Stella SWC vågar man köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stella SWC vågar man köpa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stella SWC vågar man köpa?

    Hej!

    Någon som har en Stella SWC?

    http://www.alanhawk.com/blog/19isu.html

    Vill inte ha en rulle som klappar ihop när man har sin 200kgs drömkveite på!
    Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

    Shore Slow Jigging

  • #2
    Jag hade nog hellre satsat på en Saltiga. Bättre passform och finish på dem, enda invändningen jag kan komma på är att de har "Mag-Seal"-lager som kräver Daiwas egna magnetiska nanopartikelolja vilket innebär att man får lämna rullen till Daiwa för service alternativt köpa egen nanomagnetolja.

    Om du servar själv så kanske du kan få ordning på brickorna och passformen mellan bygel och rotor i en Stella, men räkna inte med att Normark kommer att hjälpa dig.

    Jag servade en 10k SWA i vintras som Normark dömt ut som skrot. Jag monterade isär den i beståndsdelar, rengjorde allt, bytte spolaxel, evighetsskruv och knivbult för 500kr; köpte några shims på Jasa Maskin i Uddevalla, smorde, monterade och gjorde en flytande packning till bakstycket. Nu går den bättre än ny och ägaren berömde mig efter sin Panama-resa som han funderade på att köpa en ny rulle för 10k till.

    Men om du hittar en rulle som verkar vara bra i bygelmekanismen och servar själv så köp för all del en Stella. Fantastiska rullar när de fungerar som de ska.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Till mete efter stor flundra kanske en Accurate, Penn International eller annan konventionell havsfiskerulle är mer lämplig, för ett aktivt fiske så har jag dock full förståelse för att du väljer en haspel och mitt val hade nog varit en Saltiga.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
        Till mete efter stor flundra kanske en Accurate, Penn International eller annan konventionell havsfiskerulle är mer lämplig, för ett aktivt fiske så har jag dock full förståelse för att du väljer en haspel och mitt val hade nog varit en Saltiga.
        Ok, tack för input.

        Saltigan är mitt alternativ, helt klart, det enda jag funderar på med den är att 2015 verkar vara sista generationen så vill inte det ska dyka upp en bättre 2019 model veckan efter jag köpt den..
        Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

        Shore Slow Jigging

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av ShoreSlowJigging Visa inlägg

          Ok, tack för input.

          Saltigan är mitt alternativ, helt klart, det enda jag funderar på med den är att 2015 verkar vara sista generationen så vill inte det ska dyka upp en bättre 2019 model veckan efter jag köpt den..
          2015 modellerna är fantastiska rullar, liksom Stella SWA. Delar finns att beställa från Japan så detta är inget problem för den som är tekniskt lagd.

          Men naturligtvis så vill man ju ha det senaste, jag tror dock inte att du blir missnöjd med en Saltiga. Jag köpte en 8K Dogfight på Black Friday 2017 till en GT-resa som inte blev av. Det blev en trip till Florida istället och jag fiskade mest med en Twinpower 14k och en Penn Slammer 4500. Men när tonfisken kommer till västkusten så kanske jag kan testa popperfiske efter gråsej med gott samvete...
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            At
            Click image for larger version  Name:	IMG_0757.JPG Views:	2 Size:	26,2 KB ID:	2508120

            Du verkar vara en riktig hejare på rullservice - imponerad!

            Jag kan inte haspelrullar men följer de "utvecklingen" inom mindre multirullar så behöver inte en ny årsmodell innebära en förbättring vad gäller kvalitet... möjligen i vikt eller känsla men hållbarheten kan det vara si eller så med..

            Köpte en CC 200DC ca 2015 och var också oroligt en ny skulle komma "runt hörnet". Det har det gjort nu i år men den ger inget bytesbegär, ffa inte sedan man läst bl a här om nuvarande Conquestmodeller med ärg och rost...

            Om inte nuvarande Saltiga har någon känd "barnsjukdom" (kolla Alan Hawks sida) som är svår att råda bot på, så kan den vara ett bättre val än en nyare modell som snart (?) väntar runt hörnet...
            Senast ändrad av anteman; 2019-05-27, 18:31.

            Kommentera


            • #7
              Saltiga 15 verkar vara en solid modell, hittar inte mycket negativt om den direkt.

              Fick precis info från återförsäljaren av Stellan att dom kollat videon från Hawkes och kontaktat Shimano som säger sig inte känna till problemet..
              Problemet är ju uppenbarligen där, det ser man ju direkt Hawkes videor.
              Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

              Shore Slow Jigging

              Kommentera


              • #8
                Du kanske ska kolla på en Makaira som Alan Hawk håller högst för tillfället:
                http://www.alanhawk.com/reviews/mks.html
                en STL 10000 skulle jag satsat på i sådant fall https://www.okumafishing.com/en/prod...ning-reel.html

                Själv fiskar jag med Shimano Saragosa 10000F och största flundran hittills på den är 160+cm. Jag kör "aktivt" spinnfiske (dvs kastar, inte vertikalfiskar) på 5-30m djup när jag haspelfiskar flundra och jiggar på ca 100-250g.
                För tyngre verikalfiske använder jag multirulle Maxel OceanMax 06 och 08.

                Skitfiske!
                /R

                Kommentera


                • #9
                  Det är ju så jag fiskar också, inget vertikalfiske, jiggar mellan 100-200gr. I nordnorge kan man ju dra tillräckligt stora klunsar från land bara man vet var man ska fiska. Har bara Shimanorullar idag, men blir mer och mer sugen på att testa något annat till det här spöet.
                  Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

                  Shore Slow Jigging

                  Kommentera


                  • #10
                    Okuma Makaira har jag inte meckat med själv men kollat på Alan Hawk's sida. Det som jag anser häftigast är att huvuddrevet är i smitt stål!

                    Stella SWA har huvuddrev i kallpressad aluminium och pinjongdrev i stål.
                    Saltiga 2015 har både huvuddrev och pinjongdrev i CNC-fräst mässing.

                    Shimano Stellas aluminiumhuvuddrev är dock ett rejält tilltaget sådant.

                    En haspelrulle som jag anser rejält byggd och prisvärd är Penn Slammer, har dock bara fiskat med en 4500. Den går dock lika bra i Florida som i Södra Bullaresjön. CNC-frästa huvud- och pinjongdrev. Denna rulle finns i flera större storlekar.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 675 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X