Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Beror helt vilken rulle det är. Jag jämför när de finns med och utan SV spole. Eller man kan sätta in en SV spole. Alphas F och alphas SV. Riktiga Japan zillion och SV103 som var en nyproduktion och en uppgradering på den gamla. Millionair 103 med orginal och SV spole.
    SV gör rullen superstabil, men du tappar lite i kastlängder.
    och personligen tycker jag nästan de blir lite tråkiga för de är så sjukt stabila.
    Aha, du tänkte hela uppställningen och jag tänkte av någon oklar anledning mer isolerat på just Tatula som väl inte har haft någon egen mer nervös/obromsad spole? Möjligen Elite/HLC spolen men den är nog inte gjord för att vara mer obromsad till "vanliga" 5-15g beten utan är mer en icke lättviktig, ren långkastarspole för helst kompakta 15g- beten om jag minns rätt...

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Vilka Daiwaspolar är lite "vildare" än SV-spolen men som ändå passar i SV-rullen? Tänker du på de från Kina, DIY å vad de heter..? Vore annars lite kul att enkelt kunna byta induktorfjäder med olika fjäderstyrkor..
    Beror helt vilken rulle det är. Jag jämför när de finns med och utan SV spole. Eller man kan sätta in en SV spole. Alphas F och alphas SV. Riktiga Japan zillion och SV103 som var en nyproduktion och en uppgradering på den gamla. Millionair 103 med orginal och SV spole.
    SV gör rullen superstabil, men du tappar lite i kastlängder.
    och personligen tycker jag nästan de blir lite tråkiga för de är så sjukt stabila.

    Lämna en kommentar:


  • Shungolungo
    replied
    Vad jag nu tror så kan man tydligen bonntrimma spolen genom att slipa/fräsa ner induktorn lite, köpa en annan starkare fjäder till den eller köpa en ny komplett spole. Vilket som funkar bäst vet jag inte men efter en hel del läsning på tackle tour så verkar det vara grejen så att säga.
    Någon som köpt en slp works spole och satt i som kan ge input?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Vilka Daiwaspolar är lite "vildare" än SV-spolen men som ändå passar i SV-rullen? Tänker du på de från Kina, DIY å vad de heter..? Vore annars lite kul att enkelt kunna byta induktorfjäder med olika fjäderstyrkor..

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

    Jag har det problemet med många rullar både runda och LP, känns som där är 10-20 meter mer att ge när spolen stannar framförallt med rullar som snurrar på gavellager.. Både med mag och centrifugalbroms ..
    SV rullarna är det just spolen som är boven. Sätter man in en annan spole så märker man skillnad.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Tycker tyvärr det är ett av problemet med alla sv spolar. De blir lite väl stabila.
    Jag har det problemet med många rullar både runda och LP, känns som där är 10-20 meter mer att ge när spolen stannar framförallt med rullar som snurrar på gavellager.. Både med mag och centrifugalbroms ..

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Har också en Black Max 3, mycket rulle för pengarna om man nu inte, som det alltid blir, snöar in och vill ha den där extra kvalitetskänslan. Men Black Max funkar absolut ok till allt utom de allra lättaste betena och spolen är väl aningen djup för tunna abborrlinor.

    Lämna en kommentar:


  • Capsizer 2
    replied
    Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
    --- Vad gäller bromsar så kan jag inte uttala mig mer än att jag numera har en Black max3 (i stdutförande)---
    Av ren nyfikenhet köpte jag en Black Max förra sommaren, spolade Spiderwire 0,17 och satte den på ett gammalt Abu Classic Graphite 7'. När jag kommit på bromsfunktionens inställning, blev jag förvånad hur långt jag nådde jämfört med mina gamla runda rullar. Rullen är kastvänlig, men jag har inte fått någon märkvärdig fisk på den, så jag vet inte hur bra den är att drilla med. Jag vet heller inget om kvaliteten och hållbarheten.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Shungolungo Visa inlägg
    Rolig och intressant tråd med många bra tips, tack för det.

    Jag använder en Daiwa Alphas CT SV med ett söder custom 5-25gr perchfight till mitt "lätta" borre fiske och jag tycker det är en fin kombo.

    För att svara eller tillföra något i tråden så kan jag säga att rullen jag har tråkigt nog bromsar på tok för mycket. Jag kan ha ett gigantiskt glapp i spolen (inte åtdragen spolkopp) och ändå ta i hårt och kasta utan skatbo. Dessutom stannar alltid magnetbromsen av kastet i slutet innan betet landar i vattnet.
    I min mening är rullen överbromsad som fan och förstör lite av kastupplevelsen.
    ​​​​​​
    Missförstå mig inte, i övrigt en riktigt trevlig rulle som är greppvänlig och pålitlig så jag gillar den men jag skulle vilja ha lite mer linjär broms dvs samma broms genom hela kastet.

    Någon mer som upplever Daiwas magnetbroms så?
    Har en SVS Infintybroms att jämföra med och då är skillnaden väldigt tydlig.
    Mvh Shungo
    Tycker tyvärr det är ett av problemet med alla sv spolar. De blir lite väl stabila.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Nä OT vet jag inte dessutom har TS fått bra input redan... min SLPW spole kostade 600, beg.

    Gäddrullar är en sak, nu funderar jag på en ny liten abborrerulle och då ligger Daiwa med SV spole bra till givet mina tidigare erfarenheter... Du förefaller gilla "fria spolar" så varför inte pröva en mindre SVS t ex den gamla beprövade Curado 70/71? Fast snart kommer det nog en ersättare...

    Att jag själv inte funderar på den istället för en Daiwa beror nog på att jag inte tror att dess kastbroms riktigt lirar med mig, men jag kan ha fel, jag har inte ens prövat utan lutar mig åt det "beprövade"... en Daiwa som kastar tillräckligt långt och ffa PO-säkert, om jag jagade mer kastlängd från land så skulle jag nog tänka lite bredare...

    Induktorns längd och dess fjäders styrka påverkar hur mycket och hur länge magnetbromsen får jobba på max/ min så att säga, det finns nervösa Daiwarullar...

    Tyvärr är spolar lite väl dyra, kanske får du ut vad du vill med en ny spole men 1300 är en bra slant på en halv chansning... Har inga länkar men vill du lära dig mer om daiwaspolar och deras "beteende" så googla på engelska, Bassresource och Tackletour har många trådar i ämnet.
    Senast ändrad av anteman; 2020-06-27, 09:47.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 271 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 952 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 350 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X