Hur vet man hur mycket nylonlina innan flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vet man hur mycket nylonlina innan flätlina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
    Hur mycket Lina ska jag använda då så inte spolen blir överfull eller för lite ? Vad är lagom ? Hur mycket Lina på spolen ?

    Antal meter går ju inte att uttala sig om men se denna bild, (klicka för bättre upplösning) den gula är fylld lite i underkant beroende på ett å annat bottennapp, borde ha ca en mm mer.

    Den med orange lina är på marginalen nästan överfylld och där bör man generellt ta av några meter, ffa om man jiggar men om den endast fiskas med lite tyngre beten som spinns hem med spänd lina så funkar det.
    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200529-190435_Gallery.jpg Views:	0 Size:	1,20 MB ID:	2550151

    En liten anekdot, den ena rullen köpt typ säg 2013 på rea kostade 1/20-del av den andra... men har ändå en lättstartad broms och fin linpåläggning.

    En andra anekdot, rullen till höger är en Daiwa LT med en den ganska grunda 2500-XH spolen som enligt kartong ska rymma 190m 0,13 flätlina, men endast rymde en full spole Sufix 832 0,13 mm, dvs 120 meter. 70 meters skillnad!?

    Antingen är 832 linan inte bara som många upplever det, grövre än angivet utan mycket grövre och/eller så använder sig Daiwa av en "jäkligt tunn" (?) 0,13 mm lina... jag tror båda "stämmer".. Vilken flätlina daiwa använder när de påstår sig få på 190m 0,13 vore intressant att få reda på och jag ifrågasätter sanningshalten... undrar om ens Morethan EX 12 grejart'?
    Senast ändrad av anteman; 2020-05-30, 09:28.

    Kommentera


    • #12
      Jag gör som Jorgen skriver. Först på med flät och sedan nylon till "spolkanten".
      Sen har två tomspolar. Använder skruvdragare och spolar upp nylon+flät på ena spolen, tar sedan nästa spole och använder skruvdragaren och spolar över till den med flät+nylon. Slutligen spolar jag tillbaka på rullen och linan hamnar då nylon+flät.
      Går snabbare/enklare än vad det låter

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Förutsatt att du har två tomma rullar då (eller en väldigt lång gräsmatta). Enklast torde vara att spola på nylon så det täcker spolen dvs inte särskilt mycket och sedan skarva på flätlina och möjligen få offra några meter flätlina om det inte fick plats. Beror på hur man värderar sin egen arbetsinsats.
        Linan borde få plats på dom spolarna den kom ifrån så inget behov av tomma spolar...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

          Linan borde få plats på dom spolarna den kom ifrån så inget behov av tomma spolar...
          Hur får du tillbaks linan från rullen till plastspolen linan köptes på?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

            Hur får du tillbaks linan från rullen till plastspolen linan köptes på?
            Jag brukar snurra av den för hand även om det kan ta upp till 5 minuter, har man mer bråttom går det bra att använda en skruvdragare.

            Kommentera


            • #16
              Känsla!

              Underlättar dock om man jobbat fiskebutik och byggt upp den känsla....

              Kommentera


              • #17
                Ja säkert så men i avvaktan på den känslan är nog tipsen ovan att föredra... :-)

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Lägg först på flätlinan sen fyller upp spolen med nylon, sen är det bara att vända på det så nylonlinan hamnar underst
                  Jösses... 'Varför i he...e har jag inte tänkt på de!' slår mig rätt hårt haha... Jaja tackar så mycket för den lärdommen iaf!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 286 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 134 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 276 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  89 081 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X