Ursprungligen postat av Wilier75
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem backspärr Ambassadeur C4
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av el_pierroo Visa inläggIngen aning om det är det faktiskt. Inte insatt. Har gjort rent och fettat/oljat själv men problemen kom med från när dom va nya. 10 grader va väl att ta i kanske från min sida men samma sak händer när det är blött som när det är kallt oavsett om det är varmt eller inte.
fick lust att fixa den ena nu när jag läste denna tråd men fick ett utbrott på skiten så nu är den rullen skrot istället. Haha! Som tur är har jag lämnat abus skitrullar bakom mig och kommit på bättre tankar.. är inte ensam om det där problemet. Långt ifrån.
Lågprofilrullarna håller jag mig ifrån men är väldigt nöjd med de runda klassiska.
Ge dessa en chans när du nu behöver en ny rulle!
- 1 gilla
Lämna en kommentar:
-
Ingen aning om det är det faktiskt. Inte insatt. Har gjort rent och fettat/oljat själv men problemen kom med från när dom va nya. 10 grader va väl att ta i kanske från min sida men samma sak händer när det är blött som när det är kallt oavsett om det är varmt eller inte.
fick lust att fixa den ena nu när jag läste denna tråd men fick ett utbrott på skiten så nu är den rullen skrot istället. Haha! Som tur är har jag lämnat abus skitrullar bakom mig och kommit på bättre tankar.. är inte ensam om det där problemet. Långt ifrån.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av el_pierroo Visa inläggAtt jag missat denna tråd!
fick du någon ordning på skiten?
har tre olika revo modeller i haspelutförande och alla 3 går bakåt vid 10 grader och neråt mer eller mindre. Haft så i flera år.
Vad kom du fram till om det löste sig?
Gör du service själv och använder fett, 10 grader känns väldigt konstigt att det strular.
Är ju nästan normala sommartemperatur, att lager osv börjar jävlas vid 3-4 grader och neråt kan jag endå förstå.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av el_pierroo Visa inläggAtt jag missat denna tråd!
fick du någon ordning på skiten?
har tre olika revo modeller i haspelutförande och alla 3 går bakåt vid 10 grader och neråt mer eller mindre. Haft så i flera år.
Vad kom du fram till om det löste sig?
Använder fett i lagret men det gör jag med mina andra Ambassadeur också.
Bara C4 som strular, någon var inne på att lagret är inpressat snett. Jag tror gaveln och infästning är problemet eftersom två nya lager strular direkt.
Har använt andra Ambassadeur under hösten och vintern så vet inte nu.
Jag demontera åter allt och gjorde rent och la på fett. Men skulle tro problemet kvarstår.
- 1 gilla
Lämna en kommentar:
-
Att jag missat denna tråd!
fick du någon ordning på skiten?
har tre olika revo modeller i haspelutförande och alla 3 går bakåt vid 10 grader och neråt mer eller mindre. Haft så i flera år.
Vad kom du fram till om det löste sig?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
Okej tack för tipset!
Börjar undra om det är något knas med infästning i gaveln till lagret då andra lagret strular.
Aldrig haft något strul med mina övriga rullar och jag har en förmåga att lägga på lite extra fett fast det inte behövs även på de rullarna.
Japp dubbellagrade lättade skruven med speciell ytbehandling.
Buda förövrigt hem en 5600 Factory tuned idag.
Har en oanvänd sedan tidigare som står display, denna tänkte jag använda.
Kanske betala lite för mycket 4800sek för den eller så fick jag min första till Underpris, gav 3500sek för den.
Om det är något man verkligen vill ha så kan man kanske betala lite i överkant. Det har jag gjort vid vissa tillfällen.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggDet är bara testa, har du smort lagret snålt kan det säkerligen fungera.
Kolla också gärna hur det sitter i rullen så inte den som bytt lagret antingen pressat i det snett, i fel position eller för hårt så lagret tagit skada. Har sett diverse "proffs" göra samtliga dessa misstag.
Ja, har nog haft hemma åtminstone ett hundratal IAR-lager från ABU och kan inte minnas att något varit annat än lätt oljat. Troligen är oljan främst rostskydd.
Köper man däremot gavlar av något äldre snitt (säg 2000-2005 eller tidigare, ren gissning) kommer dessa oftast med det numera förbjudna fettet (gulbrunt) i IAR-lagret.
Vid -10 är det inte särskilt ovanligt att även lätt oljade lager krånglar, oavsett rullmodell.
Haspelrullar är väldigt utsatta vid kyligt väder, ABU's nya MGX och Premier så till den grad att ABU tagit fram ett lager med nytt artikelnummer till dessa. Ett annat lager alltså. Dock inte ovanligt med problem hos andra hasplar vid temperaturer strax över nollan eller lägre heller.
Menar du dubbelt lagrad evighetsskruv?
Har aldrig fått hem någon evighetsskruv som varit smord då jag beställt som reservdel från ABU, förr har jag för mig att vissa rullar kom med oljade skruvar men det kan vara en fri fantasi.
Själv fettar jag oftast, oavsett rullmodell, om den inte ska gå till lätta beten.
Lite kul att du nämner det jag har för mig ABU kallade "förstärkt IAR" eller något i den stilen.
Minns jag rätt satt envägslager från tyska INA med samma artikelnummer stansat på sidan i varenda Ambassadeur-modell från och med det året JB fick just dessa lager.
Börjar undra om det är något knas med infästning i gaveln till lagret då andra lagret strular.
Aldrig haft något strul med mina övriga rullar och jag har en förmåga att lägga på lite extra fett fast det inte behövs även på de rullarna.
Japp dubbellagrade lättade skruven med speciell ytbehandling.
Buda förövrigt hem en 5600 Factory tuned idag.
Har en oanvänd sedan tidigare som står display, denna tänkte jag använda.
Kanske betala lite för mycket 4800sek för den eller så fick jag min första till Underpris, gav 3500sek för den.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
Abu verkar inte köra rent spel alla gånger, på samma sätt beskrivs JBn med drev i supermässing.
Samma drev som i andra rullar inte beskrivs som något speciellt alls.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggLite kul att du nämner det jag har för mig ABU kallade "förstärkt IAR" eller något i den stilen.
Minns jag rätt satt envägslager från tyska INA med samma artikelnummer stansat på sidan i varenda Ambassadeur-modell från och med det året JB fick just dessa lager.
Samma drev som i andra rullar inte beskrivs som något speciellt alls.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
10 svar
3 252 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Smolt
2024-01-01, 17:20
|
||
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
|
44 svar
10 069 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Alman
2023-06-28, 15:09
|
||
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
|
279 svar
47 188 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Adam Huss
2024-01-01, 13:44
|
||
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
|
535 svar
88 671 visningar
38 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup
2024-03-13, 22:30
|
||
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
|
108 svar
11 260 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2024-03-10, 12:37
|
Lämna en kommentar: