Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

    Kan du inte respektera att jag har en egen åsikt som är annan än din så får det stå för dig. Härskartekniken du försöker utöva nu tolererar jag däremot inte och kommer från och med nu inte att besvara fler inlägg ifrån dig. Lycka till med ditt!
    Men jösses. Det är ju det hela diskussionen handlar om. Att du generaliserar och tror, att fungerar det inte för dig så gör det inte för någon.
    Men nu är han kränkt av min "härskarteknik"

    Kommentera


    • Jag har en viss hatkärlek till kastlängdstrådarna, de har ju en tendens att mynna ut i lite av en penismätning bestående i klent underbyggda påståenden om makalöst långa kast.
      Den här tråden är uppfräschande annorlunda, där en specifik rulltyp påstås kasta riktigt dåligt.

      Jag är absolut ingen större fantast av UT's prylar och har faktiskt sålt av i princip alla mina Ambassadeurer samt delar till dessa.
      Uppgifterna i tråden fick mig dock att vilja fortsätta mitt testande jag börjat med i annan tråd.

      Jämförelsen haltar ju lite då jag inte har några havsöringsprylar direkt, mer korthållsgrejor för gäddfiske.
      Men man tager vad man haver, i mitt fall följande:
      Click image for larger version

Name:	Kasttestsked01a.jpg
Views:	249
Size:	425,2 KB
ID:	2505368
      Rulle:
      Ambassadeur 4500CA, byggd av mig alldeles nyligen. Aldrig tidigare fiskad, så inte heller inkörd.
      En alldeles vanlig Ambassadeur med ABU's egna spole samt linspridare, dock av den nyare lätta typen.
      ABU's egna keramhybridlager sitter dock i spolen.
      Linan är Daiwa J-Braid X8 0.28mm.

      Spö:
      MHX Light Saltwater 7 fot, kastvikt 15-50 gram.
      Betydligt kortare än det 9´6 7-28g det talas om tidigare i tråden, dessutom betydligt tyngre klassat.

      Hur stor skillnad skillnaden på rullarna gör vet jag inte, många duktiga havsöringsfiskare jag känner påstår att både 5500 och 6500 kastar betydligt bättre vid den här typen av fiske.
      Då jag inte har några direkta erfarenheter kan jag inte uttala mig mer än så.
      Skillnaden på spönas längd och klassning gör potentiellt sett en enorm skillnad, 2 fot och 6 tums längdskillnad är väldigt mycket i sammanhanget.

      Jag mäter längderna med Nikons lasermätare.

      Betena jag testade var tre "fladdriga" och ett mer kompakt.
      Alltså några som bör kasta runt 20 meter och ett som bör kasta runt 40 enligt uppgifter i tråden, på ett spö närmare 80cm längre än det jag använder vill säga.
      Toby 18 gram äger jag inget så det fick bli ett 12 gram istället.
      Så här blev kastlängderna i varierande svag motvind, uppskattningsvis 1.5-4 m/s:

      ABU Salar 15 gram - 37, 39, 42 meter

      ABU Hammer 20 gram - 36.5, 38.5, 39 meter

      ABU Toby 12 gram - 34, 35, 35.5 meter

      Möresilda 22 gram - 52 meter

      Möresilda vågade jag inte kasta mer än ett kast då grannen har en stuga cirka 55-60 meter från min position, vill inte placera en sild genom rutan.

      Tilläggas bör att jag har några få timmars erfarenhet senaste 15-20 åren av kast med skedliknande beten, tekniken är inte optimal.
      Det är ju inga herrejösseslängder men betydligt längre för skedarna än de 20 meter som nämnts i tråden, dessutom med ett väsentligt kortare spö.

      Jag tror trådskaparens bristande kastlängder består delvis av fel teknik/otillräcklig vana samt för högt uppskruvade förväntningar.
      Håller med om att ett UT-trim inte förvandlar rullen till en automatiskt långkastarmaskin men kastlängderna som nämnts beror definitivt inte bara på rullen, det bevisar mina tester otvetydigt.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Jag har en viss hatkärlek till kastlängdstrådarna, de har ju en tendens att mynna ut i lite av en penismätning bestående i klent underbyggda påståenden om makalöst långa kast.
        Den här tråden är uppfräschande annorlunda, där en specifik rulltyp påstås kasta riktigt dåligt.

        Jag är absolut ingen större fantast av UT's prylar och har faktiskt sålt av i princip alla mina Ambassadeurer samt delar till dessa.
        Uppgifterna i tråden fick mig dock att vilja fortsätta mitt testande jag börjat med i annan tråd.

        Jämförelsen haltar ju lite då jag inte har några havsöringsprylar direkt, mer korthållsgrejor för gäddfiske.
        Men man tager vad man haver, i mitt fall följande:
        Click image for larger version

Name:	Kasttestsked01a.jpg
Views:	249
Size:	425,2 KB
ID:	2505368
        Rulle:
        Ambassadeur 4500CA, byggd av mig alldeles nyligen. Aldrig tidigare fiskad, så inte heller inkörd.
        En alldeles vanlig Ambassadeur med ABU's egna spole samt linspridare, dock av den nyare lätta typen.
        ABU's egna keramhybridlager sitter dock i spolen.
        Linan är Daiwa J-Braid X8 0.28mm.

        Spö:
        MHX Light Saltwater 7 fot, kastvikt 15-50 gram.
        Betydligt kortare än det 9´6 7-28g det talas om tidigare i tråden, dessutom betydligt tyngre klassat.

        Hur stor skillnad skillnaden på rullarna gör vet jag inte, många duktiga havsöringsfiskare jag känner påstår att både 5500 och 6500 kastar betydligt bättre vid den här typen av fiske.
        Då jag inte har några direkta erfarenheter kan jag inte uttala mig mer än så.
        Skillnaden på spönas längd och klassning gör potentiellt sett en enorm skillnad, 2 fot och 6 tums längdskillnad är väldigt mycket i sammanhanget.

        Jag mäter längderna med Nikons lasermätare.

        Betena jag testade var tre "fladdriga" och ett mer kompakt.
        Alltså några som bör kasta runt 20 meter och ett som bör kasta runt 40 enligt uppgifter i tråden, på ett spö närmare 80cm längre än det jag använder vill säga.
        Toby 18 gram äger jag inget så det fick bli ett 12 gram istället.
        Så här blev kastlängderna i varierande svag motvind, uppskattningsvis 1.5-4 m/s:

        ABU Salar 15 gram - 37, 39, 42 meter

        ABU Hammer 20 gram - 36.5, 38.5, 39 meter

        ABU Toby 12 gram - 34, 35, 35.5 meter

        Möresilda 22 gram - 52 meter

        Möresilda vågade jag inte kasta mer än ett kast då grannen har en stuga cirka 55-60 meter från min position, vill inte placera en sild genom rutan.

        Tilläggas bör att jag har några få timmars erfarenhet senaste 15-20 åren av kast med skedliknande beten, tekniken är inte optimal.
        Det är ju inga herrejösseslängder men betydligt längre för skedarna än de 20 meter som nämnts i tråden, dessutom med ett väsentligt kortare spö.

        Jag tror trådskaparens bristande kastlängder består delvis av fel teknik/otillräcklig vana samt för högt uppskruvade förväntningar.
        Håller med om att ett UT-trim inte förvandlar rullen till en automatiskt långkastarmaskin men kastlängderna som nämnts beror definitivt inte bara på rullen, det bevisar mina tester otvetydigt.
        Intressant att du petar ut betena såpass långt med grov flätlina och med ett spö som högst sannolikt ej laddar optimalt med dessa lätta skedar. Reliantspöt som TS använder borde ladda 18g och ha minst dina uppmätta kastlängder.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Intressant att du petar ut betena såpass långt med grov flätlina och med ett spö som högst sannolikt ej laddar optimalt med dessa lätta skedar. Reliantspöt som TS använder borde ladda 18g och ha minst dina uppmätta kastlängder.
          Det var inte så hemskt förvånande resultat för mig med tanke på mina tidigare uppmätta kastlängder.
          Räknade ändå med lite kortare längder med tanke på rullvalet.
          Ska testa exakt samma beten på samma spö men med en vass lågprofilare (Daiwa Zillion 100H) i rullfästet under morgondagen.

          Kan väl tillägga att jag i princip enbart fiskar med spön på just 7 fot och har fiskat med spötypen ihop med olika multirullar i över 15 år, så det finns en viss vana och i mina händer är det inte alls säkert att ett spö på 9 fot+ hade producerat längre kastlängder.

          Ska även tillägga att spöt bör klassas som M/MH samt regular fast eller till och med regular, alltså ett "snällt" spö som laddar bra ner till strax under 15 gram samt är utrustat med de magiskt välkastande Torzite-ringarna från Fuji.

          Jag tycker att trådskaparens spö med Stingsilda 28 gram bör kasta åtminstone 60 meter, kanske en bra bit längre. (Det är dock en ren "känsla" och/eller gissning då jag som sagt inte har erfarenhet av längre spön ihop med 5500/6500.)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Det var inte så hemskt förvånande resultat för mig med tanke på mina tidigare uppmätta kastlängder.
            Räknade ändå med lite kortare längder med tanke på rullvalet.
            Ska testa exakt samma beten på samma spö men med en vass lågprofilare (Daiwa Zillion 100H) i rullfästet under morgondagen.

            Kan väl tillägga att jag i princip enbart fiskar med spön på just 7 fot och har fiskat med spötypen ihop med olika multirullar i över 15 år, så det finns en viss vana och i mina händer är det inte alls säkert att ett spö på 9 fot+ hade producerat längre kastlängder.

            Ska även tillägga att spöt bör klassas som M/MH samt regular fast eller till och med regular, alltså ett "snällt" spö som laddar bra ner till strax under 15 gram samt är utrustat med de magiskt välkastande Torzite-ringarna från Fuji.

            Jag tycker att trådskaparens spö med Stingsilda 28 gram bör kasta åtminstone 60 meter, kanske en bra bit längre. (Det är dock en ren "känsla" och/eller gissning då jag som sagt inte har erfarenhet av längre spön ihop med 5500/6500.)
            Ok,Jag har aldrig påstått att har jag har mätt med någon lasermätare,bara med uppskattat ögonmått så jag kan inte garantera att mina bedömda ögonmått stämmer. Vad jag däremot kan garantera är att det är betydligt kortare än vad jag kommer med haspel.

            Mitt betyg av en trimmad 5000 rulle kvarstår dock. JAG tycker inte att den kastar bra nog i dom situationer som jag befinner mig i och med dom beten jag använder för att jag skall fortsätta använda den på kusten,om ni sedan är jättenöjda med era så för all del fortsätt använda dom....det är eran åsikt och den har ni lika rätt i som jag har i min.

            Ni kanske gillar någon maträtt jag hatar också....vilken av oss har "rätt" i sin åsikt då?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

              Ok,Jag har aldrig påstått att har jag har mätt med någon lasermätare,bara med uppskattat ögonmått så jag kan inte garantera att mina bedömda ögonmått stämmer. Vad jag däremot kan garantera är att det är betydligt kortare än vad jag kommer med haspel.

              Mitt betyg av en trimmad 5000 rulle kvarstår dock. JAG tycker inte att den kastar bra nog i dom situationer som jag befinner mig i och med dom beten jag använder för att jag skall fortsätta använda den på kusten,om ni sedan är jättenöjda med era så för all del fortsätt använda dom....det är eran åsikt och den har ni lika rätt i som jag har i min.

              Ni kanske gillar någon maträtt jag hatar också....vilken av oss har "rätt" i sin åsikt då?
              ÄNTLIGEN trillar polätten ner. DU gillar den inte och den passar inte DIG!!!
              Det är ju det jag försökt säga hela tiden.
              Maträtten var mycket bättre jämförelse än min inom flugfisket. Tack för den.
              Du tycker en rätt är äcklig. Tycker alla det då? Nej!


              Kommentera


              • Jag vill bara säga vad jag tycker,spöval till just den tänkta multirullen och kastteknik är av största vikt om man vill ha problemfria och långa kastlängder med eller utan trim.
                Rätta mej gärna om jag har fel.

                Kommentera


                • Som jag har märkt fokuserar många enbart rullen + en massa trim,men dom glömmer en av de viktigaste komponenterna nämligen spö som ska användas till den tänkta rullen.Man kommer ganska problemfritt och långt om man bara lägger energi på att hitta "rätt spö" istället.Sen är ju kasttekniken också viktig,man kan inte använda samma kastteknik som med haspel läs "yxhugg" för då står man där med trassel.
                  Det säger min erfarenhet efter ca. 30 år av multirullsanvändande.

                  Kommentera


                  • Följer tråden med intresse. Blev också sugen på att kolla hur långt man kastar Toby 18g med en 5500. Bara för kul. Inte för att ta någons "sida" i diskussionen.

                    Använder normalt inte mina 5500'or till så lätta beten men vore kul att testa.

                    Har bara två spön jag skulle kunna använda som test då alla andra mina multispön är klassade alldeles för tungt.

                    Har ett LF/RST 9 fot Suncaster 20-60gr med en prorocket 5500 utrustad med grunda recordspolen och UT lager, borttagen "läpp" på mellandrevet och uppsmörjd och genomgången, sitter en 0,25 strike wire på. Det är en "downsize" combo för gäddfiske eller tyngre öringfiske i strömmande vatten.

                    Det andra är ett riktigt "skitspö" i sammanhanget, ett 8 fots ABU Devil 10-30 gr för 300 spänn, med samma rulle på då som jämförelse.
                    Sitter normalt en gammal SM1600 på det spöt som alltid ligger i bilen som "utifallcombo" som har kostat mig ca 600 spänn totalt.

                    Jag älskar mina runda ambor men jag har bara en enda som jag kastar lika långt med som med haspel och det är en 6500 med UT grund spole och bussningar samt kullagrad evighetsskruv i båda ändar. Den använder jag dock bara till beten på 60 gram och uppåt och sitter vanligtvis på ett LF/RST 9fot Chopper 40-120gr. Men den kombon kastar lika bra som en motsvarande haspel.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av ML Visa inlägg
                      Som jag har märkt fokuserar många enbart rullen + en massa trim,men dom glömmer en av de viktigaste komponenterna nämligen spö som ska användas till den tänkta rullen.Man kommer ganska problemfritt och långt om man bara lägger energi på att hitta "rätt spö" istället.Sen är ju kasttekniken också viktig,man kan inte använda samma kastteknik som med haspel läs "yxhugg" för då står man där med trassel.
                      Det säger min erfarenhet efter ca. 30 år av multirullsanvändande.
                      Där har du en poäng som tyvärr inte kommit upp på grund av allt tjafs.
                      spö rulle och lina som matchar varandra är otroligt viktigt.
                      kan ge ett exempel. Lät bygga upp ett glasspö. Riktigt djupt men rätt snabbt för att vara glas. Satte min favorit rulle på det. En daiwa millionair 103.
                      fungerade inte alls. Rullen blev super nervös. Bytte istället till en gammal 2500 med två stift.
                      kastar som en dröm.
                      så en matchande utrustning ska inte glömmas.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X