Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Hela den här tråden handlade om att hurvida det var möjligt att använda en 5000 ambis till det fiske jag föredrar,med en std rulle visste jag redan att svaret va nej och då ville jag prova att trimma rullen eftersom det enligt sägnen skulle totalförvandla den.

    Över 30g fungerar en Ambassadeur helt kanon och till mitt älvfiske är jag helnöjd,under de vikterna är jag inte på något sätt nöjd med vad dom presterar..till mitt fiske.

    Jag är så oimponerad av dessa trimdelar att jag avbröt min fisketur i förtid och kommer förmodligen inte att använda dom på kusten mera heller.

    Det här betyget gäller den typ av fiske jag bedriver efter havsöring...använder man kastpluggar och liknande kanske man skulle bli helnöjd...vad vet jag!?.

    Nu har jag iaf fått det här ur systemet och behöver inte ligga sömnlös och fundera mer på det.

    Svider lite att den lärdomen kostade 3000kr...men va fan..man lever bar en gång

    Kommentera


    • #82
      Tråkigt att du inte blev nöjd men tack för uppdateringen!

      Ursprungligen postat av Koster
      Kastade även med en 28g Stingsilda och då fungerar det att kasta i motvind,kommer ca 40m med ett sånt....men vem fan vill fiska med såna drag? inte jag iaf.
      Det här låter ju inte alls bra.
      Tror jag har något Stingsilda liggande, trots att jag inte fiskar den typen av fiske. Ska försöka hinna med att testa båda svenskar och japaner i veckan som kommer, dock med spö på 7 fot för att få en siffra att jämföra med.

      Ursprungligen postat av Koster
      Jag antar att jag har blivit missled av hypen. Ord som "som natt och dag jämfört med en std rulle","kastkanon" och "kastar lätt 70-80m"osv stämmer inte alls med den rulle jag nyss använt....inte ens i närheten av det. Så brukar det dock vara med hype,den håller sällan.
      Du är inte ensam...
      Det finns dock olika anledningar att hypens löften inte uppfylls.

      Jag började själv gå trim/UT-vägen redan när UT satte igång officiellt, kan det varit 2006?
      Byggde alla möjliga och omöjliga rullar och tyckte utåt sett alla var makalöst bra. Kan idag ärligt säga att det handlade mer om ren placeboeffekt samt ett sätt att rättfärdiga det avgrundsdjupa hålet i plånboken än att rullarna faktiskt var så mycket bättre än tidigare (ungefär på samma sätt som många Conquest/Stella-ägare agerar idag).
      Idag köper jag istället generellt rullmodeller jag vet fungerar till det tilltänkta fisket redan från fabrik, kan bli något skojbygge då och då men det handlar mer om estetik, fåfänga och dumma idéer än ren prestandaökning.
      Jag har livet igenom haft svårt för haspelrullens ergonomi och inte använt rulltypen särskilt mycket men brukar idag flitigt en Technium 1000, en Cardiff C2000SS samt en Twin Power 4000 XD till lite olika fisken. Just för att dessa har klara fördelar över multirullen i vissa sammanhang.

      Det utvecklades sig däremot till en extremt intressant tråd, snälla låt den vara kvar för ämnet är ständigt aktuellt!

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Tråkigt att du inte blev nöjd men tack för uppdateringen!


        Det här låter ju inte alls bra.
        Tror jag har något Stingsilda liggande, trots att jag inte fiskar den typen av fiske. Ska försöka hinna med att testa båda svenskar och japaner i veckan som kommer, dock med spö på 7 fot för att få en siffra att jämföra med.


        Du är inte ensam...
        Det finns dock olika anledningar att hypens löften inte uppfylls.

        Jag började själv gå trim/UT-vägen redan när UT satte igång officiellt, kan det varit 2006?
        Byggde alla möjliga och omöjliga rullar och tyckte utåt sett alla var makalöst bra. Kan idag ärligt säga att det handlade mer om ren placeboeffekt samt ett sätt att rättfärdiga det avgrundsdjupa hålet i plånboken än att rullarna faktiskt var så mycket bättre än tidigare (ungefär på samma sätt som många Conquest/Stella-ägare agerar idag).
        Idag köper jag istället generellt rullmodeller jag vet fungerar till det tilltänkta fisket redan från fabrik, kan bli något skojbygge då och då men det handlar mer om estetik, fåfänga och dumma idéer än ren prestandaökning.
        Jag har livet igenom haft svårt för haspelrullens ergonomi och inte använt rulltypen särskilt mycket men brukar idag flitigt en Technium 1000, en Cardiff C2000SS samt en Twin Power 4000 XD till lite olika fisken. Just för att dessa har klara fördelar över multirullen i vissa sammanhang.

        Det utvecklades sig däremot till en extremt intressant tråd, snälla låt den vara kvar för ämnet är ständigt aktuellt!
        Ja,det är en minst sagt marginell skillnad jämfört med
        en std rulle tkr jag,och för att man skall kunna dra någon som helst nytta av den förbättringen måste det antingen vara vindstilla eller så får man finna sig i att bara använda pilkliknande beten. Det var faktiskt så att luften gick ur mig när jag laddade på ordentligt i 3:e kastet och såg draget landa.....EXAKT lika långt ut som 65:an gjorde en vecka innan :O....

        Jag fiskar ju lite udda jämfört med många andra och det är jag medveten om så det kanske fungerar bättre om man använder ett 11f Fenwick spö och dänger 30g genomlöpsdrag på sydkusten.

        Jag kommer absolut att låta tråden vara kvar,behövs lite rationella betyg på de har sakerna också .

        Kommentera


        • #84
          Kör själv främst Abu-komponenter i mina, så är inte här för att försvara UT (men det ska sägas att UT-spolen till 5000/6000 är väldigt lyckad i så måtto att den, vad jag vet, är lättast på marknaden).

          Tycker nog ändå att du ska ge rullen en eller några chanser till. Rullen behöver slitas in lite och användaren behöver vänja dig vid den.
          Senast ändrad av Karl-Johan; 2019-05-05, 20:22.

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av Karl-Johan Visa inlägg
            Kör själv främst Abu-komponenter i mina, så är inte här för att försvara UT (men det ska sägas att UT-spolen till 5000/6000 är väldigt lyckad i så måtto att den, vad jag vet, är lättast på marknaden).

            Tycker nog ändå att du ska ge rullen en eller några chanser till. Rullen behöver slitas in lite och användaren behöver vänja dig vid den.
            Behövs inte....en multirulle klarar inte att kasta dom typer av beten jag gillar att fiska med tillräckligt bra,i synnerhet inte när det blåser och det måste det göra,rätt ordentligt också för att fisket ska vara riktigt bra. Konstruktionen tillåter inte det helt enkelt,det "går" att fiska med...men det är inte roligt.

            Jag kommer att förpassa den till det tyngre fisket i älv när man använder skedar över 30g och vara nöjd, för där fungerar den!.
            Det är inte så att det skiljer lite mellan haspel och trimmad multi...det är jättemkt som saknas för att jag ska vara nöjd.

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Karl-Johan Visa inlägg
              Kör själv främst Abu-komponenter i mina, så är inte här för att försvara UT (men det ska sägas att UT-spolen till 5000/6000 är väldigt lyckad i så måtto att den, vad jag vet, är lättast på marknaden).

              Tycker nog ändå att du ska ge rullen en eller några chanser till. Rullen behöver slitas in lite och användaren behöver vänja dig vid den.
              Nja.. Tycker de har varit rätt ojämna i kvalitén. Vissa har varit välbalanserade och fungerat bra, andra inte. Lättast tror jag inte de är heller, tror att avail är lättare om det är viktigast.

              Kommentera


              • #87
                Koster
                Jag kör Amba 2500 med avail spole och magnetbroms till mitt lättare havsöringsfiske
                Den kastar definitivt långt över 20m i lätt motvind med 18g toby.
                Man måste tyvärr ha runt 0,20 lina eller tunnare om det skall rymmas tillräkckligt med lina på den combon
                Kör Calcutta DC för de lite tyngre h-ö dragen den kastar också riktigt bra

                Shimano Exsence DC funkar definitivt till det du är ute efter.
                Nya Curado DC borde också funka bra

                Jag har också trimmade Amba 5500 och 6500, de hanvänder jag inte till h-ö längre, av precis de skäl som du beskrivit

                Styrkan hos en multi ligger inte i att kasta lätta drag i motvind, godkänt är väl det bästa man kan hoppas på

                Jag labbar med Sportfiskeboden/Sumpans Reliant 9 ½ fots haspel (med multi på), gissar att den har snarlik aktion som ditt spö
                Tycker än så länge att det är lite ryckigt ibland. Det har en tendens att skicka en "puls" genom linan om jag inte träffar helt rent i kastet
                Jag kanske lär mig så småningom
                Mitt gamla spinnspö har betydligt mer förlåtande aktion




                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
                  Koster
                  Jag kör Amba 2500 med avail spole och magnetbroms till mitt lättare havsöringsfiske
                  Den kastar definitivt långt över 20m i lätt motvind med 18g toby.
                  Man måste tyvärr ha runt 0,20 lina eller tunnare om det skall rymmas tillräkckligt med lina på den combon
                  Kör Calcutta DC för de lite tyngre h-ö dragen den kastar också riktigt bra

                  Shimano Exsence DC funkar definitivt till det du är ute efter.
                  Nya Curado DC borde också funka bra

                  Jag har också trimmade Amba 5500 och 6500, de hanvänder jag inte till h-ö längre, av precis de skäl som du beskrivit

                  Styrkan hos en multi ligger inte i att kasta lätta drag i motvind, godkänt är väl det bästa man kan hoppas

                  Jag labbar med Sportfiskeboden/Sumpans Reliant 9 ½ fots haspel (med multi på), gissar att den har snarlik aktion som ditt spö
                  Tycker än så länge att det är lite ryckigt ibland. Det har en tendens att skicka en "puls" genom linan om jag inte träffar helt rent i kastet
                  Jag kanske lär mig så småningom
                  Mitt gamla spinnspö har betydligt mer förlåtande aktion

                  Varför använder du haspelversionen för? Söders fiske säljer ju multivarianten!

                  Nä precis,och därför lägger jag ner tanken på att använda multi till havsöring,det blir mer att "åka ut och kasta" än att fiska. Fokus måste hela tiden ligga på rullen och dess begränsningar istället för att hitta öringen,och det blir för mycket begränsningar,både i vilket väder man kan fiska och vilka beten man kan använda.
                  Lite tråkigt är det ju givetvis att det inte funkade,för känslan och balansen i spöt är mkt bättre med multi än haspel. Nu har jag iaf provat och kan släppa tanken på det här och gå vidare

                  Varför använder du haspelversionen för? Söders fiske säljer ju multivarianten!

                  Kommentera


                  • #89
                    Jag sätter på en haspel när det är grisigt väder och fiske i motvind
                    Det är enklare att släpa med en extra rulle än ett helt spö
                    Och haspel på spinnspö funkar sämre än multi på haspelspö

                    Kommentera


                    • #90
                      Du kommer nog 22m med rätt spö alltså ett SPINNSPÖ.
                      Även med 6500'an och i motvind.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X