Få loss slitet skruvhuvud - tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få loss slitet skruvhuvud - tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Med en dremmel blir det lätt, smala sliphuve :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av detärlukas Visa inlägg

      Finns såna för dessa typer av mini-skruvar?



      Surrade med Normark igår som lät hyfsat självsäkra på att de kunde knäcka nöten men risken finns att de skickar tillbaka den eller dyrt arbete för att borra ur den.
      Ville därför höra mig för här först.



      Tack för tipset.



      Tack för tipset. Det är jäkligt tight och svåråtkomligt, tror inte det går att komma åt.



      Ja det är sjukt frustrerande. Skruven var redan sliten när jag köpte rullen beggad, men den har inte blivit bättre efter mina desperata försök.

      Ok! Det framgick inte av ditt första inlägg att rullen var beggad när du köpte den.
      Känner du någon i din bekantskapskrets som har en mekanisk verkstad som kan hjälpa dig?

      Tur att man alltid har köpt nya rullar så har man sluppit detta problem.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        Med en dremmel blir det lätt, smala sliphuve :-)
        Ska kolla upp det! Tack

        Kommentera


        • #14
          Prova med att knacka i ett litet torxbits och sedan skruva ur den.

          Kommentera


          • #15
            Pröva först snäppet mer än du gjort innan du kör mer invasiva metoder. Typ 5-56/WD40, bästa möjliga skruvmejsel, två händer och högsta tryck medan nån håller i rullen...?

            Annars gäller väl Dremel, gris eller Normark...

            Kommentera


            • #16
              Testa att tejpa silvertejp över skruvhuvudet. Sen tryck hårt med skruvmejsel och vrid. Har hjälpt mig nån gång men inte testat med så små skruv.

              Kommentera


              • #17
                Kanske går det att hitta en nätt, mindre slagmejsel?

                Ett annat trick som kan vara rätt ibland är att sätta en liten mejsel i vinkel in i skruven. Alltså nedifrån 401 texten och spetsen upp mot höger övre kant på spåret i skuvskallen och knacka lätt med en kulhammare. Lite svårt att förklara men det kanske är begripligt vad jag menar?

                Kommentera


                • #18
                  Såvitt jag ser är rullen en Shimano Tranx.
                  Denna övre, bakre gavelskruv är ett problemområde på dessa rullar.

                  Jag har skruvat några tiotal Tranx och hos ungefär hälften sitter just denna skruv som berget.
                  Orsakerna är två, möjligen tre:
                  Gängorna är behandlade med gänglåsning från fabrik.
                  Tranxens skruvar är generellt hårt åtdragna, dessutom torra förutom eventuell låsning då.
                  Rullen läcker in och "läcker ut" vatten särskilt mycket just i övre delen av vevgaveln. Rullarna jag öppnat som varit fiskade i bräck/salt har samtliga
                  haft saltrester och/eller korrosion i stativets gängor där just den skruven fäster.

                  Med det sagt är skruvens skalle kombinerad kryss/spår. Själv använder jag Wihas PH1 till i princip alla förekommande gavelskruvar av krysstyp. Har dragit tusentals rullskruvar med min ena mejsel utan nämnvärt slitage. Kinkiga skruvar går att få bort med en bra mejsel, det har nog tidigare ägare missat i det här fallet. Skallarna är dessutom mjuka i godset och grunda i spåret.

                  En Tranx 301 jag hade hemma i vintras hade en skalle nästan identisk med den på bild. Jag fixerade rullen med vevgaveln uppåt, droppade WD40 runt skruvskallen under en eftermiddag, lät rullen stå över natten och avlägsnade skruven utan problem med en lämplig spårskruvmejsel dagen efter.
                  Spåret på din skruv ser inte friskt ut men troligen friskt nog att få bort skruven efter lite övertalning medelst krypsmörj. Även lite värme, exempelvis från vanlig hårtork, kan också underlätta.

                  SMÖRJ GÄNGORNA vid återmontering, särskilt om du fiskar i bräckvatten.



                  Edit:
                  Såg här såg skallen ut på en skruv jag avlägsnade ut en Tranx 301. Förutom de trevliga spåren satt skruven rejält fastärgad i stativets gängor.
                  Click image for larger version

Name:	RostTranx01h.jpg
Views:	505
Size:	2,41 MB
ID:	2542493
                  Den fick jag alltså loss med en vanlig mejsel efter krypsmörj följt av värme.
                  Senast ändrad av JontaK; 2020-04-11, 23:31.

                  Kommentera


                  • #19
                    Lite Superlim på mejseln,

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag tycker inte skruvens spår ser riktigt bedrövligt ut än.

                      Några av tipsen i tråden kräver fingerfärdighet för att inte skada rullen. Jag skulle säkert slinta med Dremeln med ofrivillig gravyr av gaveln som följd...

                      Jag tror starkt på JontaKs tips. Behandla enligt hans tips och låt skruven vila över natten. Det sista den behöver mer av är ”gängvåld”...

                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 081 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X