Top3 rullar enligt dig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Top3 rullar enligt dig!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Top3 rullar enligt dig!

    Vore intressant att få se vilka rullar ni tycker mest om!

    De måste alltså inte vara de dyraste rullarna. Det kan vara för ditt favoritfiske, gädda, gös, abborre, m.m. Det kan handla om att den rullen har betytt mest för dig under ditt fiske, något som du byggt själv. Eller också att den bara är skitsnygg med de bästa komponenterna. Både multi och haspel gäller här.

    Bifoga gärna bilder och motivering till din lista.

    Du är välkommen att såga eller hylla de listor som dyker upp.

    Jag kör nästan bara gädda och multi och drar min top3 direkt så får vi se om någon hakar på.



    1. Daiwa Luna 253L


    Snyggaste rullen som gjorts enligt mig och en rulle jag länge drömt om att få äga. Tack vare den snälle Stahre87 fick jag en levererad som sedan är modifierad med bockat stjärnhjul och ny vev. Grymma kastlängder, bra komponenter, mjuk invevning och lyxig känsla ute på sjön gör denna till min favorit. En dröm att fiska med.


    Click image for larger version  Name:	A0E83954-F4EF-43A3-8ABF-B6D527241A60.jpeg Views:	0 Size:	1,68 MB ID:	2563367

    2. Revo Beast

    Sorry Ambassadeur-gänget. Blev kär första gång jag såg den. Läcker och riktigt mjuk vev. Levererade dessutom riktigt bra under tävling och har ett bra självförtroende med denna rulle.



    3. Daiwa Millionaire Bay Casting Special 103L eller Daiwa Luna 103L

    Äger ingen av dom än men ligger verkligen på VILL HA listan.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Letho; 2020-11-02, 08:48.

  • #2
    Xerup anteman holden Alman engqvist Wilier75 Pikemad Reekie JONNIE ROCKER Classe69 zakdima MFL

    Hakar ni på?
    Senast ändrad av Letho; 2020-08-02, 00:43.

    Kommentera


    • #3
      Ja visst! Konstigt kanske men jag har mer av en "relation" till mina multi än haspel, de senare är mer verktyg... Har inte rullarna nära just nu, bilder kommer.

      1. Daiwa T3 MX med en SLPW SV 1012 spole. Min mest använda borrerulle, kast både lugnt och bra, tog hem den från Japan när inga fanns i Sverige.
      2. Shimano Calcutta C 200 DC+ ett mekaniskt mästerverk, sitter på Downsize gäddspöt, min första Japanimport.
      3. Min primära gäddrulle, Daiwa Luna, typ se ovan! Läste om den för mer än 10 år sen och härom året dök en "ny" upp för en spottstyver så jag köpte

      Alla har en kastbroms som justeras utifrån vilket jag gillar. Hedersplatsen går till min Ambassadeur 5600C med röd tumtangent, min första multi... å sen gillar jag min Exsence DC...
      Senast ändrad av anteman; 2020-08-03, 22:00.

      Kommentera


      • #4
        Jag har provat en del rullar men Tatulla hd200(den blå modellen) är min favorit.
        Den slår lexa hd, tranx och revo beast
        Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

        Kommentera


        • #5
          Hmm....

          1. Shimano Stella FJ

          För mitt LRF-fiske vid kusten är denna min absoluta favoritrulle, silkeslen och balanserar upp mitt Blackartsspö till 100%, utseendemässigt och viktmässigt.
          Lägger runt 60-80 timmar per månad vid kusten i Norge, denna rulle har gått som en klocka under ett par års fiskande, fantastiska rullar...

          Click image for larger version  Name:	1.jpg Views:	0 Size:	136,3 KB ID:	2555955

          2. Shimano Calcutta Conquest 51 DC

          Min absoluta favoritrulle för BFS fisket i små Norska åar och älvar, kul gammal rulle som kanske inte är något underverk, men får mig att le varje gång jag använder den
          Fungerar helt underbart med ett 30/70% boron/glasfiber baitfinessespö från Anglo & Co.

          Click image for larger version  Name:	2.jpg Views:	0 Size:	118,3 KB ID:	2555956

          3. Shimano Metanium DC

          Den här var lite svårare, den här platsen hade lika väl kunnat gå till Antares MD DC eller Shimano Exsence SS DC men då de får lite mindre tid vid vattnet blir det Metaniumen.
          Allaround kastmaskin från 5gr upp til 80gr för mig.
          När man väl lär sig känna den kastar den otroligt bra, smidigt arbetshäst.
          Sitter oftast på ett par Tenryu Rock Eye vortex HRF spön beroende på plats och väder.

          Click image for larger version  Name:	3.jpg Views:	0 Size:	184,3 KB ID:	2555957
          Min blogg!

          Http://www.fishin.se

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg
            Hmm....

            1. Shimano Stella FJ

            För mitt LRF-fiske vid kusten är denna min absoluta favoritrulle, silkeslen och balanserar upp mitt Blackartsspö till 100%, utseendemässigt och viktmässigt.
            Lägger runt 60-80 timmar per månad vid kusten i Norge, denna rulle har gått som en klocka under ett par års fiskande, fantastiska rullar...

            Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	2963
Size:	136,3 KB
ID:	2555955

            2. Shimano Calcutta Conquest 51 DC

            Min absoluta favoritrulle för BFS fisket i små Norska åar och älvar, kul gammal rulle som kanske inte är något underverk, men får mig att le varje gång jag använder den
            Fungerar helt underbart med ett 30/70% boron/glasfiber baitfinessespö från Anglo & Co.

            Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	2808
Size:	118,3 KB
ID:	2555956

            3. Shimano Metanium DC

            Den här var lite svårare, den här platsen hade lika väl kunnat gå till Antares MD DC eller Shimano Exsence SS DC men då de får lite mindre tid vid vattnet blir det Metaniumen.
            Allaround kastmaskin från 5gr upp til 80gr för mig, när man väl lär sig känna den kastar den otroligt bra smidigt arbetshäst.
            Sitter oftast på ett par Tenryu Rock Eye vortex HRF spön beroende på plats och väder.

            Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	2758
Size:	184,3 KB
ID:	2555957
            Din Conquest 51...GALET vad snygg den var!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

              Din Conquest 51...GALET vad snygg den var!
              Hehe tack, den kombon är inte helt estetiskt motbjudande.
              Rullfästet och handtagen är av matchad burlwood, mysig liten rulle som jag kastar små träwobblers med i åar och bäckar efter öring
              Min blogg!

              Http://www.fishin.se

              Kommentera


              • #8
                Tja, jag är absolut ingen rullexpert utan ser rullarna som verktyg nödvändiga för fisket. Därför väljer jag de tre rullar jag använder överlägset oftast av de ca 25 rullar/combos jag har:

                1. Shimano Metanium DC HG - borrejerk och lätt jiggfiske
                2. Shimano Curado DC - borrecranks och vibrationsbeten
                3. Shimano Stradic 2500 FK HG - medeltungt jiggfiske efter gös

                Kommentera


                • #9
                  sOm jag ska berätta något om de rullar som betytt mest i min fiskehistorik så är det några som står ut. Jag började min fiskebana med ett metspö som täljdes till nere vid sjön. Det hade ingen rulle men jösses vad tusenbröder, mört och björkna det slet upp på 50-talet.
                  Sommaren 1960 fick jag efter att jag konfirmerats, lov att köpa mig något så onödigt som en nybörjar-combo från ABU. Det kostade nästan 50:- för spö, rulle, lina, och 2 beten och ansågs av byns förståsigåare vara okristligt dyrt. Rullen var en grön Record 1300. Den har allra flest fiskliv på sitt samvete av alla rullar jag använt. Den slutade sina dagar en vinter för mer än 40 år sedan i den sjö där den förpestat tillvaron för gäddor och abborrar. Då hade min far lånat den och var ute på en pimpeltur. Han hade rejäla grejor på den grova linan men spöet han hade var uselt. Det bröts och damp ner i hålet med rullen på när han satt fast kroken i en sjukstock och försökte rycka loss pilken.
                  Nästa rulle av stor betydelse är ett arvegods efter mina barns mormors bror. Han köpte en äkta Record Ambassadeur 5000 samma år de blev tillgängliga i Kiruna. Det kan ha varit 1953 eller -54. Tillsammans med honom och hans fiskekompis fick rullen vara med om hiskeliga äventyr vid såväl Rautas som Jierttájávri. Den rullen fick jag i arv och jag har vårdat den omsorgsfullt och den gjorde väl ifrån sig i mer än 15 år innan den i början av 90-talet fick pension. Mina största gäddor vevade den hem, samma med några av de bästa abborrarna.
                  Åren gick, fler Ambassadeurer i olika storlekar passerde revy men jag började intressera mig mera för mete och i det sammanhanget kom en ABU Syncro Match 503 in i bilden. Den tillsammans med ett ABU Feralite 13'6 har givit mig många sköna stunder vid fjällvatten och P&T-vatten. Samtliga dessa rullar kommer att vara fullt funktionsdugliga även åt mina barnbarn och ingen av rullarna har så mycket som ett enda kullager!
                  Senast ändrad av BeBest; 2020-08-03, 06:16.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

                  Kommentera


                  • #10
                    Rolig trådstart. Listan är utan inbördes ordning och gäller främst rullar för gäddfisket.
                    Hållbarhet är viktigt för att platsa på min lista. I ett fall har andra egenskaper varit så överväldigande att jag gjort avkall på den punkten.

                    För mig är alla dessa rullar på topp 3 listan ihop med curado e7 så kallade konstruktionsmässiga fullträffar som är så pass bra att skulle jag behöva välja en rulle för resten av livet så tror jag vilken som helst av dessa skulle fungera utmärkt.

                    1. Ambassadeur jb/rocket får buntas ihop.
                    Click image for larger version

Name:	5601 JB.jpg
Views:	2870
Size:	30,7 KB
ID:	2555979

                    Favoriten är JB då den har kupade gavlar och endast en centreringsratt som inte är i vägen under fisket. Håller en eon, billiga reservdelar som är lättillgängliga tack vare en grym servicestation i svängsta och rullen kastar riktigt fint med lite trim. Är med på listan på grund av tre nämnda anledningar - helt enkelt odödlig.


                    Sötesbrödsdagarna då en grund recordspole kostade 200 :- ink moms är tyvärr förbi men jäklar vilket billigt trim man då kunde få tag på.

                    2. Shimano exsence dc 12.
                    Click image for larger version

Name:	Exsence dc12.jpeg
Views:	2843
Size:	8,3 KB
ID:	2555976

                    Bra broms, väldigt bra kastegenskaper och grym prestanda överlag per betald krona då det begav sig. Enda minuset är höga utväxlingen som är svår att vänja sig av med då man byter från en lägre utväxlad rulle men å andra sidan blir det väldigt lätt att vevjerka hem beten. Funkar både bra för abborrfisket som gäddspinn light och kastar beten till månen. Lite skämtsamt kan man säga att med denna rullen når du längst även om båten är tio meter lång och du kastar från aktern. Hållbarhet ej att jämföras med rocket, conquest dc samt curado E men återstår ännu att se.

                    3. Shimano conquest DC - de japanbyggda producerade på 00-talet.
                    Click image for larger version

Name:	Shimano-CalcuttaConquestDC03-max.jpg
Views:	2857
Size:	39,1 KB
ID:	2555977

                    Kanske bästa rullen som konstruerats? En odödlig rulle. Har extra allt i mina ögon. Hållbar, rejält konstruerad med fina komponenter och ett DC-system. Ej ett hundraprocentigt overrun-skydd (DC) oavsett vad någon nämner men tillräckligt för att en van kastare inte ska få backslag och kasta lååångt. Kan idag fås för halva nypriset om man har tur. Vänstervevade är möjligtvis ovanligare men det här är en rulle som kan få en att byta till the dark side - högervevat.

                    Bubblare
                    1. shimano curado E7 - baserat på vad jag läst.
                    Click image for larger version

Name:	Shimano curado e7.jpg
Views:	2900
Size:	90,4 KB
ID:	2555975

                    En pärla och det är synd att dessa väldigt sällan läggs ut till försäljning då de inte görs längre.

                    2. Abu Ultracast 4601 är den rulle som betytt mest för mig.
                    Click image for larger version

Name:	Abu-Garcia-Ambassadeur-Ultracast-UC-5601-C-Multiplier.jpg
Views:	2914
Size:	26,1 KB
ID:	2555974

                    Var min första ambassadeur - hade sparat riktigt länge innan jag kunde köpa den och trodde att den skulle vara svaret på alla mina frågor. Riktigt så enkelt var det inte men jag lärde mig verkligen att kasta med denna rullen och det är i mina ögon fortfarande en av de snyggaste rullarna.

                    Daiwa har många fina rullar tyvärr ej fiskat så mkt med Daiwa så därför är de inte med.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av gabbu; 2020-08-02, 17:10.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 671 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X