan inte erinra mig om att någon av de rullar jag nämnt och själv använt (mest ABU ska sägas) låter "som kriget"
        Fler exempel då är ju ABU Revo Beast 40/41 (Om man vevar vänster), ABU MAX Toro, Okuma har CITRIXEN eller COMODO, BFT har sin Instinct, Shimano har ju Calcuttan, Tranx och detta fick jag fram genom att bara googla och hamna på en av Sveriges näthandlare

        Så jo, frågan är alldeles för luddig för att svara direkt på.
        Dock kan du glömma 13 Fishing för dom pengarna, DET kan jag svara på direkt!

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

          Jag kan inte erinra mig om att någon av de rullar jag nämnt och själv använt (mest ABU ska sägas) låter "som kriget"
          Fler exempel då är ju ABU Revo Beast 40/41 (Om man vevar vänster), ABU MAX Toro, Okuma har CITRIXEN eller COMODO, BFT har sin Instinct, Shimano har ju Calcuttan, Tranx och detta fick jag fram genom att bara googla och hamna på en av Sveriges näthandlare

          Så jo, frågan är alldeles för luddig för att svara direkt på.
          Dock kan du glömma 13 Fishing för dom pengarna, DET kan jag svara på direkt!
          I så fall tycker jag inte du skall svara om det är för luddigt för dig
          Jag har en Toro NACL, lika röten den.
          Har en gammal Revo vad den nu heter, den är fin men lite liten för fisket jag skall ha den till, men till finliret är den ok.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
            Ni som fattar hur rullar funkar... Är det samma problem med Prorex 300 eller är den annorlunda lagrad än Lexa 300?
            Vågar man köpa om man inte är kunnig/sugen att byta lager, skruva och analysera missljud?
            I princip samma rulle rakt igenom.
            Och ja, innan någon ifrågasätter, jag har haft flera Prorex 300 hemma som rasslar.

            Ursprungligen postat av Bowen
            Vad skall man köpa för rulle om man inte vill ha skrik och rassel när man kastar eller vevar då?
            (har en ny lexa 300 som beter sig ungefär så, men funkar helt ok annars.)

            Det finns ju så många mer eller mindre likadana så man tröttnar på att leta och kolla specs..
            Visst lägga 5kkr kanske är en enkel väg, men om man vill ha en rulle i medelprisklass 1500-2500:- eller så.
            Om du tar väl hand om dina rullar - Curado 300/301, Tranx eller Revo Beast.
            Om du inte tar hand om dina rullar - rund Ambassadeur.

            Tranxen läcker och rostar men fungerar utmärkt om den tas om hand om.
            Gamla Revo Beast har en ytbehandling som är kass men hållbarhetsmässigt är det en evighetsmaskin.

            5 000 är ingen garanti för hållbarhet, har haft flera Conquest hemma som trots skötsel gnisslat, ärgat och rostat.

            Kommentera


            • #56
              Curado 300/301 E/D skulle jag ta ut högen känsliga rullar. Har själv 2 och de är extrem robusta workhorses som behöver bara det ALLA rullar mår bra av: lite enkelt service då å då.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                Curado 300/301 E/D skulle jag ta ut högen känsliga rullar. Har själv 2 och de är extrem robusta workhorses som behöver bara det ALLA rullar mår bra av: lite enkelt service då å då.
                Den gamla plattformen kastar ju dessutom makalöst bra!

                Kommentera


                • #58
                  Får hålla med jonta och utter, Curado 300e är en väldigt robust rulle som fungerar. Fiskar min mycket utan oljud. Bara lite enkel service nån gång om året.

                  Kommentera


                  • #59
                    Får ställa mig i kören angående curado e serien. Har sedan många år tillbaka en 301e7 som bara jättar på och fick tag i en sliten 201e7 på ebay och trots att den sistnämnda rullen aldrig fått någon kärlek i form av service eller ens en droppe extra olja så fungerade rullen hur fint som helst efter en snabb service

                    Kommentera


                    • #60
                      Kanske borde jag behålla båda. Jag har haft många Toros, runda Ambas och så dessa två: en 301 D och en E. Det är i princip de ända som är kvar ( förutom en japanskt special Toro med 7.8 utväxling). Anledning är just att de är så otroligt sköna i handen samt funkar utan minsta problem.
                      Det är DEN rullen som en Tranx måste bevisa att den är bättre för mig. Annars fiskar jag bara mina CC 201 DCs. Dock bara tills max 120g. En Cu 300 skulle jag utan tvekan kasta 200g med

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X