Grundare spole mörrum zx3601 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grundare spole mörrum zx3601

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Grundare spole mörrum zx3601

    Jag har mörrum zx3601 icvb monterad på ett st.croix legend xtreme 71mhxf som jag i princip endast fiskar jigg med 7.5g skalle 3"jigg och uppåt till 20g skalle och 5" jigg sen en del med texas rig men vikterna är detsamma.

    Sen har jag en likadan rulle på ett legend glass 71MM och där fiskar jag med små cranks primärt 9-20g men även något lättare bete.

    Jag har 0.15 lina på i dagsläget men spolen tar så otroligt mycket lina tycker jag. Är det värt att slänga på en grundare avail spole på bägge dessa och jag tänker att det är crankspöt i första som skulle gynnas av det, är det rätt tänkt?

    //Gabriel

  • #2
    3600 Mörrum är lite problematisk. Den har en lite för bred spole för att det ska bli riktigt bra. Bred spole, linföraren nära spolen samt osynkad spridare gör att vinklarna på linan blir väldigt skarp i ändlägena. Tendenserna till linresning ökar markant och måste kompenseras med ökad kastbroms om man inte kan hantera dem med tummen. ABUs idiotiska linkapacitet har diskuterats länge. ZX 3600 skulle fungera fint som gäddrulle med tanke på linkapaciteten. Vet inte varför de envisas med att ha spolar som tar så ohemult med lina. Gissar att det är för USA marknaden. De gillar att använda FC och den är tjockare.

    Annars är vinsten rätt stor med en grund OCH lättare spole generellt sätt. Speciellt med lättare beten. En lättare spole gör att spolens broms får ett enklare jobb att hantera krafterna och du kan använda mindre kastbroms. Längre kast och att lättare beten fungerar bättre blir resultatet. Någonstans runt 10 gr så blir vinsten knappast värd pengarna längre. Fiskar du ofta små cranks på 4-7 gr så absolut.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #3
      Jag tror det lättaste beten jag kastar är 7g och det är ett blade bete så det är oerhört tacksamt att kasta ändå. Jag har ett gäng pro rocket black edition till gäddfiske så kanske det rentav är vettigare att lägga kulorna där isåfall.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 286 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 136 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 277 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      89 089 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 363 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X