Fiskat sönder en rulle på tre månader? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat sönder en rulle på tre månader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
    Ja alltså, jag har fiskat sönder rullar på 3 pass. Så 3 månader va väl inte hiskeligt illa med så mycket fisketid. Kan ju jag tycka. =)

    Men att deras rulldoktor säger att den är som den ska, då behöver vi nog en rätt och riktig berättelse från båda sidor för att kunna utläsa vad som faktiskt hänt. Tror ju knappast att han/hon säger det för att va dryg eller ovillig att hjälpa.

    Men skicka den till en "opartisk" rull-mek så får någon titta på den och se om det går att göra något.
    Internet är kul, men rullen gör inte som min bil och lagar sig själv på nätet
    måste ja gå igenom 3-4 haspelrullar om året för att fiska borre

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

      kompisens stradic va inne i sju veckor hos normark, kom tbx likadan, så ja slänger hellre min i sjön. får se om ja skickar in min i vinter,
      Ok, tråkigt, stoppa med en tydlig beskrivning av problemen och be dem jämföra med en ny så kanske de förstår, känner och hör en skillnad... lycka till...

      Kommentera


      • #13
        Det är tyvärr så med nya shimano rullar. Deras kvalité har sjunkit rejält. Det är bara läsa tråden om nya conquest.. Och också hört att hasplarna håller dåligt som trådskaparen säger.
        Normark är ju bara att glömma. De har ju ändå blivit av med shimano. De skiter väl i vilket nu. Och frågan är hur shimano själva ställer sig till att ta Normarks gamla garanti ärenden när de tar över själva.
        lär ju inte bli högt prioriterade i alla fall.
        Jag skulle inte köpa en ny shimano i Sverige för garantin skull .. för den är nog inte värd ett skit.

        Kommentera


        • #14
          Har fått lite samma intryck tyvärr... och Daiwa har enligt uppgifter under en längre tid slutat sälja vissa reservdelar till rullar och man kan inte ens köpa magsealolja... rullen ska till Finland!

          Begär en lånerulle när du lämnar in en rulle för reklamation! 7 veckor utan en rulle är inte acceptabelt och inte förenligt med att kunden ska hållas ”skadeslös” enligt konsumentköplagen. Går de inte med på det så kan du vid reklamation i vart fall rätt till ersättning för utgifter (resan/frakten till butiken) och ev inkomstförlust.

          Till TS, en reklamation ska meddelas i rimlig tid, helst inom 2 mån från att felet upptäcktes.

          Intressant att Normark tappar Shimano, det hade jag glömt. En rivstart som ger goodwill vore att ta reklamationer även på Normarksålda rullar... det är ju trots allt Shimanorullar köpta i Sverige.
          Vi får se vad som händer, kan det bli bättre än Normark månne?

          I dag förefaller det vara så pass mycket vilda västern kring garantiåtaganden, reklamationer och väntetider att man som Engqvist säger, i vart fall i det avseendet, måste ställa sig frågan om det är mödan värt att köpa dyrt i Sverige.

          Kanske borde vi ha en klistrad tråd med kontaktuppgifter till duktiga, oberoende rulldoktorer...?

          Kommentera


          • #15
            Blir lite nostalgisk när jag läser om kvalitetsbrister och usla garantiåtaganden i denna tråd....så här kunde det vara "på den gamla goda tiden":

            Någon gång i början på 80-talet (om jag minns rätt) så fick jag för mig att komplettera min vid det laget 10 år gamla Ambassadeur 5000 med en ny Ambassadeur. Inte för att det var något fel på den gamla, den gick som en klocka trots hårt gäddfiske i Stockholms skärgård, men jag var sugen på att skaffa en "modern" rulle med magnetbroms och flytande linspridare.

            Valet föll på en Ambassadeur Mag 2, en på den tiden riktig high-tech-rulle. Den var mjuk i gången och riktigt skön att fiska med och rullen användes flitigt den första sommaren. När jag senare på vintern samma år tog isär rullen för den årliga storrengöringen så upptäckte jag att flera inre delar av rullen redan hade drabbats av rostangrepp, något som jag aldrig sett på min gamla rulle.

            Jag blev så besviken på rullen att jag skrev en insändare i Fiskejournalen (tror jag det var) där jag ondgjorde mig över den försämrade kvaliteten på ABU-rullar. Döm om min förvåning när en representant från ABU ringde hem till mig några dagar efter publiceringen och bad mig skicka ned rullen till Svängsta för kontroll.

            Någon vecka senare ringde han igen och sa att de gått igenom hela rullen och bytt ut alla angripna delar. Inte nog med det, som plåster på såren fick jag dessutom välja vilken rulle som helst ur ABUs sortiment! På den tiden hade jag inte någon större inkomst, så jag blev helt paff över erjudandet.

            Några dagar senare hämtade jag överlycklig ut ett paket innehållande dels den nyrenoverade Mag 2:an, dels en sprillans ny Ambassadeur 6500 C. Den senare rullen var i stort sett den enda rulle jag använde till gäddfiske under de kommande 20 åren. Rullen är nu pensionerad, men fungerar fortfarande klockrent.



            Kommentera


            • #16
              En bra historia eller trevligt bemötande sprids i genomsnitt till 3 personer. Ett dåligt mottagande sprids till 27. Visar hur viktigt det är för företag att ta hand om reklamationer på ett bra sätt. Men innan man dömer ut någon så måste de få en chans att laga produkten.

              Saker går sönder. Inget konstigt med det. Men som kund vill man känna sig omhändertagen när något händer. För mig så har Abu skött sig galant när något hänt. Och med Shimano så löste Söders problemet utan att jag behövde bry mig. De bytte bara ut rullen. Har inga erfarenheter av varken Normark, Daiwa eller Shimano Sv.

              Jag har också en LyxAbu från den tiden. En XLT 2 AutoMag. Användes flitigt under många år i havet utanför Trosa. Aldrig en smörjning eller service. Doppades i regnvattentunnan efter varje pass. Det fick duga. Efter dessa hundår pensionerades rullen i 20 år på en kallvind. Iskallt på vintern och stekhett på sommaren. Nu på senare dagar när jag fått upp intresset igen för fisket så tog jag fram gamlingen och gick igenom rullen. Döm om min förvåning när allt inuti såg ut om nytt. Tom fettet var mjukt och fint.
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-08-09, 22:14.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Det är tyvärr så med nya shimano rullar. Deras kvalité har sjunkit rejält. Det är bara läsa tråden om nya conquest.. Och också hört att hasplarna håller dåligt som trådskaparen säger.
                Normark är ju bara att glömma. De har ju ändå blivit av med shimano. De skiter väl i vilket nu. Och frågan är hur shimano själva ställer sig till att ta Normarks gamla garanti ärenden när de tar över själva.
                lär ju inte bli högt prioriterade i alla fall.
                Jag skulle inte köpa en ny shimano i Sverige för garantin skull .. för den är nog inte värd ett skit.
                Vad är det du säger? sköter inte normark garantiärenden till shimano längre? vem gör det? säljer dom fortfarande ens rullarna?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

                  Vad är det du säger? sköter inte normark garantiärenden till shimano längre? vem gör det? säljer dom fortfarande ens rullarna?
                  Just nu får ju Normark ta hand om garanti ärenden. Men shimano gör precis som daiwa och öppnar eget. Tror det blir till nästa år. Hur det blir med Normark sålda rullar återstår att se.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Just nu får ju Normark ta hand om garanti ärenden. Men shimano gör precis som daiwa och öppnar eget. Tror det blir till nästa år. Hur det blir med Normark sålda rullar återstår att se.
                    i sverige då antar ja? kommer daiwa göra likadant dvs öppna i sverige?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

                      i sverige då antar ja? kommer daiwa göra likadant dvs öppna i sverige?
                      Daiwa har ju redan öppnat eget. Daiwa tröttnade väl på bios och öppnade daiwa Scandinavia. Blir förmodligen något liknande med shimano

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X