Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

    Hej!

    Har länge velat använda multirulle för havsöringsfisket på kusten och har läst trådar i ämnet här på FS sedan 08 men blir fortfarande inte klok på vad jag ska göra.

    Från fabrik är en Ambassadeur i 5000 storlek allt annat än lämplig för de vikter jag använder (15-25g),köpte ett Reliant searun 9`6 spö med kastvikt 7-28g som jag kommer att använda.

    Skillnaderna i pris mellan dom olika alternativen för att trimma en 5000 rulle är det som får mig att tveka, Abu alternativet med grund Recordspole och kullagrade originaldelar var ju tidigare ett nästan gratis alternativ mot UT delar,men efter deras HUTLÖSA prishöjningar på senare tid så känns det mer osäkert idag.

    Frågan är väl egentligen hur mycket behövs verkligen? är det verkligen en så stor skillnad på en kullagrad linspridare mot plastlagrad att det är värt 895kr?.

    UT alternativet kostar 3026kr!!!(RP kit,lättad spridare m keramisk knivbult.lagrad spridare/mellanhjul)....Abu`s motsvarighet 1500!.
    Är det stor skillnad mellan dom vid praktiskt fiske? blir en rulle trimmad med Abu delar så pass bra att det går att kasta en 18g Toby i lagom pålandsvind eller krävs det UT delar för det...ja,ni förstår kanske vad jag menar .


  • #2
    Ursprungligen postat av Koster
    Från fabrik är en Ambassadeur i 5000 storlek allt annat än lämplig för de vikter jag använder (15-25g)
    Kanske helt ny och oanvänd samt slarvigt fabrikssmord.
    En inkörd, rengjord och korrekt uppsmord 5000 är ju i princip bokstavligen gjord för typiska öringbeten!

    Ursprungligen postat av Koster
    Frågan är väl egentligen hur mycket behövs verkligen? är det verkligen en så stor skillnad på en kullagrad linspridare mot plastlagrad att det är värt 895kr?.
    När det gäller "rulltrim" handlar det oftast inte om ett behov, kul att du faktiskt ser på saken som du gör.

    Det fina med att modifiera en Ambassadeur är att det är så enkelt att byta del för del och ta reda på just när rullen duger.
    Ganska säker på att Mankan G i någon tråd redogör just hur Ambassadeur i olika trimgrader uppför sig.

    Testa med en noggrann rengöring av komponenterna som rör sig under kast. Smörj lager och glidytor relativt snålt med relativt tunn olja.
    Det är första steget.
    I nästa steg tycker jag en lättare spole bör testas, lika viktigt är att ha en spole som inte rymmer mer lina än nödvändigt. Lina väger mycket.

    ...och nej, jag tycker absolut inte en kullagrad evighetsskruv är värd 895 kronor. Om den gör skillnad mot en ny med plastbussningar? Högst troligt.
    Gör den skillnad mot en väl inkörd med plastbussningar? Möjligt men inga avgörande sådana skulle jag tro.

    Kommentera


    • #3
      Min Pro Rocket i 5000 stl är mer än väl lämpad för beten 15-25g, direkt från fabrik. Men med en lättare spole blir det en kastkanon. Mer behövs inte göras.

      Skitfiske

      Kommentera


      • #4
        Hmmm...nu blir jag lite fundersam när jag läser era svar.

        Det är en c4 jag har iaf (2013) och den är rengjord och omsmord.

        Hänger jag på en 20g Vicke så fungerar det bra,men den har ju närmast inget vindmotstånd heller så det är ju inte så konstigt.
        Använder jag däremot på en 18g Toby som är ett ganska fladdrigt drag att kasta i motvind, då måste jag använda mekbroms eller kasta emellan vindpustarna för att inte få problem,och eftersom jag föredrar att fiska med skedar framför kustwobbler så blir det väldigt störande i längden.

        Så detta med lättare spole...en Recordspole och lättad linspridare från Abu kostar ca 850-900kr
        Samma saker från UT 1700kr!....en ansenlig prisskillnad
        Dock är UT spolen är några gram lättare än Recordspolen...det borde ju göra stor skillnad ..eller?

        Hade ju varit kul att köpa bägge och göra ett test mellan dom, men har tyvärr inte råd med det.

        Har även en 6501 Pro Rocket som jag änvänder vid älvfiske och den blir nervös under 30g den med.

        Ni som kör med Abu alternativet,funkar det bra även med fladdriga beten och pålandsvind?



        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
          Hej!

          Har länge velat använda multirulle för havsöringsfisket på kusten och har läst trådar i ämnet här på FS sedan 08 men blir fortfarande inte klok på vad jag ska göra.

          Från fabrik är en Ambassadeur i 5000 storlek allt annat än lämplig för de vikter jag använder (15-25g),köpte ett Reliant searun 9`6 spö med kastvikt 7-28g som jag kommer att använda.

          Skillnaderna i pris mellan dom olika alternativen för att trimma en 5000 rulle är det som får mig att tveka, Abu alternativet med grund Recordspole och kullagrade originaldelar var ju tidigare ett nästan gratis alternativ mot UT delar,men efter deras HUTLÖSA prishöjningar på senare tid så känns det mer osäkert idag.

          Frågan är väl egentligen hur mycket behövs verkligen? är det verkligen en så stor skillnad på en kullagrad linspridare mot plastlagrad att det är värt 895kr?.

          UT alternativet kostar 3026kr!!!(RP kit,lättad spridare m keramisk knivbult.lagrad spridare/mellanhjul)....Abu`s motsvarighet 1500!.
          Är det stor skillnad mellan dom vid praktiskt fiske? blir en rulle trimmad med Abu delar så pass bra att det går att kasta en 18g Toby i lagom pålandsvind eller krävs det UT delar för det...ja,ni förstår kanske vad jag menar .

          Hej Koster;


          Din ABU Ambassadeur 5000 multirulle är tillsammans med ditt 9´6 spö helt perfekt att kasta 15 - 25 grams drag med....

          Strunta i att trimma din Ambassadeur 5000 rulle. Smörj rullen och använd två eller fyra centrifugalbromsvikter och du är klart bäst i klassen...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-22, 05:58.

          Kommentera


          • #6
            Haha...ja jag önskar att jag vore bäst i klassen med en std c4,men tyvärr tycker jag inte att den kastar särskilt imponerande alls:/.

            Samma sak inträffade när jag köpte min 65:a Pro Rocket (som var min första multirulle) ,den marknadsförs ju som en kastkanon....öhhh..vad jämför man med då? den kastar stabilt från 30g men någon kanon är det definitivt inte fråga om. Den används ju däremot för spinnfiske efter Lax/Öring i älv och med vikter den klarar av att kasta stabilt oavsett vindförhållanden så där behövs inget trim.

            Ta en haspelrulle med 0.17 flätlina,11 fots spö, häng sedan på ett 30g snaps på det och klipp till....efter ett par sekunder övergår tankarna från "undrar om jag når ut till änden av stenrevet" till att börja lyssna efter "Plonk!....HELVETTI SAATANA!!!!!",det är min referens för en kastkanon.

            Nu vet jag att en multi aldrig kommer att nå dit oavsett trimmningsgrad och med tanke på att där jag fiskar finns fisken mellan 0.5-10m ifrån land så behövs inte någon kilometerkastare heller. Vad som däremot behövs är en rulle som klarar att kasta lite lättare och fladdriga drag stabilt även när det blåser,för utan vind är det lönlöst att fiska havsöring.

            Jag är helt såld på känslan av att fiska med multirulle och vill använda våra svenska underverk så mkt som det går,därför är jag nyfiken på trim.

            Kommentera


            • #7
              Använder en Ambassadeur Ultra Mag 1 från -86, endast nya lager och vev, resten original.Kastar utan problem beten från 18g. Spöt är mer kritiskt. Har du provat ändra centrifugalvikterna efter ditt favoritdrag? Gör det och ta sen med typ en kustvobbler så du kan täcka vatten i hårdare pålandsvind.

              Kommentera


              • #8
                Jag trodde det kunde bero på centrifugalbromsen jag med ett tag,men oavsett om jag har 4 eller 6 vikter aktiverade kommer linresningen mitt i kastet,och det betyder ju att spolen snurrar fortare än draget drar ut linan.
                Med kustwobbler fungerar det bättre, men fiskar ni bara med såna så fort det blåser 5m/s?

                Kommentera


                • #9
                  Jag har som Jonta K nämnt gått igenom i en tråd vad varje enskilt trim till de runda Ambassadeurerna ger. Kommer dock inte ihåg vad tråden hette. Men det är rätt stor skillnad i kastlängd mellan en ny C3/C4 och en väl sammansatt Ambassadeur. Med eller utan trim. Oavsett betesvikter. Framförallt med lite lättare beten. Skillnaden mellan C3/C4 och Record av senaste variant är som natt o dag. Som ny snurrar en C3/C4 allt annat än lätt dessvärre. C4 är inte ett dugg bättre än C3. C4 har en linförarskruv med ETT kullager. Andra änden är lagrad i en trög plastbussning.

                  Det är alltså högfartsdelen som är trög och då speciellt plastbussningarna i linförarskruven samt mellandrevet som är boven i dramat. Märk väl att plastbussningarna kan fungera ypperligt. Men då på en väl insliten rulle som fått gått en tid så att plastbussningarna slitits så där lagom mycket. Mellanhjulet är lätt åtgärdat. Skär bort låsflärpen och lås istället fast hjulet med ett C clip. Passa samtidigt på att ta en rundfil och fila upp hålet ytterst lite. Tar du för mycket så kan det börja vibrera på axeln med oljud som följd. Dessvärre är det svårare att åtgärda linförarskruven själv. Det är faktiskt omöjligt att byta ut plastbussningen innanför drevet. Men det finns alternativ som är klart billigare än ABUS eller UTs. På Japantackle.com eller på eBay finns det alternativ med dubbla kullager med en helt annan prislapp. Jag har provat bägge dessa samt både ABUs och UTs. Har faktiskt inte märkt någon skillnad konstigt nog. Inte ens med ABUs variant som har en specialbeläggning för att snurra lättare märker jag någon större skillnad. Märk väl att hittar du en väl insliten linförarskruv med plastbussningar så fungerar den väl så bra. Men alltså inte en ny.....

                  UTs lättade mellandrev kostar småpengar och fungerar fint. Men det gör alltså även ett i original om det bara modifieras lite enligt ovan. Kostar ingenting.

                  Spolen då? Med de vikter du nämner så hade jag alla gånger valt UTs spole. Den är helt enkelt bäst. Den grunda Recordspolen är nästan lika bra. Framför allt var den ett bra alternativ tidigare innan prishöjningarna men numera så hade jag valt UTs eller Penns variant. Penns köps vis ABU och är en unik och rätt okänd variant. En orange hålborrad sak som väger mer än UTs men mindre än den grunda från Record, Vill minnas att den tidigare kostade lika mycket som den grunda Recordspolen. Har inte en susning om prislappen numera. Artikelnumret finns i trimtråden om ABU. Jag har haft noll problem med att vatten trängt in i rullen trots att spolen är ordentligt hålborrad. Andra har säkert andra åsikter.

                  Abus orignallager duger finfint om du bara tvättar ur dem och smörjer dem med tex Rocket fuel.

                  Fungerar det då? Det beror på! Allt måste lira tillsammans. Spö, lina, bete, rulle, väder, kastteknik etc. Att trimma en rulle halvhjärtat och inte förstå vad man gjort är som att sminka en gris, eller trimma en Volvo. Men en väl sammansatt rulle ger åtminstone bra förutsättningar. Tex så klarar min vråltrimmade 6500 CS PRO Rocket kastvikter från 8-9 gr till xxx gr på rätt spö. Men varför ska jag använda en klumpig 6500 till UL fiske?

                  Du nämnde Pro Rocket och ABUs marknadsföring av den. ABUs Napp och Nytt är trevlig läsning men på samma sätt som man läser Expressen och Aftonbladet. Sanningshalten haltar betänkligt. En Pro Rocket är exakt samma rulle som en C3 kastmässigt men med en skillnad. Den är smord med Rocket oil istället för ABUs standardolja. En lite lättare olja men annars är det ingen skillnad. ABUs pratar således ren dynga.... En kalasrulle javisst men knappast bättre kastmässigt än en C3.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2019-04-21, 20:52.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Men trög högfartsdel borde ju inte ge symptomen som TS har, d v s överrotation. En trög högdartsdel borde ge korta kastlängder p g a trögheten/bromskraften, men inga överrotationer... Tänker jag.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X