Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Kan du inte snarare hitta en ersättare till Toby 20g...? De fiskar bra men är ganska bökiga i luften, ffa i motvinden... Pröva hellre Koster 20g om motvind...? Jag tycker det funkar med Toby men man får vara beredd på att de fladdrar och tumma spolen därefter...

    Var det inte i tidningen Fiske För Alla som de för 20 år sedan kastade runt 100m med ett 25-30g bete och en Rocket 6500? Tung, stor spole med en massa lina men det sades då att den vikten verkar till kastlängdens fördel, spolens egenvikt höll spolen igång i paritet med betets färd, så mkt så det kan funka om betet skär igenom luften...
    Senast ändrad av anteman; 2019-04-22, 01:11.

    Kommentera


    • #22
      Jo, visst finns det ersättare som fungerar bättre kastmässigt,problemet ligger snarast i att dom inte på långa vägar är en likvärdig ersättare fångstmässigt .

      Vet att chrome Rocketen fanns i en CT utgåva också,utan linspridare och det var väl gjord för beach casting eller ngt sånt har jag för mig, sant om 6500 Pro Rocket är att iaf att från 30g är dom stabila,bara att dänga iväg.

      Det blir till att trimma för min del iaf,måste testa och få reda på om alla lovsånger som sjungits om Ulf Tingströms kreationer verkligen stämmer , ville bara få lite mer klarhet i om det verkligen gjorde sån stor skillnad.
      Sedan jag gillade verkligen hans målsättning om att skapa en robust rulle som också håller över tid för vårat nordiska fiske.

      Tidigare var ju Abu delarna som sagt ett givet startkit iom att dom var så billiga...men numera :/...icke.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
        Det är ju just sådana påståenden som gör mig intresserad av att trimma,inte primärt för att kasta längre än en haspel,utan för att kunna använda alla typer av beten,att inte vara låst vid kustwobblers och andra projektiler så fort vinden överstiger 2m/s.

        Sedan finns det ju dom som säger sig vara nöjda med prestandan hos tex en Black max,vad jag undrar då använder dom även lättare skedar?.
        Min egen erfarenhet av ovan nämda rulle sträcker sig till Youtube videor av Amerikanska bassfiskare som kastar beten på 30-40g med 6fots påkar,och jag måste säga att jag inte är imponerad av deras kastlägder iaf.
        Det är just under sådana här omständigheter jag tycker "trim" har sitt främsta berättigande.
        Långa spön, kompakta relativt lätta beten och ett fiske där långa kast kanske är viktigare än trygga kast.

        Samtidigt blir jag lite nyfiken på hur stor erfarenhet du har av att kasta med multirulle?
        Personerna jag känner som lovsjunger sina Ambassadeur 6500, både original och trimmade, har en sak gemensamt och det är flera tiotals års erfarenhet av fiske med rullar av den här typen.
        Jag som fiskat multirulle sedan jag var barn, i ungefär 30 år, har mycket svårt att få bra kastlängder då jag använder spön på 9-10 fot med typiska öringbeten oavsett vilken rulle som sitter i rullfästet. Har helt enkelt inte tillräcklig vana av sådant fiske.
        Tror erfarenhet, vana och kastteknik i allra högsta grad spelar in om man ska bemästra en Ambassadeur på bästa vis.
        Därav moderna lågprofilares popularitet till alla möjliga fiskeformer.
        Merparten låga rullar med sina externa kastbromsar är helt enkelt generellt sett lättare att hantera än de klassiska runda för den utan större vana och/eller den som kommer från haspelfiske.

        Angående Black Max, eller andra lågprofilare, till lätta skedar. Vad definieras som lätt?
        Var ute här om dagen och kastade ett ganska fladdrigt vibrationsbete på 5 gram med min Daiwa Alphas mot vinden (som förvisso inte var hård). Inga större bekymmer faktiskt och kastlängderna låg ungefär i linje med haspelutrustningen jag hade med mig bestående av ungefär motsvarande spö.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Kan du inte snarare hitta en ersättare till Toby 20g...? De fiskar bra men är ganska bökiga i luften, ffa i motvinden... Pröva hellre Koster 20g om motvind...? Jag tycker det funkar med Toby men man får vara beredd på att de fladdrar och tumma spolen därefter...

          Var det inte i tidningen Fiske För Alla som de för 20 år sedan kastade runt 100m med ett 25-30g bete och en Rocket 6500? Tung, stor spole med en massa lina men det sades då att den vikten verkar till kastlängdens fördel, spolens egenvikt höll spolen igång i paritet med betets färd, så mkt så det kan funka om betet skär igenom luften...
          Jag fiskade Hö med en 6500 Amb: många år och det var nästan inga haspelfiskare som hängde med mig i kastlängder.
          Får jag väl snurr på spolen på en 6500 upplever jag att den högre vikten gör att spolen snurrar längre vilket ger ökad kastlängd men det förutsätter att man har ett spö som är anpassat för den typen av rulle och gärna nylon lina.

          Många missar att det är spöet som kastar inte rullen så TS kanske skulle vinna mer på att lägga pengarna på ett bättre spö en att trimma och modifiera rullen.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Kan du inte snarare hitta en ersättare till Toby 20g...? De fiskar bra men är ganska bökiga i luften, ffa i motvinden... Pröva hellre Koster 20g om motvind...? Jag tycker det funkar med Toby men man får vara beredd på att de fladdrar och tumma spolen därefter...

            Var det inte i tidningen Fiske För Alla som de för 20 år sedan kastade runt 100m med ett 25-30g bete och en Rocket 6500? Tung, stor spole med en massa lina men det sades då att den vikten verkar till kastlängdens fördel, spolens egenvikt höll spolen igång i paritet med betets färd, så mkt så det kan funka om betet skär igenom luften...
            Hej Anteman;

            Inget ont bör skrivas om FISKE FÖR ALLA och min vän fiskeskribenten Anders Forsberg... Nu har det gått en hel de år sedan Stefan "Trumman" Trumstedt och jag var inbjudna av Anders att fiska Gädda hos honom nere i "Gäddparadiset" Västervik, men de positiva minnena finns kvar....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #26
              Just med multi upplever jag att det finns någon slags "svart magi" i rätt kombination spö+rulle. Ibland är en kombination bara hopplös och ibland blir det helt magiskt. Tycker lite äldre spön med långsammare aktion ofta passar bättre till multi, iallafall om man kör med flätlina. Tror de väldigt rappa moderna spöna "snärtar" igång spolen och det blir gärna overrun om man inte är försiktig.

              Har ett spö som alltid ligger i bilen, som "utifall spö", om man stannar vid en rastplats eller något och det finns ett vatten där. Det här är nog mitt absolut billigaste set men det kastar kanon. Ett 8 fots 10-30gr "skitspö" för typ 400 spänn som jag har kortat ner till 7'3" för att kunna kasta de minsta gäddbetena på 30-40gr och en gammal helt original SM1600. En Buster 2 i linänden och det är bara att dänga så hårt man vill även i motvind. Ren lyckträff, bara grejer som jag hade liggandes och ville ha nån användning för.

              Kommentera


              • #27
                Hej Old Firehand,

                Jag håller med dig där och därför skrev jag väl om tidningen Ffa!

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Det är just under sådana här omständigheter jag tycker "trim" har sitt främsta berättigande.
                  Långa spön, kompakta relativt lätta beten och ett fiske där långa kast kanske är viktigare än trygga kast.

                  Samtidigt blir jag lite nyfiken på hur stor erfarenhet du har av att kasta med multirulle?
                  Personerna jag känner som lovsjunger sina Ambassadeur 6500, både original och trimmade, har en sak gemensamt och det är flera tiotals års erfarenhet av fiske med rullar av den här typen.
                  Jag som fiskat multirulle sedan jag var barn, i ungefär 30 år, har mycket svårt att få bra kastlängder då jag använder spön på 9-10 fot med typiska öringbeten oavsett vilken rulle som sitter i rullfästet. Har helt enkelt inte tillräcklig vana av sådant fiske.
                  Tror erfarenhet, vana och kastteknik i allra högsta grad spelar in om man ska bemästra en Ambassadeur på bästa vis.
                  Därav moderna lågprofilares popularitet till alla möjliga fiskeformer.
                  Merparten låga rullar med sina externa kastbromsar är helt enkelt generellt sett lättare att hantera än de klassiska runda för den utan större vana och/eller den som kommer från haspelfiske.

                  Angående Black Max, eller andra lågprofilare, till lätta skedar. Vad definieras som lätt?
                  Var ute här om dagen och kastade ett ganska fladdrigt vibrationsbete på 5 gram med min Daiwa Alphas mot vinden (som förvisso inte var hård). Inga större bekymmer faktiskt och kastlängderna låg ungefär i linje med haspelutrustningen jag hade med mig bestående av ungefär motsvarande spö.
                  Så passande att ni börjar skriva om 65:or,för idag åkte jag ut till kusten och hängde på just min 65:a Pro Rocket med 0.40mm nylonlina på Reliantspöt för att se om den kastar bättre än c4:an gör, förutsättningarna var likartade,5-8m/s pålandsvind.



                  Ovan är betena som användes vid testet,21g Biltemadrag,18g Toby och en 24g Häxan
                  Rullen hade 4 centrifugalvikter aktiverade och det var inga problem att kastade vare sig Häxan eller Biltemadraget om än inte ens i närheten av att vara någon kastkanon..men med Tobyn ...där vill det inte alls,då får man bromsa ihjäl rullen med endera tummen eller mekbroms för att inte få backslag,och det på grund av att vinden tar draget och saktar ner det jättefort ibland.

                  En 20g Toby skulle säkert gå hur bra som helst att kasta eftersom dom är både 15mm kortare och dubbelt så tjocka i godset än 18g varianten är, men det är just det som gör 18 grammaren så dödlig,den har en mycket mer levande gång,fladdrar bättre vid spinnstop,går högre i vattnet ,men, den är också en riktigt svår utmaning för en original Ambis att klara av i lite motvind. den och en 15g Hammer är grymt svårkastade men ack så effektiva skedar

                  Summan av testet blev iaf att Rocketen faktiskt överlag kastar bättre än c4:an :o men ingen av dom kastar bra nog för att jag ska vilja fortsätta använda dom i originalskick. Spöt är helt sagolikt! laddar bra med dom vikter jag hittills provat och när jag satte mig i en tångruska fick jag även känna lite på aktionen...längtar till jag får drilla fisk på det här.

                  Min första egna Ambassadeur köpte jag 2012 men jag har fiskat med dom av och till sedan 95,så helt novis är jag inte.

                  Lågprofilare vet jag inte mycket mer om än att dom som fungerar bra i det viktspann jag använder är prissatta som en Rolex men har en livslängd som en husfluga (4veckor) ,dom verkar tillhöra slit och släng samhället....och det gillar icke jag,så därför använder jag runda Ambassadeurer,dom är gjorda för att hålla...lääänge , och det gör mig glad som fan att det fortfarande existerar.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

                    Så passande att ni börjar skriva om 65:or,för idag åkte jag ut till kusten och hängde på just min 65:a Pro Rocket med 0.40mm nylonlina på Reliantspöt för att se om den kastar bättre än c4:an gör, förutsättningarna var likartade,5-8m/s pålandsvind.



                    Ovan är betena som användes vid testet,21g Biltemadrag,18g Toby och en 24g Häxan
                    Rullen hade 4 centrifugalvikter aktiverade och det var inga problem att kastade vare sig Häxan eller Biltemadraget om än inte ens i närheten av att vara någon kastkanon..men med Tobyn ...där vill det inte alls,då får man bromsa ihjäl rullen med endera tummen eller mekbroms för att inte få backslag,och det på grund av att vinden tar draget och saktar ner det jättefort ibland.

                    En 20g Toby skulle säkert gå hur bra som helst att kasta eftersom dom är både 15mm kortare och dubbelt så tjocka i godset än 18g varianten är, men det är just det som gör 18 grammaren så dödlig,den har en mycket mer levande gång,fladdrar bättre vid spinnstop,går högre i vattnet ,men, den är också en riktigt svår utmaning för en original Ambis att klara av i lite motvind. den och en 15g Hammer är grymt svårkastade men ack så effektiva skedar

                    Summan av testet blev iaf att Rocketen faktiskt överlag kastar bättre än c4:an :o men ingen av dom kastar bra nog för att jag ska vilja fortsätta använda dom i originalskick. Spöt är helt sagolikt! laddar bra med dom vikter jag hittills provat och när jag satte mig i en tångruska fick jag även känna lite på aktionen...längtar till jag får drilla fisk på det här.

                    Min första egna Ambassadeur köpte jag 2012 men jag har fiskat med dom av och till sedan 95,så helt novis är jag inte.

                    Lågprofilare vet jag inte mycket mer om än att dom som fungerar bra i det viktspann jag använder är prissatta som en Rolex men har en livslängd som en husfluga (4veckor) ,dom verkar tillhöra slit och släng samhället....och det gillar icke jag,så därför använder jag runda Ambassadeurer,dom är gjorda för att hålla...lääänge , och det gör mig glad som fan att det fortfarande existerar.
                    Du kanske ska prova en 1500 eller 2500 istället?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                      Du kanske ska prova en 1500 eller 2500 istället?
                      Skulle jag komma över en 2501 till vettigt pris så är jag ABSOLUT intresserad...med dom är ungefär lika vanliga på begmarknaden som en baconmacka är i en moskè.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 081 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X