Daiwa Zillion 1516 JDM - en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Zillion 1516 JDM - en besvikelse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Zillion 1516 JDM - en besvikelse?

    Vet inte riktigt vad jag söker med denna tråd men är väl alltid intressant att höra andras erfarenheter och synpunkter i ämnet.
    Så till själva ämnet då. Köpte nämligen en Daiwa Zillion 1516 JDM för någon månad sedan. Tanke var att skaffa en till rulle ämnad för klassiskt spinnfiske med drag mellan 15-50g. Något de flesta multurullar bör fixa och speciellt den här då det ska vara en av deras topprullar, även om den har ett par år på nacken.
    Parade ihop rullen med ett Villain 2.0 7f 15-45goch började testa.
    Själva känslan på rullen när man vevar eller bromsen finns det inget att klaga på och den känns välbyggd men kastlängderna, rent ut sagt katastrof.
    Testade med flera olika drag jigg, spinnerbaits, små swimbaits men antingen blev kasten avsevärt kortare än vad jag når med övriga multirullar jag har eller så blev det skatbo.
    Sköljde även ut lagrena och smorde dem med Hedgehogs egna Alchemist olja men ingen förbättring här heller.
    Fick tyvärr konstatera att rullen ej fungerade optimalt med beten under 30g och har nu flyttat den till mitt spö för mindre swimbaits upp till 70g. Och tyvärr glänser den inte här heller.

    Trist att bli så besviken på en rulle och har då ändå testat mig igen flera olika modeller och märken och till allt mitt fiske kör jag multi, från abborre upp till lax.
    Så känner mig rätt bekväm med själva rulltypen men här vet jag inte om det är fel på mig eller att det är rullen som inte kan bättre?

    Intressant att höra om någon har liknande upplevelser?

    skit fiske på er!

    Benjamin
    Senast ändrad av beachcast; 2019-07-11, 12:44.

  • #2
    Låter märkligt med tanke på att det är en premium rulle.
    Med tanke på att du är en van fiskare så har du säkert ställt in den korrekt.
    Har du provat med ett annat spö, dom få ABU spön jag har provat har väl inte varit några kastkanoner direkt.

    Vad har du för lina?

    Har haft flera Daiwa Tatulor och en Zillion 1016 och även provat några olika varianter och alla har kastat mkt bra

    Kommentera


    • #3
      För mycket lina på spolen?

      Kommentera


      • #4
        Har ju kört andra rullar på det spöt och då fått betydligt bättre kastlängder med samman beten, så svårt att se att det ska bero på spöt i detta läget.
        Har spolat på Shimano Kariki 0,23 på rullen, har den på andra rullar med och inte upplevt något problem med den då.
        Är mer som magnetbromsen antingen dödar kastet mitt i eller så bromsar den inte alls.

        Kommentera


        • #5
          Nu har jag inte prövat en Zillion men jag tror och hoppas att ngt är fel på rullen, så "ska" den inte leverera. Den rullen har väl Magforce-Z eller Air Brake och jag funderar ifall spolens rotor har fastnat i något läge.

          Har läst på Tackletour att det hänt att rotorn fastnat i ytterläge om jag minns rätt. Kolla den saken och kolla även magnetbromspaketet i gaveln... det kan ja vara så att den sitter lite snett, felmonterad och den slank igenom pga sämre QC... allt är ju sämre nu även om det inte var bättre förr....

          Kommentera


          • #6
            Jag trodde rullens linkapacitet skulle indikera att en flätlina på 0,23 mm är i tjockaste laget... men det verkar inte som att så är fallet.

            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Nu har jag inte prövat en Zillion men jag tror och hoppas att ngt är fel på rullen, så "ska" den inte leverera. Den rullen har väl Magforce-Z eller Air Brake och jag funderar ifall spolens rotor har fastnat i något läge.

              Har läst på Tackletour att det hänt att rotorn fastnat i ytterläge om jag minns rätt. Kolla den saken och kolla även magnetbromspaketet i gaveln... det kan ja vara så att den sitter lite snett, felmonterad och den slank igenom pga sämre QC... allt är ju sämre nu även om det inte var bättre förr....
              Ja också tänkt att det måste vara något med rotorn till magnetbromsen bara inte förstått vad isåfall.


              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Jag trodde rullens linkapacitet skulle indikera att en flätlina på 0,23 mm är i tjockaste laget... men det verkar inte som att så är fallet.
                Nej rullen tar ju 100m 0,33mm så tror inte riktigt det skulle vara ett problem...

                Kommentera


                • #9
                  Då låter det som att du har något fel på rullen och rotorn skulle det kunna vara, laga precis en Daiwa där rotorn hade gått sönder.
                  Under rotorn satt det 2 kil formade plastbussningar där den ena hade spruckit och det förstörde kastlängden.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

                    Nej rullen tar ju 100m 0,33mm så tror inte riktigt det skulle vara ett problem...
                    Tror inte jag heller, nu vet jag inte hur långt amerikanarna vill kasta men de kör ofta 30-65lb flätlina till bassfisket när de inte kör FC, så 0,23 bör den nästan vara byggd för...

                    Reklamerat?

                    Har du tittat på rotorn? Kan du med fingrarna få rotorn att göra en inåt/utåt-rörelse genom att dra/vrida på den?
                    Lägg gärna upp en bra bild på spole/rotor där man kan se hur den är positionerad under vila. Någon här på FS borde kunna jämföra den med egen Zillion och på det viset kanske komma vidare...
                    Tyvärr kan jag inte direkt jämföra med spolen i min Daiwa T3 MX eftersom rotorns "utstick" i vila skiljer sig mellan rullar och mellan olika typer av spolar till samma rulle.


                    Lurigt med rotorn är att vissa, få enligt Tackletour har en rotor som fastnar, sedan lossas den och det funkar ett tag men sen fastnar den på nytt. Inget generellt problem som jag förstått det men det förekommer.

                    I värsta fall sitter fel spole i rullen även om det knappast är lika sannolikt...

                    I bild T3 MX originalspole med rotorn i vila (övre) och maxläge (undre). Kanske svårt att se men rotorn rör sig ca 3-4 mm i verkligheten.

                    image_larger_version_name_size_id


                    image_larger_version_name_size_id

                    Just nu sitter en annan, grundare och lättare spole på rullen men oavsett spole så har den alltid kastat bra, tillräckligt långt, inga rekordlängder men vad jag gillar är att den i princip aldrig "backlashar" dvs ger skatbon, vilket är helt följdriktigt, trygg- lite kortare, nervös- ofta lite längre... En del menar att Magforce-Z/Air Brake är överbromsad vilket ger mitt beskrivna utfall... Din rulle förefaller lynnigare än så...

                    OM någon reagerar på den feta linan så förstår jag det! Spolen har vilat i flera år sedan den initialt satt på ett DZ-gäddspö 20-70g med 50lb Sufix 832 (0,30?) från USA... Numera tjänstgör rullen med förtjänst med annan spole fylld med Berkley TB 15 lb köpt i USA på ett 662ML 5-20g spö.

                    image_larger_version_name_size_id
                    och ni behöver inte fundera över skadat slemskikt, den var/är en av få matfiskar...
                    Senast ändrad av anteman; 2019-07-06, 01:59.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 991 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X