Hur vet man hur mycket nylonlina innan flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vet man hur mycket nylonlina innan flätlina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur vet man hur mycket nylonlina innan flätlina?

    Hallå !
    tänkte på när man ska fylla på Lina på lågprofil rullar, hur vet man hur mycket nylonlina man ska ha innan flätlinan ? Min flätlina är på 0.20 och nylon 0.30. Tänkte så jag får typ exakt 150m flätlina. Finns det nåt sätt typ man kan använda för att räkna ut det ? Hur gör ni ? Samt hur många mm ska linan vara vid spolkanten på en multirulle ?

  • #2
    Lägg först på flätlinan sen fyller upp spolen med nylon, sen är det bara att vända på det så nylonlinan hamnar underst

    Kommentera


    • #3
      Precis som jorgen säger så är det enda rätta och enklast metoden.


      Alternativt om man tycker det är meckigt är att låta en butik spola på linan.

      Kommentera


      • #4
        Förutsatt att du har två tomma rullar då (eller en väldigt lång gräsmatta). Enklast torde vara att spola på nylon så det täcker spolen dvs inte särskilt mycket och sedan skarva på flätlina och möjligen få offra några meter flätlina om det inte fick plats. Beror på hur man värderar sin egen arbetsinsats.

        Kommentera


        • #5
          Det finns inget enkelt svar. Kan ju variera lite beroende på hur hårt du spolar på linan. För mig har det funkat bäst som tidigare nämnts att spola på nylon och sedan flätlina. Sedan får man "vända linan" två gånger. Tidskrävande men så blir det bra också

          Kommentera


          • #6
            Ja okej får nog göra så.
            men hur mycket ska det vara från spolkanten ? Är det samma som på haspel typ 1-2mm ?

            Kommentera


            • #7
              Den genomsnittliga flätlinan kostar lite drygt en(1) krona metern, nota bene. Du kommer endast att använda de yttersta ca 40 metrarna av de 150 oavsett metod.
              Senast ändrad av holden; 2020-05-29, 13:51.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Det finns inget enkelt svar. Kan ju variera lite beroende på hur hårt du spolar på linan. För mig har det funkat bäst som tidigare nämnts att spola på nylon och sedan flätlina. Sedan får man "vända linan" två gånger. Tidskrävande men så blir det bra också
                Nej kör du nylon först och flätlina sedan så gör du ju som holden och behöver inte vända alls... möjligen blir det lite för lite flätlina kvar eller så får du kapa lite.

                jag lägger ofta flät först, nylon sen och vänder på det med hjälp av ett par andra rullar medan jag kollar på Rapport...

                Ett, tja finurligt tips jag läste om här är att lägga på som jag gör, dra ut all lina på en gräsmatta och fästa från andra änden... lite motion eller jobbigt beror på läggning... dvs hur man värderar arbetsinsatsen.

                Ibland har jag varit så sparsam att jag delat en 150 m spole i två... 75 meter flät på en rulle räcker långt

                Kommentera


                • #9
                  Hur mycket Lina ska jag använda då så inte spolen blir överfull eller för lite ? Vad är lagom ? Hur mycket Lina på spolen ?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
                    Hur mycket Lina ska jag använda då så inte spolen blir överfull eller för lite ? Vad är lagom ? Hur mycket Lina på spolen ?
                    Hur vet man hur mycket nylonlina innan flätlina?


                    --------------------------------------------------------------------------

                    15 av 34. Lägg på flätlinan hårt på spolen.
                    När du ska fiska med flätlina är det nödvändigt att den sträcks ordentligt vid påspolningen på rullen och helst bör linan vara våt när du spolar på den. Själv gör jag så här. Jag knyter på en hårt sträckande wobbler som en Cisco Kid 1800 i ena linänden. Sedan släpper jag ut hela linan bakom den långsamt gående båten. Nu blir hela linan våt! Sedan trär jag den andra linänden genom spöringarna på mitt spö och knyter fast linan på rullspolen. För att flätlinan inte ska glida friktionsfritt på spolen vid ett mothugg eller under drillning av fisk, spolar jag på ett 50-tal varv med nylonlina längst in på spolen. Nylon mot flätlina skarvas bäst med dubbel tubknut (Uni-Knot to Uni-Knot). Sedan kör jag båten så att Cisco Kid 1800 wobblern sträcker flätlinan hårt. Då kan jag också spola upp linan hårt och tätt på rullen.

                    Bilder på våra populäraste fiskeknutar som du kan träna på och lära dig hittar du om du klickar på texten här...
                    https://www.google.com/search?rlz=1C...w=1344&bih=699 .....

                    Old Firehand
                    Leif Engström


                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-29, 17:37.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 973 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X