Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

    Vilket eller vilka spö använder du till ditt Hö fiske ?
    Numera använder jag uteslutande Reliant Searun 9`6 spöt till multin,helt sagolikt spö tkr jag.
    Till haspeln (skämmes ta mig fan ) har jag ett 10f Broman/Odell Beta .

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
      Spännande tråd och många intressanta poäng som tas upp. Var i samma sits som TS för ett par år sedan då jag inte var helt nöjd med min 5500 CS Pro Rocket och dess egenskaper vid vissa situationer vid havsöringfiske.
      Var just när betena var runt 15-20g som jag tyckte kasten var lite väl korta och jag var nyfiken på vad en trimmad rulle kan göra.
      Detta var innan Abu:s höjningar så jag införskaffade den grunda Recordspolen, den lättare linföraren och dubbellagrat mellandrev(kullager är kul. Ibland...)
      Från andra ställen köpte jag även keramisk knivbult, dubbellagrad evighetsskruv samt Air HD kullager från Hedgehog.
      Tror jag landade runt 1000-1200kr för allt.

      Vad blev skillnaden då? Jo rullen kastar betydligt längre med klassiska HÖ drag i viktspannet 20-30g och kräver även betydligt mindre kraft för att få till dessa längder vilket också minskar risken för trassel.
      Beten på 15g flyger också men självklart inte lika långt som en Sandgrävling på 27g, är ju bara enkel logik eller så kastar jag fel

      Spöt jag använder är ett Fenwick Quadrant 10f 8-32g. Ett spö med en långsammare aktion vilket jag tycker är optimalt för Hö och speciellt med multirulle.


      Så för att sammanfatta allt så är jag nöjd med resultatet och tycker det var värt pengarna, för mig iaf.
      Nu fiskar jag inte med fladdriga skeddrag(kanske missar något där) men med kustwobblers, epoxydrag och bombarda så kastar rullen betydligt bättre.

      Hoppas detta ger lite mer info om vad TS söker och fråga gärna om det är något som är oklart.
      Jaså! du säger det minsann...låter som ljuv musik i mina öron .

      Sedan är jag mycket medveten om att en multirulle hur trimmad den än är aldrig kommer att kasta svåra drag lika bra eller problemfritt som en kaffekvarn,och det i synnerhet inte när det blåser motvind, konstruktionen omöjliggör ju det.

      Jag vill dock att den klarar mer än Kustwobblers och liknande,och din berättelse här säger mig att det är helt möjligt...KUL!!

      Kommentera


      • #43
        Kul att min inlägg gav något!
        Även märkt att val av lina gör stor skillnad. Försök att hitta en så rund som möjligt flätlina, om du nu vill ha det.
        Har Spiderwire Stealth Smooth braid i 0.19 idag och fungerar bra men hade en annan mer platt flätlina innan och den gav betydligt mer problem. Kanske inbillning men men...

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

          Numera använder jag uteslutande Reliant Searun 9`6 spöt till multin,helt sagolikt spö tkr jag.
          Till haspeln (skämmes ta mig fan ) har jag ett 10f Broman/Odell Beta .
          Håller med dig, Searun is då shit, men tycker du inte att en Amba 5000 gör spöt väldigt framlätt? Själv fiskar jag som fladdrigast viking herring 18gram upp till misiler som 30gram snaps utan problem i vilka vindar som helst upp till 18-20, men inte med en Amba.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

            Håller med dig, Searun is då shit, men tycker du inte att en Amba 5000 gör spöt väldigt framlätt? Själv fiskar jag som fladdrigast viking herring 18gram upp till misiler som 30gram snaps utan problem i vilka vindar som helst upp till 18-20, men inte med en Amba.
            Kolla balansen med en 185grams rulle, precis vid skruven, näst intill perfektion, men med en Amba 5000 ställer sig spöt rakt ner med toppen upp och det är ju synd på ett så välbalanserat spö. Rullen som sitter på är inte perfekt på spöt, skulle vilja ha en på kanske 20-30gram mer, något som oxå är lite mer gediget och hållbart i längden typ, men i alla fall så funkar svs kastbroms systemet riktigt bra för mig när jag fiskar.
            Senast ändrad av RUSTY HOOK; 2019-04-24, 23:03.

            Kommentera


            • #46
              Jahopp! då sitter man här kl 06 på morgonen och har nyss givit 2995 av mina hårt förvärvade kronor till Sportfiskeboden, och i utbyte får jag en CS 5501 Pro Rocket UT edition.

              Hur fan gick det här till då? jo,trimkitten till 5000strl var slutsålda....och 11 år av funderingar känns länge nog,och då var en färdigtrimmad rulle det enda alternativet,sen gjorde det ju inte ont att både trimmet och rullen tillsammans blev billigare än att köpa separat....och en Pro Rocket har man ju alltid plats för,särskillt en RÖD!

              Kan ju alltid kasta över delarna till c4:an om jag vill sedan.

              Balansen på Reliant spöt med en Pro Rocket/c4 tkr jag funkar alldeles utmärkt. Så länge det inte är framtungt så mår jag bra,fixar inte såna spön och därför gick Fenwick tyvärr bort,trots en i övrigt brilliant aktion i klingan,Searun är mkt lättare och bättre balanserat.

              Kommentera


              • #47
                Snygg,
                Du kommer bli nöjd!

                Men du får kika på deras Seatrout edition, fullsmetad med kul grejer!

                Prislappen straxt dryga 6000 är svettig men msn lever bara en gång,..,

                Kommentera


                • #48


                  Men du får kika på deras Seatrout edition, fullsmetad med kul grejer!

                  Prislappen straxt dryga 6000 är svettig men msn lever bara en gång,..,

                  [/QUOTE]

                  Nähäe du!! jag tog i så jag skrek när jag köpte den här rullen ändå, nu skall dom här delarna fiskas med både vår/höstsäsongen och bli grundligt utvärderade innan jag köper ngt mer.

                  UT Seatrout rullen har dessutom en massa horribelt dyra saker på som jag inte är intresserad av alls, kullagrade 35mm enkelveven(ockerpris!!),svampskruvar och extra backspärrhake tex.
                  Det enda som vore intressant i övrigt från den rullen är UT Star Drag(havsöring kräver dock ingen märkvärdig broms) och kullagrade skruven och mellanhjulet...om dom nu gör sån stor skillnad.

                  Ska bli spännande att prova iaf efter alla lovord jag läst....hype är farligt dock.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

                    Men du får kika på deras Seatrout edition, fullsmetad med kul grejer!

                    Prislappen straxt dryga 6000 är svettig men msn lever bara en gång,..,
                    Nähäe du!! jag tog i så jag skrek när jag köpte den här rullen ändå, nu skall dom här delarna fiskas med både vår/höstsäsongen och bli grundligt utvärderade innan jag köper ngt mer.

                    UT Seatrout rullen har dessutom en massa horribelt dyra saker på som jag inte är intresserad av alls, kullagrade 35mm enkelveven(ockerpris!!),svampskruvar och extra backspärrhake tex.
                    Det enda som vore intressant i övrigt från den rullen är UT Star Drag(havsöring kräver dock ingen märkvärdig broms) och kullagrade skruven och mellanhjulet...om dom nu gör sån stor skillnad.

                    Ska bli spännande att prova iaf efter alla lovord jag läst....hype är farligt dock.[/QUOTE]



                    Där snackar vi pris! Och mycket går ju köpa genom Abu. Svampmuttrar och hake.
                    Sen Abu kom med sina nya lättare linspridare och spolar för några år sedan så är ju trim nästan onödigt. Och lagrad evighetes skruv finns ju hos Abu också.
                    Blir mycket placebo med trim. En grund spole är dock inte fel om man ska använda tunn lina så slipper man ha onödigt mycket lina på.
                    Men där föredrar jag avail spolar. Otroligt bra och välbalanserade.

                    Kommentera


                    • #50
                      Hade varit ytterst intressant att köpa en gammal halväcklig C3 för några hundra, bonnatrimma och jämföra med den där Seatrout-saken för över 6000...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X