Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mitt inlägg handlade inte alls om överlevnad och du säger i många avseenden samna sak som jag med den skillnaden att jag snarare kör haspel med 5-10g när det väl händer, lite beroende på betet.

    Jag menar att i min bok är sådana, ffa balsabeten i den nedre skalan onödigt besvärliga och med multi dyra för flertalet (varför kör haspel vid dessa få tillfällen) men vill TS pröva så står det honom fritt om det som jag sa ovan, ger en annan slags tillfredsställelse...

    Att många multirullar grejar 6-7g beten "bättre" är nog inget allmängods, det kräver dessutom ett väldigt anpassat spö och övning, så därför hellre haspel de få gånger jag kastar där nere...Men smaken e som baken!

    En annan aspekt är var du fiskar, i Mälaren ett stort vatten med mycket vind blir min prioritering säkert lite annorlunda än för den som huvudsakligen fiskar i trånga, vindskyddade vatten där precision är av större vikt, där är multi överlägsen för mig.
    Senast ändrad av anteman; 2020-04-03, 00:15.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av heikipoika Visa inlägg
      Jag använder 2 st BFT Perception spön till mitt aborrfiske från båt. Ett kort spö med en 1000 storlek haspel, och ett lite längre med en lågprofils multirulle. Jag föredrar känslan och precisionen jag får med multin framför haspel, men oftast blir det så att jag bara kör jigg på multi, men tar haspeln vid allt fiske med tex små wobblers. Detta för att jag har väldigt svårt att kasta lätta beten med multin, särskilt om det blåser minsta lilla motvind. Antingen kommer jag ingen vart, eller så får jag övervarvning. Delvis är det ju bara att acceptera att haspel är bättre vid fiske med lätta beten, men jag gillar tanken på att en investering i en bättre lämpad multirulle åtminstone kan hjälpa upp situationen!! Vad använder ni för multirulle till fiske med betesvikter på blott 5-10g? Jag har sneglat på:
      Abu Mörrum ZX
      Abu Revo MGX
      Daiwa Tatula SV
      Daiwa Zillion 1016
      Shimano Curado DC

      Vad ska jag välja?
      --------------------------------------------------------

      Lägg till en ABU Ambassadeur 2500C på din önskelista med multirullar för lätta beten...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #13
        Finns fler, t.ex Shimano Aldebaran BFS, Shimano Metanium med BFS-spole.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Det är väl knappast någon här som fiskar för överlevnad? Så allt fiske vi bedriver i den meningen är både dyrt och onödigt. Men jäkligt kul.
          Men ska man bli duktig på att kasta riktigt lätta beten med multi så kräver det otroligt mycket träning. Räcker inte bara med dyr utrustning. Kolla gärna på japanska öringfiskare för inspiration. Helt sjuka kastare med mini beten.
          Men innan man köper en dyr "UL" utrustning. Ställ er frågan. Tycker jag det är värt det? Och kommer jag ge det den tid det kommer ta? För det kan ta lång tid.

          Nu har jag dock kommit ifrån TS ämne lite med tanke på att det handlade om 5-10g. Och över 5g kan de flesta klara. Lätta balsa vobbler på 3-5g det kräver lite träning dock.
          Håller med. För mig handlar fisket mer om naturupplevelsen, klura på plats/bete och att optimera fisketeknik/utrustning snarare än att maximera fångsten. Jag kör mycket av mitt aborrfiske med fluga, inte för att det är effektivare än spinn, utan för att det är kul att trimma tekniken, binda egna flugor och testa sig fram. Glädjen över att lyckas blir liksom större när man försämrar oddsen, så kanske jag borde köpa mig en riktigt dålig utrustning :-) ?

          Skämt åsido, nu var det spinn, och närmare bestämt multirullar för lätta beten det handlade om.... Enligt mig har tillverkarna för många snarlika modeller och är väldigt dåliga på att lyfta fram vad skillnaden på dem egentligen är. Jag har full förståelse för att även butikerna drunknar i utbudet när det ständigt förändras också. Kanske vore det bättre om de jobbade mer med egna tester och bara höll sina testvinnare i sitt sortiment istället för att erbjuda allt? Gäller det tex linor så kan man ju ändå köpa nån på chans och testa själv, men med en multirulle blir liksom ett felköp lite väl dyrt. Kan inte läsa ut nåt vettigt ur produktbeskrivningarna på de modeller som nämnts i tråden och att gå in i en butik och tom-veva en demorulle säger ju ingenting..... Hur ska jag tänka? Hjälp!

          Är förresten mitt BFT Perception Jig & Baitcast 7'6" 5-20g fel spö att kasta 5-grammare med, dvs att jag gör klokare i att köpa ett annat spö plus vilken som helst av de billigare rullarna som föreslagits ovan än att försöka hitta den optimala rullen till just detta spöt "obereonde" av vad den kostar? Ge mig gärna förlag på spö/multirulle -kombo för aborrfiske med lätta beten isåfall....

          Kommentera


          • #15
            Sök på tuben på BFS fishing så hittar du mängder med tips på pyttepytte-prylar. När man ändå är nere på flugvikt kanske flugspö kan vara ett alternativ?

            Kommentera


            • #16
              Ja ditt BFT-spö är inte alls optimerat för 5 g balsawobbler. Tillverkare vill sälja och är därför ganska diffusa vad gäller rullars egenskaper...
              Finns få spön för BFS i Sverige , dock råkar ett finnas här på FS "säljes" just nu... YT som sagt, kolla t ex " the reel test" som testat flera, många rullar även BFS-rullar och spön, både dyrare japaner och billigt men tydligen bra...

              Här en äldre video som exempel https://youtu.be/JxBmd-Bl9Pc men det finns mkt mer från honom och många andra...
              Senast ändrad av anteman; 2020-04-05, 04:30.

              Kommentera


              • #17
                Skulle inte välja någon av de rullar TS räknar upp om jag på allvar vill fiska med 5 gr vobblers. De fungerar men med stora begränsningar i form av kastlängder. Skulle i så fall alla gånger välja en haspel.

                Om hyfsade kastlängder är viktigt så krävs det andra rullar. Vad än Daiwa, Abu mfl skriver i sin marknadsföring så är de flesta rullar olämpliga till BFS fiske. Oftast inget fel på rullarna i grunden men de har oftast en gemensam brist; på tok för tunga spolar med påspolad lina. Tex så är spolen i MGX hyffsat lätt tom men då den tar så mycket lina att den skulle fungera för att fiska torsk i Norge med så blir spolen för tung till det riktigt lätta fisket. Vad ska man med 150m 0.14 flätlina till i detta fiske?

                Det finns några få rullar som fungerar utmärkt dock. Till andra finns det lätta och grunda spolar att köpa.

                Jag blir fortfarande förvånad när jag parallellt använder en bra haspelutrustning brevid en av mina multiutrustningar. Även med lätta beten på 5 gr eller lättare kommer jag oftast längre med multin. Orsaken är främst att när linan hasplas av spolen så uppstår stora fluktuationer som gör att linan bromsas ner när den ska igenom den första spöringen. Spelar ingen roll att jag har spön med och utan Microwaveringar.

                Alla Shimanos BFS rullar fungerar fint med 5 gr svårkastade vobblers. Aldebaran MGL fungerar bra om än sämre än BFS. Den kräver kanske 7 gr o uppåt för att komma ut ur skåpet. MGX fungerar från 7-8 gr men med en grund spole från Avail så är den en dröm. Felet med Mörrum ZX som går att köpa i Sverige är två: dels är den inte i den minsta storleken. 1600 utan i den lite större 3600. Dels lider den av samma fel som MGX och MGXtrem. För tung spole pga linkapaciteten. Den absolut bästa rullen jag har fiskat med inom det ultralätta fisket är faktiskt en Mörrum. Men inte en ZX utan en SX 1600 IVCB med en toklätt spole från Avail.

                Observera att det inte finns några tydliga gränser eller sanningar i detta ämne. Någon nöjer sig säkert med hur en Black Max fungerar med en 5 gr vobblers. Jag gör det inte. En sak är dock klar. Ska du utmana en haspel i fråga om kastlängder med en multi så kommer det att kosta klart mer än vad haspelprylarna gör. Både spö och rulle blir dyrare. Det är mindre känsligt med haspel. Är kastlängder oviktiga så blir det billigare. Du kan välja billigare rullar med tyngre spolar. Samma sak med känslan. Jag upplever faktiskt inte att kastlängderna påverkas så enormt mycket beroende på vilket spö jag använder. Men för känslan så betyder det enormt.

                I grunden så är det fysiska lagar som styr multirullarnas möjligheter att tryggt få iväg lätta beten. Spolens vikt. Hur avancerad bromsen än är så kan den aldrig väga upp nackdelarna som en tung spole för med sig. Shimano DC är oftast lysande men inom BFS fisket har de mycket lite att komma med jämfört med tex Aldebaran BFS. Det går att fiska lätta beten med "sämre" rullar men man måste då oftast kompensera med mer spolbroms som inte direkt gör underverk för långa kastlängder.

                Jag använder i dag främst Aldebaran BFS och MGL samt tre olika Mörrum SX1600 med spole från Avail till detta fiske. I spöväg: Westin W3 spö avsett för små lätta vobblers. Minns inte namnet på spöt.
                Två olika Abu Hornet Stinger som jag importerat från Japan. Abu Hornet är helt fantastiskt. Hela serien är underbar. Har tom köpt ett för gäddfiske och blev överraskad över hur långt det kastar. Serien finns numera även i Sverige men utbudet av spön för BFS fisket är överlägset större i Japan.
                Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-05, 10:33.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #18
                  När du sedan har hittat den optimala och troligen kostsamma kombon ska du hitta en perfekt vindstilla dag också, i blåsigt väder kastar man inga balsavobblers.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jodå. Jag har inga större bekymmer med det. Inte i storm givetvis. Tycker att med väl utvalda prylar så är det samma problem som med haspel i hård vind. Kontakten med betet minskar pga linbågen som ofta uppstår i hård vind. Inte att kasten försvåras pga trassel med rullen. Tycker nästan att det är enklare med multi i vind. Linans rörelser som uppstår när den hasplar av spolen på en haspel och fram till att den ska åka igenom den första spöringen tycker jag verkar förstärkas av vind. Jag ger upp fisket i hård vind långt före att mina prylar ger upp. Oavsett haspel eller multi. Jag har flera gånger gett upp pga svårigheter med att få båten sätt ligga still eller att det inte går att kasta med precision. Väldigt sällan för att utrustningen krånglar.

                    Och det behöver inte vara så dyrt med en bra multiutrustning. Ett W3 spö för vobblers ligger på 1000kr. Ungefär samma som ett hyffsat för haspel. En begagnad MGX gen 3 med en Availspole borde gå att få tag på för ca 2000 kr. Ungefär som en Shimano Stradic.... Men slår man på stort och ska köpa en Aldebaran BFS till listpris så blir det knappast billigt
                    Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-05, 12:38.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #20
                      Kollar man på youtube verkar det som att många BFS-fiskare köper spön på aliexpress för 25-50 dollar och är nöjda med dessa, rullen är det nog svårare att spara in på, jag hade gått på en Aldebaran BFS.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 671 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X