Bromsen i äldre Amba 7000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsen i äldre Amba 7000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Blackdog tackle verkar inte skicka till övriga Europa längre. Jag letar vidare, tips mottages tacksamt.
    Aha, va tråkigt. Trevlig snubbe att ha att göra med annars och har en del kul grejer till ambassadeur.
    Hoppas att Svängsta kan hjälpa till istället, synd att de inte har carbontex till slirbromsen på 7000 bara.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Japp, de med instansat ambassadeur och utan Made in Sweden stansningen kommer från Omoto fabriken i Taiwan. Svängsta hann få ut röda och ljusgråa dito raketer innan tillverkningen flyttades.
    Vill minnas att Omotos raket är svart.
    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2022-06-04, 07:17.

    Lämna en kommentar:


  • Mörrum
    replied
    Okej jag förstår! Låter som en Taiwan 7000 då! Men delarna ska passa över från en Svängsta rulle å tvärt om.




    om du köper lagret och dom två brickorna som sitter på var sida om lagret så ska det funka!







    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Yes, just så. Jag har en 7000 cs pro rocket av äldre modell. Inte Made in Sweden, men inte heller nyare "i"-modellen. Ser helt ut som den svenska varianten. I vilket fall är vevaxelbussningen (heter säkert något mer fancy på ABU-språk) nästan 2 mm högre än lagerpaketet på en motsvarande C3 vilket gör att bromsjusteringen får betydligt snävare justermån på rocketen. Jag får perfekt funktion när jag monterar i c3:ans lagring.

    Har skickat en förfrågan till ABU Svängsta nu.
    Senast ändrad av Nila; 2022-06-04, 08:02.

    Lämna en kommentar:


  • Mörrum
    replied
    Hej! Vad är det du ska göra? Konvertera vevaxeln till 7000C3/7500C3 mod? Du behöver väll bara ett lager å två distanser? Dom delarna bör finnas i Svängsta!

    Har oxå funderat på detta men det har inte blivit av! Märker inte så stor skillnad mellan lager å bussning på vevaxeln om jag ska vara ärlig

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Blackdog tackle verkar inte skicka till övriga Europa längre. Jag letar vidare, tips mottages tacksamt.

    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Byggde du om rullen till c3? Var det bara att läsa sprängskissen och byta plastbussningen mot lager och diverse distansbrickor?
    Japp jag köpte drivaxellagret från blakdog tackle i UK , han har också carbontex färdiga skivor till bromsen.
    Har gjort samma med en 7200 så det är samma spec som 7500C3 fast med carbontex på den numera.

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg


    Om du får för dig att byta bromspaket så kan jag rekommendera UT bromspaket. Jag vet att många tycker det är överdrift men helvete vilken skillnad. Det är som dag och natt när det kommer inställningsmöjligheter och kraft. Sen är den mycket mjukare, inte alls ryckig som original på dessa rullar kan vara. Ska du trots allt behålla dom gamla bromsarna så brukar man köra dom med grafit. Abu service tyckte endast grafit. Då blir dom mycket jämnare. Det är så dom kommer original trots allt.
    Yepp, det blev grafitpulver. Lite bökigt att hantera, blir lätt grafitsmitta överallt.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Jag tror High speed står för 5,1:1. Om jag ska ha rullen kvar blir det laxfiske i älv. Jag är lite sugen på en C-modell, men det är charmigt med bronsbussningar. Den här rullen känns lite som en Volvo 245 med överväxel, lite trög och grovhuggen, men fungerar i alla väder.
    Tror tyvärr highspeed är samma utväxling som alla andra 7000 från åttio och nittiotal. Alltså 4,1:1, fick denna info från en Amba 7000 nörd men rätta mig om jag har fel. 7500 och 7200 har snabbare utväxling och många laxfiskare byggde om sina 7000 med dessa drev. Tyvärr är dom slut på Abu :-(

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Håller på med att få igång en äldre Ambassadeur 7000 jag köpt. Nu har jag kommit till bromsen.

    Kompositlammerna verkar inte vara av teflon utan i ett svart, hårt material med lite grov struktur. Har inte sett den typen förut. Jag vill inte byta ut dem i nuläget.

    Till frågan: Hur ska jag behandla dem för att de ska komma till sin rätt? Grafit, fett, inget alls...?

    Ja, jag har planslipat stållamellerna.

    Om du får för dig att byta bromspaket så kan jag rekommendera UT bromspaket. Jag vet att många tycker det är överdrift men helvete vilken skillnad. Det är som dag och natt när det kommer inställningsmöjligheter och kraft. Sen är den mycket mjukare, inte alls ryckig som original på dessa rullar kan vara. Ska du trots allt behålla dom gamla bromsarna så brukar man köra dom med grafit. Abu service tyckte endast grafit. Då blir dom mycket jämnare. Det är så dom kommer original trots allt.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 250 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 069 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 175 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 667 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 249 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X