Funderingar kring Abu garcia JB rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring Abu garcia JB rullen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om någon missförstod mitt inlägg så .... JB kommer att fungera kalas. Linintag eller utväxling är en smaksak.

    själv föredrar jag mycket lina per vevtag
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Glöm utväxlingen som står på tillverkarens sidor. Det skiljer mellan olika rullar även om det exempelvis står 6,2:1 på flera ifall diametern skiljer. Ta en cykel som exempel... med ett 28 tums hjul kommer du flera meter jämfört om du sätter på ett litet 12 tums hjul.

      Olika beten behöver dessutom olika mycket jerkande för att bete sig rätt och med en given rulle kommer endast ett visst antal beten röra sig bra vid en jerklängd på låt säga 70 cm. Vissa beten kommer kräva 50 cm och några bortåt en meter... Vissa behöver bara en liten knyck för att vända 90 grader åt något håll vilket kanske bara behöver 20 cm linupptagning på rullen.

      Fiskar man mycket med en och samma rulle/spö men med olika beten som man lär sig kommer man automatiskt lära sig hur mycket man behöver veva för ett visst bete.

      Jag har bytt utväxling på mina ambassadeurer till 5,3:1 vilket passar mig utmärkt. En drevsats kostar dryga hundralappen.

      Kommentera


      • #13
        Generellt tycker jag att dagens rullar har alldeles för högt linintag, det är t.o.m. svårt att hitta rullar som är tillräckligt lågutväxlade. Har själv ingen rundgavlad amba men 5,3:1 låter spot on - med undantag då för jerk och traditionellt jiggfiske efter abborre under sensommaren. Skulle jag ha en enda rulle för allt fiske skulle den definitivt ha lågt linintag, det är direkt plågsamt att zombieveva vid kallvattenfiske.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag har bytt utväxling på mina ambassadeurer till 5,3:1 vilket passar mig utmärkt. En drevsats kostar dryga hundralappen.
          Jag har gjort tvärtom på alla mina rullar, utom en av mina jerkrullar.
          Du skulle sagt till innan så kunde vi bytt drevsatser med varandra :-D

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Skulle jag ha en enda rulle för allt fiske skulle den definitivt ha lågt linintag, det är direkt plågsamt att zombieveva vid kallvattenfiske.
            Återigen är vi olika, finns inget bättre för självförtroendet än att veva extremt långsamt med en högutväxlad rulle med jättevev, o veta att snart kliver det på en fet och fin kallvattensgris.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

              Återigen är vi olika, finns inget bättre för självförtroendet än att veva extremt långsamt med en högutväxlad rulle med jättevev, o veta att snart kliver det på en fet och fin kallvattensgris.
              Jätteveven monterades en gång på min NaCl och åkte snabbt av igen, om möjligt ännu mer icke-intuitivt än att behöva ägna all fokus på att veva sjukt långsamt med den vanliga veven Jag fann att hälften av kasten blev totalt värdelösa eftersom jag vevade så långsamt att betet inte fick någon gång alls.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 252 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 069 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 189 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 677 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 262 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X