Fiskat sönder en rulle på tre månader? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat sönder en rulle på tre månader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskat sönder en rulle på tre månader?

    Det ja undrar är om detta är ovanligt eller nåt ja kan förvänta mig? Det är så att ja skaffade en Shimano stradic ci4+ 2500 som ja
    fiskat abborre/gös 4-5ggr i veckan med sen dess, har skött service men har märkt att den på senaste turerna låter illa samt känns ojämn
    samt när ja fiskat med bete på runt 25 gram knorrar det underligt från rullen,

  • #2
    Inte ngt man ska behöva förvänta sig men jag har läst om flera, bl.a. här på FS om att flera av Shimanos nya Haganehasplar tappar den fina gången fort... Min gamla Ci4 2500 från 2011 funkar dock bra ännu men den saknar Hagane så ”fallhöjden” kan vara lägre s a s och så fiskar jag ca 8 rullar varje år och aldrig 4-5ggr per vecka... så min Ci4 kanske bara är inkörd...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Inte ngt man ska behöva förvänta sig men jag har läst om flera, bl.a. här på FS om att flera av Shimanos nya Haganehasplar tappar den fina gången fort... Min gamla Ci4 2500 från 2011 funkar dock bra ännu men den saknar Hagane så ”fallhöjden” kan vara lägre s a s och så fiskar jag ca 8 rullar varje år och aldrig 4-5ggr per vecka... så min Ci4 kanske bara är inkörd...
      Kompisen har en stradic som låter ännu värre, alltså riktigt illa och när vi tog med den till shimanos "rulldoktor" på en mässa ansåg han att det inte var nåt fel på den, Då påpekade ja att shimano är skit och brorsans shimano som är 30 år gammal är finare i gången. antar det blir daiwa då nästa gång,

      Kommentera


      • #4
        Det tycker jag du gör rätt i. Bemötandet från rulldoktorn är inte ok, och bl a Aspir3 och Conny c har väl gått över/prövat Daiwa om jag fattat rätt, så min nästa haspel blir nog en D... Det bästa är att skriva om upplevd skit och förfall, på sikt kan det kanske påverka, motsatsen lär i vart fall inte göra det bättre...

        Kommentera


        • #5
          Jag har själv bytt från stradic till aťt bara använda Fuego. Köpte en som reserv rulle och nu äger jag tre.

          Kommentera


          • #6
            Ja alltså, jag har fiskat sönder rullar på 3 pass. Så 3 månader va väl inte hiskeligt illa med så mycket fisketid. Kan ju jag tycka. =)

            Men att deras rulldoktor säger att den är som den ska, då behöver vi nog en rätt och riktig berättelse från båda sidor för att kunna utläsa vad som faktiskt hänt. Tror ju knappast att han/hon säger det för att va dryg eller ovillig att hjälpa.

            Men skicka den till en "opartisk" rull-mek så får någon titta på den och se om det går att göra något.
            Internet är kul, men rullen gör inte som min bil och lagar sig själv på nätet

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
              Det ja undrar är om detta är ovanligt eller nåt ja kan förvänta mig? Det är så att ja skaffade en Shimano stradic ci4+ 2500 som ja
              fiskat abborre/gös 4-5ggr i veckan med sen dess, har skött service men har märkt att den på senaste turerna låter illa samt känns ojämn
              samt när ja fiskat med bete på runt 25 gram knorrar det underligt från rullen,
              Det är svårt att bedöma en rulle utan att känt på den men har du köpt den i Sverige och har du garantibeviset? Om ja så kan du alltid visa upp rullen för din lokala butik och beskriv problemet med rullen så får de skicka upp den till normark. Jag har själv en gammal stradic c14 i samma storlek och den puffar på finfint trots hårt användande under många år. Vad har du fiskat för typ av beten med rullen? Vikten är egentligen irrelevant på betet utan det är snarare hur mkt vattenmotstånd betet gör som kan drastiskt påverka rullens skick. T ex stora crankbaits och spinnerbaits är betydligt mer slitsamt än gummibeten.

              Kommentera


              • #8
                Ja tänk det kanske är som Shimanos rulldoktorn sa, ”den låter som den ska, inget fel på den...” det är rulldoktorns rätta och riktiga berättelse.

                Din berättelse är en annan... Och den vevkänsla, tysthet och jämnhet som du (och andra) upplevde när rullen var ny är antingen en hallucination eller så räcker den bara några månader om man fiskar friskt, sen ska, kommer den låta, kännas som den gör nu... svenskt (borre)fiske sliter hårt!

                Om du upplever en högst märkbar skillnad i rullens gång och ljud, kontakta som sagt butiken och reklamera. Då skickas nog rullen till generalagentens serviceställe och du får ett nytt utlåtande, vilket torde innebära en åtgärdad rulle eller en bekräftelse på att "de ska vara så"
                d v s de håller inte gången mer än några månader... (eller så är skillnaden i gång/ljud ny/använd inbillad eller i vart fall marginell...?)

                Rullen funkar säkert länge än men det vore bra att få bekräftat att den lena, mjuka Haganegången på Shimanohasplar i butik numera ska ses mer som en säljpitch än som en varaktig egenskap. Eller så är du en rullhypokondriker...

                I de läget kan det vara dax att uppdatera denna tråd och givet utfall, ev kontakta en oberoende rullmek för översyn...
                Senast ändrad av anteman; 2019-08-08, 16:19.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja tänk det kanske är som Shimanos rulldoktorn sa, ”den låter som den ska, inget fel på den...” det är rulldoktorns rätta och riktiga berättelse.

                  Din berättelse är en annan... Och den vevkänsla, tysthet och jämnhet som du (och andra) upplevde när rullen var ny är antingen en hallucination eller så räcker den bara några månader om man fiskar friskt, sen ska, kommer den låta, kännas som den gör nu... svenskt (borre)fiske sliter hårt!

                  Om du upplever en högst märkbar skillnad i rullens gång och ljud, kontakta som sagt butiken och reklamera. Då skickas nog rullen till generalagentens serviceställe och du får ett nytt utlåtande, vilket torde innebära en åtgärdad rulle eller en bekräftelse på att "de ska vara så"
                  d v s de håller inte gången mer än några månader... (eller så är skillnaden i gång/ljud ny/använd inbillad eller i vart fall marginell...?)

                  Rullen funkar säkert länge än men det vore bra att få bekräftat att den lena, mjuka Haganegången på Shimanohasplar i butik numera ska ses mer som en säljpitch än som en varaktig egenskap. Eller så är du en rullhypokondriker...

                  I de läget kan det vara dax att uppdatera denna tråd och givet utfall, ev kontakta en oberoende rullmek för översyn...
                  kompisens stradic va inne i sju veckor hos normark, kom tbx likadan, så ja slänger hellre min i sjön. får se om ja skickar in min i vinter,

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

                    Det är svårt att bedöma en rulle utan att känt på den men har du köpt den i Sverige och har du garantibeviset? Om ja så kan du alltid visa upp rullen för din lokala butik och beskriv problemet med rullen så får de skicka upp den till normark. Jag har själv en gammal stradic c14 i samma storlek och den puffar på finfint trots hårt användande under många år. Vad har du fiskat för typ av beten med rullen? Vikten är egentligen irrelevant på betet utan det är snarare hur mkt vattenmotstånd betet gör som kan drastiskt påverka rullens skick. T ex stora crankbaits och spinnerbaits är betydligt mer slitsamt än gummibeten.
                    den är fiskat till 99% med 10 grams jiggskalle samt 3" jigg. aldrig cranks etc, ja försökte en dt10 i helgen men det gick inte, trodde rullen skulle explodera

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X