Problem backspärr Ambassadeur C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem backspärr Ambassadeur C4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Okej tack!
    Jag plockade ner rullen på eftermiddagen och gjorde rent och torka, dock smörjde jag iar med samma fett igen så lär väl få nya problem med lagret.
    Jo efter 5 h var det en hel del fukt och vatten i lågfartsystemet, Surfix 832 suger upp väldigt mycket vatten tycker jag.
    Fiska väldigt lite med denna rulle sedan förra servicen men jag valde göra rent och fetta dreven också, fick en liten chock rullen såg ut som den gjorde invändigt efter denna korta tiden.
    Högfartsystemet går jag igenom efter varje tur men lågfartsystemet blir ju inte så ofta och behöver verkligen inte ses över lika frekvent.



    Kastar över höger axel är vänsterhänt men vevar höger.
    Det är bara testa, har du smort lagret snålt kan det säkerligen fungera.
    Kolla också gärna hur det sitter i rullen så inte den som bytt lagret antingen pressat i det snett, i fel position eller för hårt så lagret tagit skada. Har sett diverse "proffs" göra samtliga dessa misstag.

    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Så om man köper ett lager som reservdel kommer det inoljat istället för fettat?
    Man undrar ju varför dom envisas med att fetta lagret när dom monterat det på rullen?
    Dock har jag som tidigare nämnt själv aldrig haft problem med envägslagret ens ner till -10 och då har jag kört med både originalfett cal's och liquid grease. Sen bör man vara sparsam oavsett vilket smörjmedel man väljer.
    Däremot har jag flera gånger upplevt att haspelrullarnas envägslager lägger av vid stäng kyla.
    Ja, har nog haft hemma åtminstone ett hundratal IAR-lager från ABU och kan inte minnas att något varit annat än lätt oljat. Troligen är oljan främst rostskydd.
    Köper man däremot gavlar av något äldre snitt (säg 2000-2005 eller tidigare, ren gissning) kommer dessa oftast med det numera förbjudna fettet (gulbrunt) i IAR-lagret.
    Vid -10 är det inte särskilt ovanligt att även lätt oljade lager krånglar, oavsett rullmodell.

    Haspelrullar är väldigt utsatta vid kyligt väder, ABU's nya MGX och Premier så till den grad att ABU tagit fram ett lager med nytt artikelnummer till dessa. Ett annat lager alltså. Dock inte ovanligt med problem hos andra hasplar vid temperaturer strax över nollan eller lägre heller.

    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    När jag beställt värstingskruven till mina ambassadeur har det inte funnits tillstymmelse till blått fett på dessa när de anlände från Abu.
    Menar du dubbelt lagrad evighetsskruv?
    Har aldrig fått hem någon evighetsskruv som varit smord då jag beställt som reservdel från ABU, förr har jag för mig att vissa rullar kom med oljade skruvar men det kan vara en fri fantasi.
    Själv fettar jag oftast, oavsett rullmodell, om den inte ska gå till lätta beten.

    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    När jbn kom i början på 2000 talet var den utan iar pga att dessa lager ansågs vara för dåliga och inte hålla för jerkfiske. Sen uppdaterades dom någon gång runt 05 med nya starkare lager.
    Lite kul att du nämner det jag har för mig ABU kallade "förstärkt IAR" eller något i den stilen.
    Minns jag rätt satt envägslager från tyska INA med samma artikelnummer stansat på sidan i varenda Ambassadeur-modell från och med det året JB fick just dessa lager.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Jag har fetta min Orbis, C3 och Rocket Black Edition likadant som C4. Främst de rullarna jag fiskar med med men aldrig haft problem med lagren i dessa.
    Även jag har fettat envägslagret på liknande sätt, dom 10 första åren fyllde man nästan bara på lagret med Abus egna originalfett och upplevde aldrig något strul.

    Det kan säkert vara varierande kvalité på dessa lager beroende på årtal.
    Vilket år är c4an som strular ifrån?
    När jbn kom i början på 2000 talet var den utan iar pga att dessa lager ansågs vara för dåliga och inte hålla för jerkfiske. Sen uppdaterades dom någon gång runt 05 med nya starkare lager.
    ​​​​​​
    Senast ändrad av Reekie; 2020-11-14, 22:50.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Så om man köper ett lager som reservdel kommer det inoljat istället för fettat?
    Man undrar ju varför dom envisas med att fetta lagret när dom monterat det på rullen?
    Dock har jag som tidigare nämnt själv aldrig haft problem med envägslagret ens ner till -10 och då har jag kört med både originalfett cal's och liquid grease. Sen bör man vara sparsam oavsett vilket smörjmedel man väljer.
    Däremot har jag flera gånger upplevt att haspelrullarnas envägslager lägger av vid stäng kyla.
    Beror väl på att de flesta fritidsfiskare slarvar med underhållet en hel del, Abu garderar sig för bristen på underhåll. Litet problem här inne, riktiga entusiaster har ju en förmåga vara rädd om utrustning.

    När jag beställt värstingskruven till mina ambassadeur har det inte funnits tillstymmelse till blått fett på dessa när de anlände från Abu.


    Jag har fetta min Orbis, C3 och Rocket Black Edition likadant som C4. Främst de rullarna jag fiskar med med men aldrig haft problem med lagren i dessa.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Nu kanske de flesta här är förtrogna med utseende och funktion hos denna typ av lager men om någon inte är det kommer här en slarvig bild som visar insidan:
    Click image for larger version Name:	ABUenvägs01a.jpg Views:	0 Size:	195,4 KB ID:	2564151
    Här är ett nytt IAR-lager från ABU. Det kommer oljat som synes.

    Om lagret är smort med fett vilket stelnar kan det leda till att rullarna inte hamnar i rätt position för att låsas vilket oftast innebär att veven går bakåt. Det finns inte särskilt mycket plats för de små delarna att röra sig och ett fett har helt enkelt ingenstans att ta vägen vilket kan leda till problem.
    Cal's och vissa andra fett innehållandes polytetrafluoreten (PTFE eller Teflon) kan också leda till att kontaktytorna inte får den friktion som krävs för att lagret ska låsa bussningen och därmed veven.
    Så om man köper ett lager som reservdel kommer det inoljat istället för fettat?
    Man undrar ju varför dom envisas med att fetta lagret när dom monterat det på rullen?
    Dock har jag som tidigare nämnt själv aldrig haft problem med envägslagret ens ner till -10 och då har jag kört med både originalfett cal's och liquid grease. Sen bör man vara sparsam oavsett vilket smörjmedel man väljer.
    Däremot har jag flera gånger upplevt att haspelrullarnas envägslager lägger av vid stäng kyla.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    IAR-lagret/envägslagret/nållagret (kärt barn har många namn) kan vara lite lynnigt.
    Använd dock aldrig fett, som nämnts tidigare fungerar det i varmare temperatur men i de allra flesta fall släpper lagret vid kyla, ibland krävs bara lite under 10 grader för att problem ska uppstå. Fukt i rullen förvärrar.

    ABU's lager till klassiska runda är relativt billiga och det är enkelt att byta själv. Det kan vara svårt att få bort allt fett ur ibland varvid ett byte är mer lämpligt.
    Cal's är bra men det stelnar till rejält i kyla.
    Okej tack!
    Jag plockade ner rullen på eftermiddagen och gjorde rent och torka, dock smörjde jag iar med samma fett igen så lär väl få nya problem med lagret.
    Jo efter 5 h var det en hel del fukt och vatten i lågfartsystemet, Surfix 832 suger upp väldigt mycket vatten tycker jag.
    Fiska väldigt lite med denna rulle sedan förra servicen men jag valde göra rent och fetta dreven också, fick en liten chock rullen såg ut som den gjorde invändigt efter denna korta tiden.
    Högfartsystemet går jag igenom efter varje tur men lågfartsystemet blir ju inte så ofta och behöver verkligen inte ses över lika frekvent.



    Kastar över höger axel är vänsterhänt men vevar höger.
    Senast ändrad av Wilier75; 2020-11-14, 19:28.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Nu kanske de flesta här är förtrogna med utseende och funktion hos denna typ av lager men om någon inte är det kommer här en slarvig bild som visar insidan:
    Click image for larger version  Name:	ABUenvägs01a.jpg Views:	0 Size:	195,4 KB ID:	2564151
    Här är ett nytt IAR-lager från ABU. Det kommer oljat som synes.

    Om lagret är smort med fett vilket stelnar kan det leda till att rullarna inte hamnar i rätt position för att låsas vilket oftast innebär att veven går bakåt. Det finns inte särskilt mycket plats för de små delarna att röra sig och ett fett har helt enkelt ingenstans att ta vägen vilket kan leda till problem.
    Cal's och vissa andra fett innehållandes polytetrafluoreten (PTFE eller Teflon) kan också leda till att kontaktytorna inte får den friktion som krävs för att lagret ska låsa bussningen och därmed veven.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Liquid Grease funkar men kan bli väldigt "klistrigt" över tid och efter upprepad kontakt med vatten. I sådant fall finns också risk för strejkande lager.
    Rengör man och smörjer om regelbundet vållar det dock inga bekymmer.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    En del verkar få problem med lagret om man kört med för tjockt fett. Själv har jag aldrig upplevt det problemet ens vid minusgrader, men kör numera alltid med rocket fuel liquid grease.
    Testa o torka ur lagret från allt fett och kör med ett tunnare fett, eller ännu bättre med liquid grease.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    IAR-lagret/envägslagret/nållagret (kärt barn har många namn) kan vara lite lynnigt.
    Använd dock aldrig fett, som nämnts tidigare fungerar det i varmare temperatur men i de allra flesta fall släpper lagret vid kyla, ibland krävs bara lite under 10 grader för att problem ska uppstå. Fukt i rullen förvärrar.

    ABU's lager till klassiska runda är relativt billiga och det är enkelt att byta själv. Det kan vara svårt att få bort allt fett ur ibland varvid ett byte är mer lämpligt.
    Cal's är bra men det stelnar till rejält i kyla.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Lagret blev bytt av Sportfiskeboden har rätt många rullar jag går runt på. C4 är använd endel efter byte och jag har själv gjort service vid två tillfällen.
    Använder Cal´s Universal Reel & Star Drag Grease

    ​​​​​​som bl a Sportfiskeboden säljer, fettar även lagret med detta.
    Har använt C4 endel under våren och sommaren men först idag jag nu använt den under hösten.
    Ca 7-8 grader och gråväder idag, efter 5h börjar lagret åter strula på rullen, backspärren som Sportfiskeboden satte in vid lagerbytet gjorde sitt jobb idag.

    Jag fettar lagret rätt mycket vid service, kan det vara problemet? Har dock fetta lagret på mina andra rullar lika mycket med samma fett och dessa rullar fungerar felfritt trots att jag fiska i kyligare väder än så.
    Oerhört märkligt att två lager på C4 ger upp snabbt, så mycket är rullen inte fiskad sedan byte och första gången var rullen i stort sett ny.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 249 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 069 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 175 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 667 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 249 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X