Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av heikipoika Visa inlägg
    Hmmm.. Jag tror nog inte det är BFS jag är ute efter. Verkar lite för special för mig.... Jag vill nog bara ha en multirulle som är bättre på att kasta lättare beten. än min nuvarande Caenan iallfall. Visar det sig sedan att det räckte till att få iväg Hornet:en med den hyffsat får jag väl se det lite som bonus, om inte annat ökar jag förhoppningsvis kastlängden med 7g jiggar iallafall, men inte minst viktigt, förhoppningsvis får jag en förhöjd känsla med en ny kvalitetsrulle.

    Kanske kompletterar jag med ett spö för ännu lättare beten vid ett senare tillfälle om jag springer över nåt prisvärt, som jag då kan byta över rullen till. Vad är det som utmärker BFS spön förresten? Är de mjuka i toppen bara, eller mjuka hela vägen som typ ett flugspö?
    Om inte BFS är din kopp så kanske en rulle ”snäppet” över t ex ngn av dessa kan fungera, båda lär kasta lättare beten bättre än Caenan https://youtu.be/xxy-AJJEMzw

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Här i Sverige har det gått inflation i tunna linor till abborre. Men om man kollar i Japan. Och det är det enda stället man bör kolla om man ska köpa och få inspiration till Ul fiske och särskilt till multi. Så även om de fiskar bäcköring på max 2hg som är riktigt vanligt använder de inte så tunna linor som vi tror. Ytterst lite vinst i att gå ner för tunnt.
      Mono lina hade jag valt ex stroft i 0,16-0,18mm
      flät så kan ex sunline i 0,17 fungera
      Ptja lite sanning med modifikation tror jag. Tunnare linor innebär ju lägre vikt på spolen per meter. Även kommit fram till att man inte skall ha mer lina än man behöver för att hålla vikten nere. Men det gäller väl mest för dom riktigt lätta betena misstänker jag. Sen finns det ju linor med olika behandlingar som lämpar sig mer eller mindre bra. Är dom för glatta är jag rädd för att dom kan skära in i lagren under.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jag tror tyvärr inte att en DC är rätt för en Hornet...

        Men ser man på denna video så kan man finna dugliga BFS spön för ca 40USD och en BFS rulle för 50-60USD plus frakt å moms. Undrar hur de tre i videon funkar i lite mer motvind?

        https://youtu.be/Yb0O4XQPQSc
        spö:
        https://youtu.be/3b4LRJQXZr

        Här bara ett exempel på kastresultat, man kan nog kan hitta dugliga BFS både från Japan och Kina om man kan tänka sig sig det:
        Click image for larger version Name:	Screenshot_20200405-180648_YouTube.jpg Views:	0 Size:	323,7 KB ID:	2541709
        Drygt 22 meter med 1,8 g, låter helt sanslöst!!! Det kan knappast ha varit någon vidare motvind då i alla fall :-)

        Kommentera


        • #34
          36 meter med 5 gram vibrationsbete, Aldebaran/Zodias kombo:

          https://youtu.be/3Sa7WiIOJr8

          Kommentera


          • #35
            Allt på Internet är sant :-D

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              36 meter med 5 gram vibrationsbete, Aldebaran/Zodias kombo:

              https://youtu.be/3Sa7WiIOJr8
              Nja, känns inte RIKTIGT lika imponerande. Ett vibrationbete är ju i princip som att kasta en koncentrerad blyklump. Är det sen som i filmen total stiltje också så underlättar det ju :-)

              Men visst fan är det långt....

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Allt på Internet är sant :-D
                Eller också: "Jag skiter i att det är fejk, det är jävligt långt ändå!" :-)

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                  Eller också: "Jag skiter i att det är fejk, det är jävligt långt ändå!" :-)
                  Jag säger inte att det är fejk... folk har ju gjort om vatten till vin innan Internet fanns...

                  I händerna på rätt operatör går det säkert att kasta fasligt långt.

                  Kommentera


                  • #39
                    Kör själv med en Revo SX som alldeles utmärkt kastar beten runt 10-12gram, skeddrag och även fladdriga spinnare drar den iväg hyggligt. Också stark nog för grövre abborre, regnbåge och lättare gäddfiske.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Fr3dr1k Visa inlägg

                      Ptja lite sanning med modifikation tror jag. Tunnare linor innebär ju lägre vikt på spolen per meter. Även kommit fram till att man inte skall ha mer lina än man behöver för att hålla vikten nere. Men det gäller väl mest för dom riktigt lätta betena misstänker jag. Sen finns det ju linor med olika behandlingar som lämpar sig mer eller mindre bra. Är dom för glatta är jag rädd för att dom kan skära in i lagren under.
                      Givetvis väger en tunnare lina mindre än en tjockare. Dock får du på mer av den tunnare och den lägger sig tajtare än den tjockare med mindre luft emellan. Så fyller du spolen till samma höjd och inte räknar meter så blir spolen avsevärt tyngre med en tunnare lina.
                      Sen är spolens vikt inte allt heller. Tar du de gamla alphas kastar de riktigt bra hyfsat lätt och kommer du upp till 10g och över så är det få rullar av dagens som konkurrerar ut dem eller ens hänger med. Fast deras spole är relativt tung.
                      Sätter du sen i en bfs spole i blir den en grym UL rulle.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 671 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X