Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ja trist om det ska bli tjafs i en annars så här bra tråd. Alla vill ju bara hjälpa till och alla tycker och trivs med olika utrustningar.
    Tror generellt också att man lätt missar hur viktigt ett bra spö är i dessa sammanhang men nu är ju TS spö ett väldigt kompetent spö så förmodligen inte det som sätter gränsen.
    Men att öva på kasttekniken är jag övertygad att många av oss inklusive mig själv skulle tjäna mycket på.
    hittade en spännande artikel om olika vinklar på kastet för att få till maxlängden och där verkar 45 grader vara det optimala.
    https://www.google.se/amp/s/activean...echniques/amp/

    Spännande om fler vill testa och se vad för längder de får till med olika utrusningar. Inte för någon tävling utan för att se vad olika drag, utrustningar osv kan leverera och vi alla kan lära oss mer.

    Kommentera


    • Jag kan nog tycka att det kvittar hur kompetent ett spö är,passar det inte användarens kastteknik kvittar det hur dyrt och kompetent det är,men det är min erfarenhet.
      Har man fiskat med haspelrulle och ska börja med multirulle,så tycker jag att man ska välja ett långsammare spö med halv eller helaktion,och inte ett rappt spö som man kanske har använt till haspelrulle.Ett snabbt och rappt spö kommer att rycka igång spolen,och då står man där med ett skatbo,ännu värre om man har flätlina också.

      Så för nybörjare långsammare spö med halv eller helaktion,nylonlina och inga "haspelsnärtar",snabb accelaration med omedlbart stopp vid utkast,när man blir varmare i kläderna kan man prova ett rappare spö.Ett tips använd haspelspöet till multirullen så märker ni att haspelspöet är långsammare när ni har det på "fel" håll.

      Så har jag börjat en gång i tiden och det fungerade för mej,hoppas att det är till någon hjälp.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

        Intressant att du petar ut betena såpass långt med grov flätlina och med ett spö som högst sannolikt ej laddar optimalt med dessa lätta skedar.
        Kastlängdsfördelen med tunn lina vid fiske med multi är ganska liten. Linan går rakt genom luften och gör inte mkt motstånd. Helt annan sak med haspel där lin tjocklek spelar roll.

        Vid haspelfiske vid sidvind får man dessutom problem med att vinden tar tag linan och drar ut en stor mänd "extra" lina. Plötsligt har man en enorm linbåge och ganska dålig beteskontakt. Detta är anledningen till att jag gärna fiskar multi på öring. Visst, jag skulle kunna kasta några meter längre med haspel i vissa lägen men med sämre kontroll. Jag får helt enkelt placera båten närmare fisken

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        10 svar
        3 277 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
        44 svar
        10 118 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman
         
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 271 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        535 svar
        88 952 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 349 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X