Curado 71 vs Curado DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Curado 71 vs Curado DC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Curado 71 vs Curado DC

    Hej alla vackra nu kommer det säkert en fråga som redan finns nånstans i detta hav av trådar men fick inte fram det jag ville veta så skapar en egen här. Nu äre så att jag har införskaffat mig ett Shimano Bass One XT spö (7-21g) under juldagarna då de va löjligt bra pris. Jag som många andra ska nu till våren/sommar 2020 satsa mycket på abborrefisket och ska då sätta en grym combo. Notera att jag skall ha detta combo till RENT jerk/crank fiske då snittvikten kommer vara runt 12g. Så nu skulle jag vara super tacksam om någon kunde dämpa min ångest över val av rulle då jag vill att de skall bli rätt från början. Har varit i 3 fiskebutiker och frågat personal om deras ärligaste tycke om va dem tycker är bäst mellan en 71 och en DC och alla har reagerat likadant genom att titta på mig som om jag va från en annan planet. Har även varit i kontakt med Mikko Seppänen angående detta och frågade honom i form av ett ultimatum vad han personligen skulle välja och han svarar med en 71a alla dagar i veckan. Jag har känt på båda rullarna tillsammans med mitt nya spö och tycker att 71an sitter så otroligt perfekt att man blir knäsvag jämnfört med DCn MEN alla man pratar med säger att "Ah visst gillar du skatbon så välj 71an.." Är detta fallet? får man mycket skatbon med denna/dessa rullar va den kalibern? Förövrigt är jag inbiten spinnfiskare till gädda så vet hur man kastar med lågprofilare. Jag är i nöd och skulle helst vilja höra Positivt/negativt om båda rullarna och vilken ni väljer i slutändan. Så folk som använt båda rullarna utför gärna svar vad ni tycker så antar jag att jag får gå på majoriteten. Stort tack på förhand och skitfiske på er alla!

  • #2
    Hej Jerky93, jag har dessvärre ännu inte provat någon av dessa rullar men har haft exakt samma funderingar och det här är vad jag kommit fram till:

    Jerk och crank kräver två olika kombos.

    Jerk: kortare, rappt och toppigt spö samt rulle med högt linintag, jag kör en Metanium DC. Använder också denna kombo till jiggfisket.
    Crank: Mer följsamt något längre spö som absorberar vibrationerna från betet bättre samt rulle med lågt linintag då jag föredrar att veva på ordentligt. Till denna kombo är en Curado DC beställd för att ersätta en billig Abu Black Max.

    Linintag som jämförelse:

    Metanium DC HG, 31 tum
    Curado DC, 26 tum
    Curado 71 HG, 28 tum

    För mig avgjorde valet av en Curado DC till crankfisket att den finns i en icke-HG/XG version samt att jag gillar DC-tekniken. Nackdel i jämförelse med Curado 71 är DCs högre vikt, men det viktigaste för upplevelsen är balansen i kombon och där köper man alltid grisen i säcken om man inte lyckats låna grejer att provfiska med.

    Kommentera


    • #3
      Jag äger båda rullarna och är man nybörjare med multirulle, skulle jag välja Curado DC. Curado 71 kastar långt, med lätta beten. Men Curado 71 är den enda rullen som jag har, för det händer att jag får skatbon ibland. Själv skulle jag välja en Daiwa tatula Tws sv , kasta marginellt kortare än Curado 71. Men är lätt att kasta med och man slipper skatbon.

      Kommentera


      • #4
        Har ägt & provat flera några DC rullar (Conquest, Metanium & Exsence) & jag är inte imponerad, dom kastar inte längre & dom väger mer än en rulle utan DC & att det skulle vara mindre skattbona känns som marginellt. Alla mina rullar från Shimano & Daiwa har alltid funkat mer eller mindre bekymmersfritt.

        Till abborre har jag en Curado 71 & den är perfekt till borre, liten & lätt kastar långt & problemfritt, använder den oftast till crank beten från 5-15gr
        Ena fiske polarn har en Metanium DC jag kastar något längre än honom & jag upplever att jag har mindre skatbon än honom, men eftersom det händer väldigt sällan ser jag inte det som något bekymmer.
        Curado 71 hade jag valt pga av lägre vikt & stl, sen är ljudet från en DC rulle rätt tröttsamt i längden.

        Kommentera


        • #5
          #2 Okej, Ja de känns lite som man väljer praktiskt före känsla om man köper DC före 71 och i det stora hela vill man ju egentligen veta om man kommer få massa skatbon när det blåser 4-5m/s? För i alla butiker låter det som om du köper en rulle utan DC kommer du bara få skatbon? Men det kan jag tänka mig är bara typ om du kasta beten under 10g och de kan jag leva med. Men är fallet att man får massa skatbon oberoende vikt och om de blåser 2-3m/s då vill man ju inte ha en rulle utan DC system

          Kommentera


          • #6
            #3 Ja jo lite så tänker ju jag med men jag är låst på DC/71 och för mina BX Brat och mina Diverse Jerks (vilket jag kommer använda till 90%) vill jag ju ha den rullen som passar bäst i handen vilket är 71. Dock är jag supernojig över att får skatbon "hela tiden" om det blåser lite. Men du hade valt 71 före DCn om jag förstår dig rätt? Tack för svar

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Jerky93 Visa inlägg
              #2 Okej, Ja de känns lite som man väljer praktiskt före känsla om man köper DC före 71 och i det stora hela vill man ju egentligen veta om man kommer få massa skatbon när det blåser 4-5m/s? För i alla butiker låter det som om du köper en rulle utan DC kommer du bara få skatbon? Men det kan jag tänka mig är bara typ om du kasta beten under 10g och de kan jag leva med. Men är fallet att man får massa skatbon oberoende vikt och om de blåser 2-3m/s då vill man ju inte ha en rulle utan DC system
              Hej! En sak har jag lärt mig genom åren och det är att ta det som sägs i en fiskebutik, av dess personal, med en "stor, riktigt stor nypa salt". Självklart kommer du kunna kasta även i motvind med en icke DC-rulle om du är hyfsat van....hoppas jag inte kränkt eventuella fiskebutiksanställda allt för mycket nu =)

              Kommentera


              • #8
                #4 Ja jag överväger faktiskt med 71 pg.a vikt/storlek, som jag nämnde sitter 71 betydligt bättre i handen och kan tänka mig till jerkfisket att den är helt magisk med combon. Jag någonstans att jag kommer välja DCn bara för att den funkar i alla förhållanden men vill innerst inne ha 71. Men har du fiskat mycket med den när det blåser? Som jag svarade på frågan över jag kommer till 90% fiska BX brat och olika Jerkbeten (Lurefans, Rapala, Cutters) funkar den rullen bra till både 9cm Shads som 11cm Deeps? Tack för svar

                Kommentera


                • #9
                  Enligt min helt subjektiva bedömning har 71an enligt spec en aning för låg linintagning för att passa jerkfisket, men som kompromiss mellan jerk och crank kanske den är helt rätt för dig. Vad gäller Shadow rap shad/deep och shadow rap/deep skulle jag säga att de kastas lika bra med en och samma rulle men fiskas inte bra med samma spö, de grundgående är lättare att fiska kontrollerat med crankspöt då de inte har samma motstånd i vattnet. Vid kast i blåst kommer du behöva skruva mer med inställningarna på en icke-DC samt i värsta fall in och peta på centrifugalvikterna, behärskar du detta kommer du kasta lika bra med båda.

                  Kommentera


                  • #10
                    #9 Alright men en 71HG på 7.2? utväxling borde ju vara optimalast tänker jag, har menat 71HG kanske blev otylig med det För spöt jag har pratade jag med en personal i butik om och han hade fiskat med detta spö och sa att det påliknade hans egna St Criox spö som han använder nu och han fiskade samma metoder (dock med DCn) så spöt är jag inte orolig för att klara båda delarna. Men ja som du säger kommer man ju få pilla lite på inställningarna men det är man van vid i gäddfisket. Men om du tänker eget perspektiv skulle du hellre köpa en rulle som är lite obekvämare men som har dem bästa funktionerna eller gå på en rulle som är skön, lätt och kastar bra men kanske får nått skatbo då och då liksom det är där det låser sig i min skalle.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 137 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 089 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X