Bronsbussningar vs kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bronsbussningar vs kullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har inte en susning om vad det är som gjort att vissa av mina rullar/spön fungerar bättre med bussningar medan andra inte påverkas alls. Får för mig att en bussning har en viss tröghet men jag är inte expert på bussningar så vem vet. Det enda jag märker, ibland är en lugnare rulle
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Jag har inte en susning om vad det är som gjort att vissa av mina rullar/spön fungerar bättre med bussningar medan andra inte påverkas alls. Får för mig att en bussning har en viss tröghet men jag är inte expert på bussningar så vem vet. Det enda jag märker, ibland är en lugnare rulle
      Har du testat bussningar till lättare fiske?
      Eller kalla det lätt fiske helt enkelt, typ 5-15 gram.

      Enda jag använt bussningen till är relativt typiskt gäddfiske från runt 25-30 gram upp till 100. Där håller jag med dig helt, vissa rulle/spö-kombinationen verkar trivas väldigt bra med bussningarna.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Det finns ingen radiell belastning på ett hjul som roterar kring en axel... radiell belastning kan du få i ett gångjärn.


        Skulle du lyckas mäta ut en radiell belastning så är troligtvis spolen väldigt obalanserad och lagren väldigt glappa.

        Kolla lagren i ett turboaggregat som snurrar runt 120 000 varv per minut... där börjar vi prata lager som behöver vara riktigt bra om det inte ska rasa i förtid. Och där har man inte obalans...

        Men även om vi har en perfekt balanserad spole och helt perfekta lager kan vi inte förutsätta att linan har spolats på rullen så exakt varje gång att vi inte får förändringar i balansen av spolen. Grundare spole ger mindre mängd okontrollerad/obalanserad massa i "svänghjulet".

        Ett perfekt lager hanterar obalans nästan lika bra som ett väloljat glidlager...
        Har bara en fråga....ska rullen användas till att köra Le Mans 24 timmars eller ska du kasta ut ett bete 40m och veva hem med förhoppning om att en fisk ska hugga?.
        Kan tycka att det här är lite väl mkt energi att lägga på ett simpelt mekaniskt hjälpmedel som en fiskerulle,som faktiskt fungerar väldigt väl för sitt ändamål i grundutförande?

        Jag har liksom svårt att se vad förbättringen skulle bli om man skulle få dit ett "perfekt" lager...2dm till i kastlängd,1meter eller vad?

        Kommentera


        • #14
          Nej, jag tävlar inte... inte ens i casting.

          Allt handlar inte om att kasta långt.

          Det finns en fysisk begränsning för hur långt man kan kasta ett fiskedrag med en given form och vikt. Luftmotstånd ökar i kvadrat så ju fortare betet kastas i början, desto fortare tappar det farten.

          Alla är väl dock bekanta med att det blir svårare att kasta lätta beten lika långt som ett tyngre.

          Fysik är dessutom kul även om det inte är raketforskning vi pysslar med.

          Kommentera


          • #15
            Det förvånar mig lite att det skrivs så lite kring användande av PTFE (polytetrafluoreten) som smörjmedel i exempelvis glidlager eller på axeln för mellandrevet.

            Finns det tankar och idéer kring PTFE som nån vill dela med sig av när det gäller fiskerullar?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Det förvånar mig lite att det skrivs så lite kring användande av PTFE (polytetrafluoreten) som smörjmedel i exempelvis glidlager eller på axeln för mellandrevet.

              Finns det tankar och idéer kring PTFE som nån vill dela med sig av när det gäller fiskerullar?
              Jag har en olja avsedd för cyklekomponenter som ska innehålla "Teflon", varumärket tror jag använts även för annat än PTFE men i denna olja är det nog just PTFE som avses.
              Smorde vissa delar med oljan för ett antal år sedan men drog inga direkta slutsatser, det gjordes mer som en nödlösning.
              Rätt intressant överlag med smörjmedels friktionsegenskaper istället för deras skyddande sådana i fiskerullar, finns en intressant diskussion om fett till frikopplingar och drev att uppbringa men det tillhör en annan tråd.

              Kommentera


              • #17
                "Teflon" är väl ett varumärke från DuPont som till en början endast innehöll PTFE.

                PTFE finns även som torrt pulver och i bland annat stavform och block att köpa. Med en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Har du testat bussningar till lättare fiske?
                  Eller kalla det lätt fiske helt enkelt, typ 5-15 gram.

                  Enda jag använt bussningen till är relativt typiskt gäddfiske från runt 25-30 gram upp till 100. Där håller jag med dig helt, vissa rulle/spö-kombinationen verkar trivas väldigt bra med bussningarna.
                  Dags att customtillverka ett par oljebronsbussningar och stoppa in dem i en lågprofilare och gå ut och testa ?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    "Teflon" är väl ett varumärke från DuPont som till en början endast innehöll PTFE.

                    PTFE finns även som torrt pulver och i bland annat stavform och block att köpa. Med en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.
                    Det är en viss skillnad mellan en spolaxelbussning i en rulle jämfört med en länkarmsbussning i en bil. Spolaxelbussningen ska hålla tolransen extremt bra samtidigt som den ska ha så lite friktion som möjligt, länkarmsbussningen ska främst dämpa flexet. Och teflon är ett dåligt val till båda. Sintrad oljebrons är det bästa kostnadseffektiva alternativet till spolaxelbussningen och till länkarmarna är polyuretan och delrin mycket bättre.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      Med en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.
                      Nu kallar förvisso 13 Fishing sitt material för CZB och beskriver det som "space-age polymer". På det stora hela en plastbussning, kanske inte så långt från PTFE, vem vet. Rent konceptuellt borde tanken vara samma åtminstone.

                      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Dags att customtillverka ett par oljebronsbussningar och stoppa in dem i en lågprofilare och gå ut och testa ?
                      Jag hade mer än gärna haft små sinterbussningar i några av mina lågprofilare!
                      Problemet för mig är att mina rullar främst är Daiwor, alltså olika storlek på lagren i respektive ändar av spolaxeln.
                      Jag har däremot ett par Shimano där spolaxellagringarna mäter 3x10x4, samma dimension som i äldre Ambassadeurer. Tror det är möjligt att köpa bussningar i den storleken.
                      Kanske dags att ta hem en billig Scorpion XT1000 för att testa!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X