Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

    I coronaland. Dvs Stockholm
    Måste dit och hämta en bil snart... tänkte tvinga Matte77 att åka ut på sjön då... kanske kan slå tre flugor i en smäll där då...

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

      Nja, känns inte RIKTIGT lika imponerande. Ett vibrationbete är ju i princip som att kasta en koncentrerad blyklump. Är det sen som i filmen total stiltje också så underlättar det ju :-)

      Men visst fan är det långt....
      Jag får på ca 50 m 0.12 -0.14 spiderwire smooth 8 på mina grunda spolar från Avail till mina Mörrum och något mindre på min Aldebaran BFS. Om jag nu minns rätt. Det var ett tag sedan jag kontrollerade. Hur som helst så räcker det och blir över även om det sällan är några enorma reserver kvar. Med Crank X av den lilla sorten så brukar jag hamna på ca 30-35 m. Jo jag är så pass nördig att jag mätt upp sträckan. Min linräknare är en billig sort köpt på ebay så den har garanterat en del felvisning men jag tror nog att den är hyffsat ok. Egentligen har jag inte mätt upp kastlängderna för att det i sig är viktigt utan för att jag blev nyfiken när jag inte fick ihop hur mycket som ska gå att spola på en given rulle enligt specarna med hur lite det i verkligheten får plats. Som alla vet är flätlinorna oftast klart tjockare än uppgivet. Att jag sedan haft en hel del kul med linräknare är en annan sak. Väldigt bra att ha i diskussioner här på FS :-). Det blir liksom mindre gissningar och mer exakt. Jag trodde länge att jag kastade som en gud när jag jämförde med hur mycket lina som går på mina olika rullar. Att det sedan visade sig att rullarna tar klart mindre lina än uppgivet eller mer korrekt: linorna är tjockare än uppgivet var något som blev uppenbart. Men jag anser nog att 30-35 m med en Cranky X på 6 gr (om jag minns rätt) är helt ok.

      I medvind når jag givetvis längre. Jag har väl vid något tillfälle tömt spolen men det är inte ofta. Det intressanta är att jag aldrig vid något tillfälle kastar längre med mina haspelrullar. Det är rullar och spön av bra kvalitet men inte alls utprovade med samma omsorg som mina multispön. Så det kanske beror mer på min kastteknik :-),

      För mig som ofta fiskar från land så uppskattar jag långa kast. Ute i en båt så uppskattar jag istället stabiliteten i mina rullars uppträdande. Det var länge sedan som jag fick ett skatbo.

      Shimano Aldebaran BFS är klart bättre än MGL med en Hornet men skillnaden är inte milsvid. Däremot är BFS hela tiden mer nervös än MGL. Om jag bara skulle köpa en rulle så hade jag alla gånger valt Aldebaran MGL. Den fungerar faktiskt bra från ca lilla Hornet till hyffsat tunga beten som 20 gr jiggskalle med jigg. MGL är lysande med tex Rapala Shad Rap eller Berkley Cutter. BFS är lite bättre med Hornet och mycket bättre med ännu lättare beten men då jag oftast inte understiger 6 gr så är det sällan något problem.

      Med mina Mörrum med Availspolar så fungerar det tom att fiska effektivt med weedlessriggade små två till tretums jiggar UTAN skalle. Tex en Mc Pearch.
      Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-07, 19:47.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Måste dit och hämta en bil snart... tänkte tvinga Matte77 att åka ut på sjön då... kanske kan slå tre flugor i en smäll där då...
        Du är välkommen
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #54
          Att låg vikt på spolen ofta är en nyckel till bra kast stämmer nog generellt men denne BFS-grabb blev riktigt förvånad över hur pass bra även en lite tyngre spole som den i Tsurinoya XF50 kan funka med lätta beten:
          https://youtu.be/lWW8iHUwsD8

          Även The reel Man var hyfsat imponerad när den kom och den blev märkbart bättre när han senare prövade den halvfylld, d v s lättare total spolvikt.

          Kommentera


          • #55
            BFS är kul, men fiskar med mina alldeles för sällan, typ en gång per år i fjällen, när man inte orkar kasta fluga längre.

            Slänger en bild på en 2g rulle och en 4g rulle. Med dessa saknar man inte haspel utrusning.
            CQ51 har en Microcast Spool CNQ5026R på 7,2 g med 4P-Brake CNQ504P broms.
            CQ101 har en CNQ1032R på ca 10 g
            Den i mitten ska få mag broms! Enligt specen blir den en 4g rulle även den. //T
            Senast ändrad av tonyex; 2020-04-07, 22:17.

            Kommentera


            • #56
              Kan varmt rekommendera Sunline Pe X8 Siglon.
              Fick den själv rekommenderad av grabbarna på stockholm fiske. Blev lite paff men fick precis på 150m 0.132 på min aldebaran bfs och kastar som en dröm.

              Kommentera


              • #57
                Metanium 2020 testad av den bibelsprängde, hade köpt den om jag inte redan haft en DC:

                https://youtu.be/tMdGOFwB7WU

                Kommentera


                • #58
                  Vad väldigt många glömmer är fördelarna med riktigt lätta spolar vid mer normalt fiske . Jag använder min Aldebaran MGL som allroundrulle till det mesta. Den är ingen uttalad BFS produkt men den är nog bland det minsta och lättaste man kan få tag på ovanför BFS rullarna. Den fungerar som en dröm i alla väder. Den lätta spolen gör att bromsen inte behöver anstränga sig nämnvärt. Samma sak med mina trimmade Mörrum. Trots att de klarar av weedlessriggade tvåtums jiggar utan skalle så briljerar de även med en 20 gr skalle i hård blåst. Har tom tagit upp en 8 kg gädda med dessa rullar. De håller måttet. Om jag har pengarna så skulle jag alla gånger välja en Aldebaran MGL före en Curado eller någon annan rulle i samma storlek.

                  Jag fiskar generellt sätt med klart mindre rullar än vad gemene man gör. Även till tungt gäddfiske. Det är givetvis en smaksak. Uppskattar kastegenskaperna och vikten. Har inget behov av 150-200 m lina på en gäddrulle. Eller de 150m 0.14 flät som går på en Revo MGX. Föredrar alla gånger mångsidigheten i en mindre rulle
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #59
                    Ja för mig som har bl a en Tsurinoya XF50 så är poängen helt klar... den marknadsfördes möjligen som en BFS rulle och är väl i övre gränslandet med en spolvikt på ca 12 gram, typ Aldebaran MGL så, ja mångsidig för de 500kr jag gav för den rullen. Min Daiwarulle med en SV 1012 spole kastar dock lätta beten något bättre... (men då kostar den spolen mer än den andra rullen...)

                    Kommentera


                    • #60
                      Blev lite osäker på kastlängderna. Det var ett tag sedan jag gjorde mätningarna senast. Fick tid över idag så. Har alltid prylar i bilen. Dock inte alltid de optimala.

                      Rullen var ok. En Mörrum SX 1600 ICVB med lätt spole från Avail. Inte den lättaste dock. Spolen till SX 1600 mag är något lättare men det är en hårfin skillnad. Något gram. Ruskigt mycket lättare än originalet. Linan är 0.12 eller 0.14 Firewire Braid. Problemet var spöt. Ett Abu Bass Beast. I sig ett kalasspö men just det jag hade i bilen är klassat för högt för att vara optimalt med ett lätt bete. 1/4 -1,1/2 oz. Eller med våra mått ca 8-40 gr. Rätt underklassat dessutom.

                      Med en Cranky X på 6 gr med ovanstående utrustning så hade jag inga problem att nå 28-30m. Så med rätt spö så lär det bli längre kast. Med mitt Bass Best så laddade spöt knappast optimalt.
                      Senast ändrad av Mankan G; 2020-04-12, 22:18.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X