Haspel för lättare fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel för lättare fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspel för lättare fiske

    Ville ha omväxling till det tunga gädd-dängandet med multirulle och plockade fram mitt gamla haspelkit (Abu Garcia Excellence 8-30g). Det var kul men jag insåg att haspelrullen inte riktigt överlevt i förrådet. Tänkte därför skaffa en ny rulle (nytt spö blir det säkert senare). Abborrjiggar och klassiska skedar/ spinnare i ungefär den viktsklassen eller något över.
    Förslag under 1000kr?
    Non é pericoloso sporgersi

  • #2
    Shimano Nasci är najs

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
      Shimano Nasci är najs
      Håller med, har 2500 storleken och hade även 4000.
      Mycket rulle för pengarna. En av de bättre eller bästa för priset.
      Stirra dig inte blind på antal kullager, den ligger i en annan klass än andra billiga rullar.

      Kommentera


      • #4
        Jag är sugen på Nasci eller möjligen Daiwa Fuego LT. Om jag tar Nasci 2500an, är det bättre med den högre utväxlingen för jiggning?
        Non é pericoloso sporgersi

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
          Jag är sugen på Nasci eller möjligen Daiwa Fuego LT. Om jag tar Nasci 2500an, är det bättre med den högre utväxlingen för jiggning?
          Har inte provat daiwa, men Abu, Penn, Okuma har inget för samma pengar som kommer i närheten av kvalitén.
          Är en fördel vid jiggande, lättare att ta in slacklinan. Men 5.6.1 som Nasci har räcker gått och väl.

          Kommentera


          • #6
            Ja Daiwas nyare LT serier skulle jag jämföra med innan jag köpte en Shimano. Hellre 6:1 än 5:1 till jiggfisket. LT 2500/3000 är lite lättare än Shimano 2500. Har du Prylfiskarn prövat ngn av dem när du lyfter Nascin?
            Senast ändrad av anteman; 2019-07-12, 17:22.

            Kommentera


            • #7
              Har ägt (äger) och provat diverse märken och modeller. Det enda märket jag faktiskt inte har testat på 15år är daiwa när det gäller rullar.
              Har även en Penn conflict 2 i storlek 2000, även den känns som en budget rulle när man jämför med Nasci när man står vid vattnet och använder grejorna. Och då är priset bra bit över Nasci.
              Tycker det är nästa svårast när det gäller rullköp, för att stå och veva i butik säger inte så mycket. Kan vara natt och dag mellan rullar när man väl fiskar med dem.

              Har gått över mer eller mindre helt till multi, men har sambo samt barn som då får ta över haspel rullar.
              Den enda haspel jag själv använder är Nasci 2500, och för jiggande efter abborre.
              Senast ändrad av Prylfiskarn; 2019-07-12, 13:01.

              Kommentera


              • #8
                Har nyligen köpt en Daiwa fuego LT i 3000 storlek. Jag har testat den på tre turer och måste säga att den är riktigt trevlig. Annars är Okuma ceymar en billig och trevlig rulle som jag har haft i två säsonger till abborrfisket.

                Om du i huvudsak ska jigga tycker jag personligen att en rulle men högre utväxling är att föredra då den tar in linan snabbare. Då är det enklare med linkontrollen. Men det fungerar utmärkt med lägre utväxling också såklart.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
                  Jag är sugen på Nasci eller möjligen Daiwa Fuego LT. Om jag tar Nasci 2500an, är det bättre med den högre utväxlingen för jiggning?
                  Jag har gått över till 5,0:1 från 6,0:1 då jag tycker det är lättare att ta hem typ 15g skallar med det. Men mina armar är ju ganska paj och gör ont pga jobbet, så det kan vara därför.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ok, jag säger inte att Daiwas LT serier är bättre men de tål att tittas på. Tackle Advisors på YouTube med över 200 videos där han skruvar isär och kommenterar, bedömer diverse rullar menar dock att Daiwa och Shimano är i en annan division än övriga vanliga märken som ABU, Penn med fler när det gäller lättare haspelrullar, t ex här

                    https://youtu.be/EYaoJbtxSN8

                    Tyvärr får man som han i videon ofta importera om man vill ha rätt modell/spole/utväxling... Jag som helst vill ha Daiwa LT 2500S-XH ( S-XH=grundaste spolen med 6 ,2:1) i lägre mellanklass ej undantagen. Jiggborrerulle som rymmer 140m 0,13 flät på pappret, vem behöver mer...?

                    För övrigt är 2019 Stradic SL en intressant rulle, long spool kan ju vara bra för landfisket men inte riktigt i min tänkta prisklass denna gång.
                    Senast ändrad av anteman; 2019-07-12, 16:49.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X