Curado 71 vs Curado DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Curado 71 vs Curado DC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Fina grejer! Gillar DC rullar och använder de ganska ofta. De kommer bra till hands när extrema å kontrollerade kastlängder behövs, som t ex havsöringsfiske från land å framför allt när det är långt ifrån vindstilla .

    Generellt använder jag multi med ultralätta spolar till beten under 10 gram och hela vägen fram till 3 gram, men det händer en gång per år , när jag fiskar ädelfisk uppe i fjällen och vill/kan inte flugfiska då.

    Det viktigaste är att bli kompis med rullen och tekniken den har.

    Det är ingen ide att köpa en fyrhjulsdriven bil för vintern när man kör den fortfarande som en framhjulsdriven bil ändå.

    Häls //T

    Kommentera


    • #62
      Körde faktiskt lite landsfiske idag eftersom jag inte hade tiden för ett båttur, grymt nöjd med prylarna, sidvind//motvind med bra kastlängder utan problem.

      Click image for larger version

Name:	CEF58558-C44A-4B26-8DB9-DDAA1FDC76C5.jpeg
Views:	758
Size:	1,69 MB
ID:	2531990



      Kommentera


      • #63
        #62 Riktigt heta prylar!

        Kommentera


        • #64
          I tester med riktiga drag brukar det bara vara olika shimano dc i top vid 16 gram. Vid 10 gram kommer dom inte på toplistan längre.
          Shimano curado 70 kastar 1 meter sämre än den sämsta, vid 16 gram, dc rullen Shimano Excense. Det är inte dåligt då nästan samtliga icke-dc rullar på marknaden kastar ännu kortare. Vid 10g och 7g kastar curado 70 riktigt bra. Vid 3,6 gram kastar curado 70 en halv m kortare än shimano aldebaran bfs. Hyfsat ner mot ca 3 gram. Under 3 grams balsa är det de riktiga bfs-rullarnas territorium.

          Ligger dina drag mellan ca 3,5 gram och 20 gram är curado 70 en av de bästa rullarna. Är dina lättaste drag kring 15 gram är DC rullarna bland de bästa.
          Det här gäller kastlängd. En rulle har mycket annat som kan behöva jämföras.

          Behöver man DC för att kasta långt? Nej. Kan DC trassla? Ja, men sällan om den står på auto.

          Själva spolen är tyngre på DC-rullarna, det är därför de kastar kortare med lätta drag. Spolen får så att säga inte riktig startfart.

          Själv har jag en currado 70. Jag tycker testerna stämmer bra. Men jag har ingen DC. Jag tycker en vanlig amba kastar tillräckligt långt med 20 gram och över.
          curado 70 är ett lättare alternativ till en trimmad amba för viktintervallet 3,5-20 gram. FÖR MIG.

          Jag har en currado 70 och 4 topptrimmade Ambassadörer för de lättare dragen så det visar lite var mina prioriteringar hamnar.
          De lätta dragen kan kastas med haspel. Har jag hört :-)

          För dig avgör du.

          /John

          Kommentera


          • #65
            CampDavid kommer informationen från dina egna tester?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 286 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 134 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 277 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            89 081 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 362 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X