Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    funkar inte rulljävulen nu så är det bara att förlika sig med att det blir haspel igen...på livstid .
    Eller så köper du en japanbyggd Daiwa från guldåldern helt enkelt!

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Eller så köper du en japanbyggd Daiwa från guldåldern helt enkelt!
      Har dom haft en sån?

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

        Jag har absolut inte för avsikt att göra några fler ändringar på rullen, den har nu lättaste spolen,"bästa spollagren" ,lättad linspridare med keramisk knivbult,lättat linspridardrev som jag också skurit bort låsflärpen på och ersatt med hästskobricka och allt är smort med TG Yellow Label olja ....funkar inte rulljävulen nu så är det bara att förlika sig med att det blir haspel igen...på livstid .
        Se det ljusa i att om du byter till grisnosrulle så blir du i alla fall inte blöt om händerna...

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

          Har dom haft en sån?
          Ja, men vi fick knappt ta del av den här i Europa...

          Kommentera


          • #75
            Då har jag varit ute och provat min UT Edition rulle..
            Betena som användes syns på bilden. Vindförhållandena var ca 2-3m/s pålandsvind.

            Jag var rädd för att rullen inte skulle leva upp till alla lovord och hyllningar som jag läst om...och det gör den inte heller ,inte ens i närheten .

            Förstår ärligt talat inte var förbättringen med dessa delar finns alls!. Det krävs fortfarande kastpilkar ala Stingsilda/Snaps på över 25g för att rullen skall kunna kasta bekymmersfritt in i 3 m/s motvind. En 20g Hammer ?...GLÖM!,måste tumbromsa lika jävligt som med min otrimmade 65:a,och kastlängderna är helt identiska med en std rulle...(ska det va så här :o)
            Visst,det går att få ut kasten med mindre kraft än en std rulle OM vindförhållandena och betestypen är dom rätta.
            Beskrivningen om att "Rullen klarar nu även normalt svårkastade fladdriga beten utan problem" håller jag inte med om alls,på sin höjd kanske det handlar om en 5% förbättring mot en std rulle....och till det priset :/.

            Gick att gå ner till 2st centrifugalvikter i medvind men vid motvind vart jag tvungen att gå upp till 4 och en lätt anliggande tumme under hala kastet för att undvika övervarv.
            Linan på rullen är 0.28mm Stroft GTM.

            Synd! jag hade verkligen hoppats på att det skulle gå att använda en 5000 Ambassadeur till mitt havsöringsfiske. Nu blir det för min del en återgång till haspeln för det här fisket...och Mr UT Edition då? ...tja,framtiden är oviss för honom.


            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
              Då har jag varit ute och provat min UT Edition rulle..
              Betena som användes syns på bilden. Vindförhållandena var ca 2-3m/s pålandsvind.

              Jag var rädd för att rullen inte skulle leva upp till alla lovord och hyllningar som jag läst om...och det gör den inte heller ,inte ens i närheten .

              Förstår ärligt talat inte var förbättringen med dessa delar finns alls!. Det krävs fortfarande kastpilkar ala Stingsilda/Snaps på över 25g för att rullen skall kunna kasta bekymmersfritt in i 3 m/s motvind. En 20g Hammer ?...GLÖM!,måste tumbromsa lika jävligt som med min otrimmade 65:a,och kastlängderna är helt identiska med en std rulle...(ska det va så här :o)
              Visst,det går att få ut kasten med mindre kraft än en std rulle OM vindförhållandena och betestypen är dom rätta.
              Beskrivningen om att "Rullen klarar nu även normalt svårkastade fladdriga beten utan problem" håller jag inte med om alls,på sin höjd kanske det handlar om en 5% förbättring mot en std rulle....och till det priset :/.

              Gick att gå ner till 2st centrifugalvikter i medvind men vid motvind vart jag tvungen att gå upp till 4 och en lätt anliggande tumme under hala kastet för att undvika övervarv.
              Linan på rullen är 0.28mm Stroft GTM.

              Synd! jag hade verkligen hoppats på att det skulle gå att använda en 5000 Ambassadeur till mitt havsöringsfiske. Nu blir det för min del en återgång till haspeln för det här fisket...och Mr UT Edition då? ...tja,framtiden är oviss för honom.

              vad är det för spö du använder?

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

                vad är det för spö du använder?
                Reliant Searun 9´6 7-28g

                Kommentera


                • #78
                  Synd att du inte känner dig nöjd!!

                  Hur långt kastar du tror du då?

                  Du har inget annat spö du kan testa rullen på bara för att jämföra?
                  Låna av någon polare kanske?

                  Spöket / Vicke är ju tyvärr ganska lätta och förstår dem är svårkastade med multin.

                  Provade du med något tyngre drag? Typ Sandgrävlingen/Kutlingen?


                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                    Synd att du inte känner dig nöjd!!

                    Hur långt kastar du tror du då?

                    Du har inget annat spö du kan testa rullen på bara för att jämföra?
                    Låna av någon polare kanske?

                    Spöket / Vicke är ju tyvärr ganska lätta och förstår dem är svårkastade med multin.

                    Provade du med något tyngre drag? Typ Sandgrävlingen/Kutlingen?

                    Andra spön finns ej att jämföra med(förutom mitt 12f älvspö) ...tillverkas ju knappt några multispön över 8 fot som passar för havsöringsfiske längre heller,bara Reliant och Fenwick att välja mellan.

                    Jag fiskar enbart med livliga skeddrag,tycker kustwobblers och liknande är otroligt trista att fiska med...inget liv i andra änden alls. Lägg därtill att jag nästan alltid håller mig till vikter mellan 18-20g och med såna drag blir numera kastlängderna kanske 20m

                    Kastade även med en 28g Stingsilda och då fungerar det att kasta i motvind,kommer ca 40m med ett sånt....men vem fan vill fiska med såna drag? inte jag iaf.

                    Jag antar att jag har blivit missled av hypen. Ord som "som natt och dag jämfört med en std rulle","kastkanon" och "kastar lätt 70-80m"osv stämmer inte alls med den rulle jag nyss använt....inte ens i närheten av det. Så brukar det dock vara med hype,den håller sällan.







                    Kommentera


                    • #80
                      Det låter som att du skulle behöva lite mer tålamod. Det tar tid att lära sig att behärska multi.

                      Skulle för övrigt vilja träffa den som lägger 80 uppmätta meter med ett 20g svårkastat bete i motvind.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 951 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X