Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Sedan Coronan slog till har Rullmannen börja salta introna med gammaltestamentliga domedagsprofetior, rullnörderi och kristen fundamentalism i en härlig symbios..
    Ja helt fascinerande, rent av egendomligt ur ett svenskt perspektiv men guud va bra han kastar! ;-)

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av heikipoika Visa inlägg

    Jag kollade filmen. Enl den vinner Prorex över Metanium vid kast med ett lätt bete. Men sportfiskeprylar.se lyfter fram Prorex som en gäddrulle?! Vidare så är Prorex utgående men baserad på Tatula. Tatula som i sin tur får pisk av Curado i de flesta varianter hos "the reel test". Ja vad ska man dra för slutsatser.....??
    Inte helt lätt, olika vindförhållanden och hur väl spöt gifter sig med rullen, kastinställningar och naturligtvis kastaren... (inte att någon kastar dåligt utan att man har en kastteknik som passar rullar olika bra.)

    Vet inte om man kan kalla Prorex TW 100SV eller Tatula TW 103 SV utgående men de har funnits några år och i år har den mer kompakta 2020 Tatula TW SV tillkommit... Tatula 200 kan nog funka väl som gäddrulle men SV är nog hyfsat kapabel med lite lättare beten om man ska tro en del videos på YT... SV sägs stå för Stress free Versatile och för 5-80g men lär knappast leverera som bäst varken där uppe eller där nere...

    Har en annan Daiwarulle med en SV 1012 spole, grund, lätt och trevlig och gjord för lätta beten som jag gillar att kasta och kan ställa in även för motvindskast men jag kör nästan aldrig "fluffiga" vindfångande 6g wobblers.

    Hur en Shimano MGL i storlek 30 eller 50 funkar med 6g Salmo Hornet vet jag inte, har inte prövat, kanske behövs en Shimano BFS för att få till det bättre i motvind...? Jag vet dock att många här på FS är mkt nöjda med sina olika Shimano MGL men kanske kör de mer ofta annat än Salmo Hornet 6g. Vad gäller kastlängder med lite tyngre och slimmade beten så förefaller Shimanos kastbroms SVS Infinity leverera för fler men kanske inte alla...?

    Du kan ju kolla på The Reel Mans video när han testar "gamla" Tatula 103 SV mot 2020 Tatula SV och fundera om de egenskaper han får fram kan funka för dina behov och om din kastteknik kan matcha hans?
    Senast ändrad av anteman; 2020-04-07, 17:23.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Sedan Coronan slog till har Rullmannen börja salta introna med gammaltestamentliga domedagsprofetior, rullnörderi och kristen fundamentalism i en härlig symbios..

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Allt på Internet är sant :-D
    Tja du får själv bedöma sanningshalten i filmen och även hans andra filmer där de andra rullarna testats om du vill...

    https://youtu.be/Apt0NrXRlQc

    som även visar detta:
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200406-220426_YouTube.jpg
Views:	431
Size:	457,0 KB
ID:	2541883

    För all del har The Reel Man en förkärlek till vindstilla förhållanden (och Shimano tror jag...), vilket nog kan bli missvisande men det ger iaf mer likartade förhållanden än att testa i okontrollerbar och varierande motvind...?

    Lämna en kommentar:


  • heikipoika
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Om inte BFS är din kopp så kanske en rulle ”snäppet” över t ex ngn av dessa kan fungera, båda lär kasta lättare beten bättre än Caenan https://youtu.be/xxy-AJJEMzw
    Jag kollade filmen. Enl den vinner Prorex över Metanium vid kast med ett lätt bete. Men sportfiskeprylar.se lyfter fram Prorex som en gäddrulle?! Vidare så är Prorex utgående men baserad på Tatula. Tatula som i sin tur får pisk av Curado i de flesta varianter hos "the reel test". Ja vad ska man dra för slutsatser.....??

    Lämna en kommentar:


  • Pikemad
    replied
    Same shit i alc bf7

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Jag säger inte att det är fejk... folk har ju gjort om vatten till vin innan Internet fanns...

    I händerna på rätt operatör går det säkert att kasta fasligt långt.
    Glöm inte att med en Aldebaran får du EDS, exciting drag sound!

    Lämna en kommentar:


  • Pikemad
    replied
    Hej
    Jag har en abu Revo ALC BF7
    som kastar bra med vikter upp till 10 gr
    den bästa jag har testat i orginal spole plus lager
    nr 2 är en Shimano conquest 51 med bättre spole plus
    bfs kullager!, å är min favorit mvh Micke

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Fr3dr1k Visa inlägg

    Ptja lite sanning med modifikation tror jag. Tunnare linor innebär ju lägre vikt på spolen per meter. Även kommit fram till att man inte skall ha mer lina än man behöver för att hålla vikten nere. Men det gäller väl mest för dom riktigt lätta betena misstänker jag. Sen finns det ju linor med olika behandlingar som lämpar sig mer eller mindre bra. Är dom för glatta är jag rädd för att dom kan skära in i lagren under.
    Givetvis väger en tunnare lina mindre än en tjockare. Dock får du på mer av den tunnare och den lägger sig tajtare än den tjockare med mindre luft emellan. Så fyller du spolen till samma höjd och inte räknar meter så blir spolen avsevärt tyngre med en tunnare lina.
    Sen är spolens vikt inte allt heller. Tar du de gamla alphas kastar de riktigt bra hyfsat lätt och kommer du upp till 10g och över så är det få rullar av dagens som konkurrerar ut dem eller ens hänger med. Fast deras spole är relativt tung.
    Sätter du sen i en bfs spole i blir den en grym UL rulle.

    Lämna en kommentar:


  • GbgRobin
    replied
    Kör själv med en Revo SX som alldeles utmärkt kastar beten runt 10-12gram, skeddrag och även fladdriga spinnare drar den iväg hyggligt. Också stark nog för grövre abborre, regnbåge och lättare gäddfiske.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 271 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 952 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 350 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X