Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    Lågprofilare vet jag inte mycket mer om än att dom som fungerar bra i det viktspann jag använder är prissatta som en Rolex men har en livslängd som en husfluga (4veckor) ,dom verkar tillhöra slit och släng samhället....och det gillar icke jag,så därför använder jag runda Ambassadeurer,dom är gjorda för att hålla...lääänge , och det gör mig glad som fan att det fortfarande existerar.
    Ja!
    Click image for larger version

Name:	PDRost01d.jpg
Views:	387
Size:	976,9 KB
ID:	2502634

    Tänkt att få ha en rund Ambassadeur C4 som ser ut så här efter ett par månaders fiske!


    Skämt åsido.
    Nya Amassadeurer rostar, har missar i ytbehandling och så vidare.
    Det finns lågprofilare som håller MINST lika bra kvalitet som diverse runda rullar, ABU inkluderat. Tror Ambassadeurens kvalitetsrykte härstammar från en
    tid då standarden på komponentnivå var betydligt högre samt det faktum att runda av klassisk typ är så ytterst enkla att hålla efter.
    Ryktet är ju inte oförtjänt men i dagsläget kan jag tycka det är kraftigt uppblåst.

    Kommentera


    • #32
      Svarar på flera frågan och inlägg i ett o samma .

      Med rätt beten, teknik, spön, rullar etc så kastar en multi minst lika långt som en haspel. Däremot kommer den aldrig bli lika billig eller mångsidig. En haspel behöver inte ”lira” med resten av utrustningen på samma sätt som en multi. Men också tristare enligt min mening, En smaksak givetvis. Med mina numera utsorterade och noga utvalda multirullar, vissa trimmade andra inte, för lätt fiske så har jag inga som helst problem att kasta minst lika långt som med min haspelutrustning. Men med haspeln räcker en rulle för 5-50 gr. Med multi så behöver jag flera. Mångsidigheten igen.

      En Black Max fungerar kalas från 12-15 gr. Den fungerar ner mot 10 gr. På ett ungefär. Ämnar man använda lättare beten än så får man finna sig i korta kast. Glöm inte att vikter är ca. Betets form påverkar givetvis också, Tex så är TS 18 gr Toby en mardröm medan en 10 gr jigg är en enkel match....

      En 18 gr Toby är inte optimal för en rund Ambassadeur i storlek 5000-6000. Inte ens med UTs värsta kit kommer det att bli bra. Det kommer givetvis gå att kasta men med mediokert resultat. Betet har för låg densitet i förhållande till luftmotståndet helt enkelt. Sätt på en Premiere eller en annan mindre rulle med lätt spole så ska du få se på resultat. Eller en 2500. Helst med UTs trim då 2500 spole är allt annat än lätt i original. Lättare än en 5000 men det beror mest på att linkapaciteten är så pass mycket mindre. Tänk även på att utväxlingen på en 2500 är rätt låg. Detta i kombination med liten diameter på spolen gör att man tar hem väldigt lite lina per vevvarv. Jämfört med dagens mer moderna rullar alltså,

      En lättad linförare gör inte så mycket nytta på en 5000-6000 rulle. På en 4000 märks nyttan mer. Jag hade alla gånger hellre lagt pengarna på annat.

      och i vissa fall kan faktiskt en lättare spole försämra kastegenskaperna. Det finns tillfällen när en tyngre spoles momentum kan få spolen att snurra längre med lägre kast som följd. Men det är inom ett snävt område och mångsidigheten minskar jämfört med en lättare spole. En lättare spole är generellt sätt att föredra. Det betyder dock inte att rulle X med en spole på 10 gr automatiskt är bättre än rulle Y med en 15 gr spole. Men byter du ut spolen i rulle Y till en lättare så blir den garanterat bätttre i majoriteten av alla situationer.
      Senast ändrad av Mankan G; 2019-04-23, 10:38.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #33
        Alla metaller oxiderar ju ,och råder det total brist på förebyggande underhåll går det fort ,oavsett tillverkare.

        Måhända finns det lågprofilare som håller ,men ,då kostar dom en halv månadslön och går dom sönder och är av märket Daiwa eller Shimano så är reservdelar otroligt svåra att få tag på (om ens möjligt),och finns dom kostar skjortan,det vet jag av erfarenhet då jag ägt flertalet av deras haspelrullar tidigare. Allt är skapt för att du skall vara tvunget att köpa nytt,och när vi står inför att i stort sett alla ekosystem på vår planet håller på att kollapsa pga vårat konsumptionsamhälle känns det inte som ett lag jag vill hålla på...riktigt.

        Visst,det är stor skillnad på insidan av en Ambassadeur 5000 nu och en ifrån 1960,men, den är ju som sagt så enkel att ta hand om att det borde vara straffbart om man inte lyckas få den att hålla,och går den mot förmodan sönder finns det än så länge iaf delar att få tag i ett tfnsamtal bort.

        Har inga föreställningar att någon rulle överhuvudtaget ska hålla någon längre tid om man är medlem av Gäddmaffian och följer rådande trender där med 250g beten,stumma linor och kvastskaft till spön där det rycks&knycks.
        Mitt fiske stannar dock vid max 45g,använder till 95% nylonlina och servar minutiöst.

        I`m old school,and old`s cool

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Koster
          Måhända finns det lågprofilare som håller ,men ,då kostar dom en halv månadslön och går dom sönder och är av märket Daiwa eller Shimano så är reservdelar otroligt svåra att få tag på (om ens möjligt),och finns dom kostar skjortan,det vet jag av erfarenhet då jag ägt flertalet av deras haspelrullar tidigare.
          Jag beställer regelbundet delar till både Daiwa och Shimano, från olika källor.
          Sedan ABU's prishöjningar är skillnaderna i pris inte särskilt överväldigande. Vissa motsvarande delar kan till och med vara billigare från/till japanerna!
          Krångligare kanske det är dock, det beror väl på vilka källor man har.
          Personligen förstår jag knappt blekingska (trots att jag är smålänning som agerat häradsbetäckare i göingebygden) så ABU är inte smidigt alla gånger.

          Ursprungligen postat av Koster
          Mitt fiske stannar dock vid max 45g,använder till 95% nylonlina och servar minutiöst.
          Med tanke på det sistnämnda så skulle moderna lågprofilare garanterat klara sig utmärkt men det är ju inte din grej så ska inte tjata.

          Tror 2501 eller Mörrum i lämplig storlek hade passat.
          Om du tål japanernas äldre runda rullar finns ju bland annat Conquest i massa olika storlekar. Extremt hög byggkvalitet och mycket fina kastegenskaper.



          Eller köp en haspel till Tobyn...

          Kommentera


          • #35




            Eller köp en haspel till Tobyn...[/QUOTE]

            Haaahahahaha!....jag har en haspel till Tobyn....eller 2st rättare sagt...Cardinal 802 och 804 kastar långt som faan,hållit i 11 år har dom gjort....men, balansen i spöt med rullen så tätt inpå klingan och vikten på ovansidan,direktkontakten med betet....inte i samma liga

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
              Haaahahahaha!....jag har en haspel till Tobyn....eller 2st rättare sagt...Cardinal 802 och 804 kastar långt som faan,hållit i 11 år har dom gjort....men, balansen i spöt med rullen så tätt inpå klingan och vikten på ovansidan,direktkontakten med betet....inte i samma liga
              Du ser!

              Mitt förslag var faktiskt lite halvallvarligt menat.
              Om du helt enkelt inte får till en rulle som kan kasta Tobyn men ändå tvunget vill fiska den så har ju nöden ingen lag.
              Verkligen ingen lag om du fortsätter använda 802 och 804...

              Ibland är det på det här viset, vad man än gör lirar inte grejorna perfekt ihop.
              Kanske har du andra lättare och/eller mer svårkastade beten vilket gör det lämpligt att sätta ihop en specifik multiutrustning för sådana. Då kan du köra dina stora runda till mer lättkastat och ha något smidigare till krångelbetena?

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Du ser!

                Mitt förslag var faktiskt lite halvallvarligt menat.
                Om du helt enkelt inte får till en rulle som kan kasta Tobyn men ändå tvunget vill fiska den så har ju nöden ingen lag.
                Verkligen ingen lag om du fortsätter använda 802 och 804...

                Ibland är det på det här viset, vad man än gör lirar inte grejorna perfekt ihop.
                Kanske har du andra lättare och/eller mer svårkastade beten vilket gör det lämpligt att sätta ihop en specifik multiutrustning för sådana. Då kan du köra dina stora runda till mer lättkastat och ha något smidigare till krångelbetena?
                Så kan det mkt väl bli i slutändan...men jag lär ju prova och se hur långt jag kommer med lite trimdelar iaf, för då har jag fått det ur systemet och vet om inte annat hur jag ska gå vidare sedan.

                Kommentera


                • #38
                  Å misslyckas du med rulltrimmandet så söker du efter ett bete med Toby-gång som flyger stadigare Eller betestrim? Undrar hur en Toby med bortfilade fenor skulle fiska och flyga? En multi-Toby månne?

                  Kommentera


                  • #39
                    Spännande tråd och många intressanta poäng som tas upp. Var i samma sits som TS för ett par år sedan då jag inte var helt nöjd med min 5500 CS Pro Rocket och dess egenskaper vid vissa situationer vid havsöringfiske.
                    Var just när betena var runt 15-20g som jag tyckte kasten var lite väl korta och jag var nyfiken på vad en trimmad rulle kan göra.
                    Detta var innan Abu:s höjningar så jag införskaffade den grunda Recordspolen, den lättare linföraren och dubbellagrat mellandrev(kullager är kul. Ibland...)
                    Från andra ställen köpte jag även keramisk knivbult, dubbellagrad evighetsskruv samt Air HD kullager från Hedgehog.
                    Tror jag landade runt 1000-1200kr för allt.

                    Vad blev skillnaden då? Jo rullen kastar betydligt längre med klassiska HÖ drag i viktspannet 20-30g och kräver även betydligt mindre kraft för att få till dessa längder vilket också minskar risken för trassel.
                    Beten på 15g flyger också men självklart inte lika långt som en Sandgrävling på 27g, är ju bara enkel logik eller så kastar jag fel

                    Spöt jag använder är ett Fenwick Quadrant 10f 8-32g. Ett spö med en långsammare aktion vilket jag tycker är optimalt för Hö och speciellt med multirulle.


                    Så för att sammanfatta allt så är jag nöjd med resultatet och tycker det var värt pengarna, för mig iaf.
                    Nu fiskar jag inte med fladdriga skeddrag(kanske missar något där) men med kustwobblers, epoxydrag och bombarda så kastar rullen betydligt bättre.

                    Hoppas detta ger lite mer info om vad TS söker och fråga gärna om det är något som är oklart.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
                      Hej!

                      Har länge velat använda multirulle för havsöringsfisket på kusten och har läst trådar i ämnet här på FS sedan 08 men blir fortfarande inte klok på vad jag ska göra.

                      Från fabrik är en Ambassadeur i 5000 storlek allt annat än lämplig för de vikter jag använder (15-25g),köpte ett Reliant searun 9`6 spö med kastvikt 7-28g som jag kommer att använda.

                      Skillnaderna i pris mellan dom olika alternativen för att trimma en 5000 rulle är det som får mig att tveka, Abu alternativet med grund Recordspole och kullagrade originaldelar var ju tidigare ett nästan gratis alternativ mot UT delar,men efter deras HUTLÖSA prishöjningar på senare tid så känns det mer osäkert idag.

                      Frågan är väl egentligen hur mycket behövs verkligen? är det verkligen en så stor skillnad på en kullagrad linspridare mot plastlagrad att det är värt 895kr?.

                      UT alternativet kostar 3026kr!!!(RP kit,lättad spridare m keramisk knivbult.lagrad spridare/mellanhjul)....Abu`s motsvarighet 1500!.
                      Är det stor skillnad mellan dom vid praktiskt fiske? blir en rulle trimmad med Abu delar så pass bra att det går att kasta en 18g Toby i lagom pålandsvind eller krävs det UT delar för det...ja,ni förstår kanske vad jag menar .
                      Vilket eller vilka spö använder du till ditt Hö fiske ?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 999 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X