Mångsidig multi-kombo för insjö? Revo Beast eller Premier? Spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mångsidig multi-kombo för insjö? Revo Beast eller Premier? Spö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mångsidig multi-kombo för insjö? Revo Beast eller Premier? Spö?

    Ny här så ha tålamod med mig. Har läst vad som känns som 1000 trådar om multirullar här nu och är imponerad av kunskapen som finns här, men jag hittar ingen som ger direkta svar på mina funderingar dock. Peka mig gärna i rätt riktning om jag missat något i mina sökningar. =)

    Long story short och utan att göra en novell eller rant av det hela… Kommer få lite tid på mina händer och vill återfinna kärleken för fisket. Tror att jag kan det genom att fylla mina materialistiska behov och släppa taget om min ABU 1075 som jag haft i 20-25 år eller något.

    Jag vill hitta en ny allround-kombo för några år framöver. Något som funkar i insjö för abborre, gädda, spinnare, sked, wobbler and so on. Jag har inget intresse i att ha 18 olika rullar och spön i olika kombinationer (…än). Jag har sneglat på Revo Beast som verkar ticka många av mina boxar. Men jag kan inte läsa mig till vad skillnaden på den och Revo Premier är. Alltså den praktiska vardagliga skillnaden och inte den tekniska med massa fancy förkortningar. Har någon här koll och kan förklara? Har hittat de till samma pris.

    Sen har jag noll koll på vad man ska ha för spö till detta som är mångsidigt. När jag stått på sidolinjen så har fisket onekligen utvecklats till en saftig materialsport och jag känner mig väldigt vilsen. Finns det något snyggt och bra allroundspö? Kastar som absolut lättast med 6-8 gram och upp till kanske runt 30g. Medveten om att jag får göra avkall på kastlängder. Lär aldrig dra upp något över 6kg i de sjöar jag rör mig och att ens få något över 3 är sällsynt. Aborrefisket är nog det jag tycker är roligast och överviktar mot.

    Så för att summera;
    Skillnad Revo Beast och Premier? Är dessa lämpliga allround-rullar för aborre/gädda i insjö? Vilket spö skulle vara en bra match för bete på 6-30g och fisk under 6kg (mestadels under 3kg)?

    Eller tänker jag galet och borde ha något annat…?

    Stort tack för hjälpen! Ber om ursäkt om detta besvarats i annan tråd, peka mig gärna dit isåf.

    /Henrik

  • #2
    Revo Beast tycker jag du kan bortse från om du ska ha ett spö som kastar -30.
    Det är en rulle mer riktad mot tungt fiske. Rullen väger 270 gram och påstås ta 190 meter nylon på 0.35mm medan Premier
    väger nästan 100 gram mindre och ska ta 170 meter 0.29mm (vilket i sig är på tok för mycket om det stämmer).
    Jag antar, utan att veta säkert, att Beastens spole är betydligt tyngre även utan lina.

    Fisk större än 6 kilo är inga problem på lätt utrustning om det är gädda vi pratar om, har själv tagit åtskilliga 7.5+ på spön som kastar -30 gram.

    Dina prylar kommer ändå kännas lite lätt klassade till gäddfiske och lite tungt klassade till abborrfiske.
    Särskilt då du ska fiska multi, få om några spön/rullar som kastar 30 gram kastar bra med 6 gram. Kastar inte alls med 6 gram förresten om inte den som håller
    i prylarna har gott om erfarenhet av just fiske med multirulle.

    Nu går jag emot dina krav men påstår ändå att två utrustningar är bättre.
    Är abborren i fokus lägger du pengen på lätta prylarna, köp sedan valfritt begagnat spö på 7-9 fot som kastar upp till 80-140 gram beroende på ditt betesval.
    Hyfsade abborreutrustningar går det tretton på dussinet i dagsläget, men det är bra om man är så specifik som möjligt kring hur och vad man ska fiska.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Revo Beast tycker jag du kan bortse från om du ska ha ett spö som kastar -30.
      Det är en rulle mer riktad mot tungt fiske. Rullen väger 270 gram och påstås ta 190 meter nylon på 0.35mm medan Premier
      väger nästan 100 gram mindre och ska ta 170 meter 0.29mm (vilket i sig är på tok för mycket om det stämmer).
      Jag antar, utan att veta säkert, att Beastens spole är betydligt tyngre även utan lina.
      Oooh. Å tusan. Men menar du då att Premier är bättre lämpad för det jag beskriver än Beast? Vart läser man sig till en rulles lämpliga kastvikter eller är det bara något man lär sig och vet?


      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Fisk större än 6 kilo är inga problem på lätt utrustning om det är gädda vi pratar om, har själv tagit åtskilliga 7.5+ på spön som kastar -30 gram.
      Oh. Cool. Så vi snackar då att gå ner i storlek från beast/premier till något mindre? Förslag på vad?


      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Dina prylar kommer ändå kännas lite lätt klassade till gäddfiske och lite tungt klassade till abborrfiske.
      Särskilt då du ska fiska multi, få om några spön/rullar som kastar 30 gram kastar bra med 6 gram. Kastar inte alls med 6 gram förresten om inte den som håller
      i prylarna har gott om erfarenhet av just fiske med multirulle.
      Mmm.. Så sant. Hade en lång inledning som jag valde att inte ta med i första posten. Har sedan barnsben alltid velat ha en Ambassadeur-rulle och antar att det var de röda c5000 man drägglade över då. Då hade jag inte råd och sen kom livet och jobbet imellan. Nu med en timeout från jobbet framför mig så vill jag försöka hitta tillbaka till fisket och göra det lite nytt och spännande igen. Visst, jag kan fortsätta kasta med min abu 1075 och dra upp fisk efter fisk och det är kul och avslappnande. Men jag vill krydda det lite och utmana mig själv lite. Så ja, jag kan garanterat inte kasta med en multirulle ännu. Men börjar man aldrig så lär man aldrig lära sig heller. =)


      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Nu går jag emot dina krav men påstår ändå att två utrustningar är bättre.
      Är abborren i fokus lägger du pengen på lätta prylarna, köp sedan valfritt begagnat spö på 7-9 fot som kastar upp till 80-140 gram beroende på ditt betesval.
      Hyfsade abborreutrustningar går det tretton på dussinet i dagsläget, men det är bra om man är så specifik som möjligt kring hur och vad man ska fiska.
      Och mer specifikt, vad skulle du landa på för rulle och spö då?

      Stort tack för ditt svar och dina tankar. =)

      Kommentera


      • #4
        Amborna kastar tyngre beten bra i orginal. 25g o uppåt. För att kasta beten kring 10g njutbart behöver man trimma med tex en grund UTspole. Om du tänker trimma så föreslår jag att du köper en prorocket 5000 storlek. Det går att trimma samtliga Ambor men här får man mycket för pengarna.
        Ett alternativ är att tänka om vad gäller spö o kastvikter. Tex 20 till 80 gram. Det finns en hel del abborbeten i den viktklassen.
        /John

        Kommentera


        • #5
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...f-trigger.html

          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ex-100hsa.html

          Kommentera


          • #6
            Gjorde som jag alltid gör när jag velar och inte kan bestämma mig... Drack whisky och handlade när jag var lagom slirig för att sluta vela.



            Lite nervös för att skriva vad det landade i då jag vet att mer än en kommer säga att jag är en idiot som 1) lägger så mycket pengar på det 2) köpte x istället för y. 3) köpt helt fel spö till rullen 4) köpt helt fel rulle till spöt.


            Rullen blev Abu Garcia Revo Premier. Googlat en satans massa men haft svårt att hitta tester. Men hittade en norrman på tuben som använt den till abborre så helt fel kan den inte vara.

            Spöt skulle bli Hornet Stinger Plus... Men fanns inte inne i 10-30g vilket jag tror är där jag behöver ligga för att nå den sweetspot jag vill... Så efter ännu någon whisky och tankar som "det är ju bara några 100 till" så blev det ett Abu Garcia Rocksweeper 691+1 M 10-30g Casting.

            Visar det sig sen att kombon är galen så har jag oavsett en bra rulle och ett bra spö som jag kan hänga andra grejer på.


            Tack för tankar och ideér.

            Kommentera


            • #7
              Du har helt klart valt fina grejer av premiumklass. Efter dina specar hade jag dock valt rocksweeper 15-40g för att kunna kasta mindre gäddjiggar och wobbler.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av neo
                Oooh. Å tusan. Men menar du då att Premier är bättre lämpad för det jag beskriver än Beast? Vart läser man sig till en rulles lämpliga kastvikter eller är det bara något man lär sig och vet?
                Nu har du ju köpt prylar men jag svarar på dina funderingar ändå, kan alltid vara till nytta för någon.
                Jag tycker också du kunde valt ett något tyngre klassat spö, dels till fisket du tänker bedriva men även till rullen du valt.
                Sägas bör dock att 10-30 fungerar utmärkt att fiska gädda med, kanske inte satsningar på riktigt stor fisk med stora beten men riktigt kul till sommarfiske med ytbeten, klassiska wobblers och små jerkbeten.

                Rullars lämpliga vikter är en evigt förekommande och i princip alltid lika intressant fråga.
                Nej, det finns sällan eller aldrig någon tydlig indikation från tillverkar håll vilka vikter rullarna faktiskt lämpas sig för.
                Det är såvitt jag vet bara Daiwa Japan som uttalat sig om att några av deras smårullar för det lättaste fisket inte ska användas med beten över 15 gram.
                Med runt 30 års erfarenhet av multirullar varav knappt 20 år skruvande i dem i ryggen kan jag ändå ha lite svårt att avgöra vilken klass vissa rullar tillhör. Förstår att det är ytterst svårt för någon som inte är särskilt invigd.

                Ursprungligen postat av neo
                Oh. Cool. Så vi snackar då att gå ner i storlek från beast/premier till något mindre? Förslag på vad?
                Jag tycker du valde helt rätt rulle faktiskt.
                Det är en prisvärd pjäs som fungerar helt okej ner till relativt lätta beten, likadant klarar den utan problem tyngre beten än ditt spö klarar kasta.

                Ursprungligen postat av neo
                Så ja, jag kan garanterat inte kasta med en multirulle ännu. Men börjar man aldrig så lär man aldrig lära sig heller.
                Det är bra prylar du valt från den synvinkeln också.
                Enkla att använda.


                Ursprungligen postat av CampDavid
                Amborna kastar tyngre beten bra i orginal. 25g o uppåt. För att kasta beten kring 10g njutbart behöver man trimma med tex en grund UTspole. Om du tänker trimma så föreslår jag att du köper en prorocket 5000 storlek. Det går att trimma samtliga Ambor men här får man mycket för pengarna.
                Ett alternativ är att tänka om vad gäller spö o kastvikter. Tex 20 till 80 gram. Det finns en hel del abborbeten i den viktklassen.
                Men en mässing-Ambassadeur och 20-80-spö till abborrfiske?
                Känns ju helt lönlöst att vinscha in abborrar på halvkilot med sådana prylar.
                Merparten av mina abborrbeten väger under 14 gram, ja dessa GÅR att kasta med en Ambassadeur men även en trimmad sådan hade ju inte en chans mot en modern lågprofilare när det gäller kastprestanda, ergonomi och vikt till just lättare allroundfiske.

                Jag fiskar helt klart hellre gädda med mina små japaner och -30 eller -45 grams spön än abborre med mina mässingstativade Ambassadeurer eller Daiwa Millionaire i 200-storlek.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för feedback. =)

                  Jag velade som sagt en hel del gällande spö't. Vad jag läste mig till och tittade mig till på tuben så skulle det med ett tyngre klassat spö vara nästan omöjligt att kasta mindre bete'n. Men jag har som sagt, onekligen, inte koll. =) Men som sagt, fiskar smågädda i insjö så kastar inga monsterbeten så tror detta ska funka fint.

                  Tack igen!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av neo Visa inlägg
                    Vad jag läste mig till och tittade mig till på tuben så skulle det med ett tyngre klassat spö vara nästan omöjligt att kasta mindre bete'n. Men jag har som sagt, onekligen, inte koll.
                    Jag tycker det är ett mycket klokt resonemang!

                    Det går utan bekymmer ta stora gäddor med ett spö som kastar -1oz/30 gram, har själv tagit åtskilliga tiotals relativt stora gäddor på sådan utrustning ihop med små beten ofta runt 20 gram. Ett spö av hyfsad kvalitet och en rulle med bra slirbroms så går det galant, du har båda.
                    Däri ligger alltså ingen begränsning, att däremot effektivt försöka kasta/fiska beten på 10-12 gram med ett spö klassat 20-60, 30-80 eller dylikt är i princip hopplöst oavsett vilken multirulle som sitter på. För att inte tala om hur tråkigt det är att fiska abborrar med en sådan utrustning.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 992 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X