Vad är skillnaden på tex 7 kullager mot 4 i praktiken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är skillnaden på tex 7 kullager mot 4 i praktiken ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Okej tack

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

      Förmodligen märker du ingen skillnad mellan 4 och 7 kullager, många av kullageren placeras ofta på ställe där dom saknar betydelse bara för att specifikationerna ska se bättre ut vid försäljning. om 7 plus 1 syftar på kullagren står för 7 kullager och ett glidlager.
      Kan inte ”+1” stå för ett rullager?

      Jag tycker att de rullar jag har testat av samma märke (Shimano) har gått mjukare om de haft rätt många lager. Men då vet jag inte om de dyrare rullarna även har andra prestandafördelar som bidrar till mjuk gång.

      Mjukast gång har Stella fb och Twinpower haft. Speciellt TP mgs går riktigt mjukt. Tightast känsla har Stella fi haft.

      Favoriter har varit:

      Sahara gte
      Rarenium fb
      Twinpower mgs 1000 och PG 4000


      Budgetfavorit: Daiwa ninja





      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

        Kan inte ”+1” stå för ett rullager?

        Jag tycker att de rullar jag har testat av samma märke (Shimano) har gått mjukare om de haft rätt många lager. Men då vet jag inte om de dyrare rullarna även har andra prestandafördelar som bidrar till mjuk gång.

        Mjukast gång har Stella fb och Twinpower haft. Speciellt TP mgs går riktigt mjukt. Tightast känsla har Stella fi haft.

        Favoriter har varit:

        Sahara gte
        Rarenium fb
        Twinpower mgs 1000 och PG 4000


        Budgetfavorit: Daiwa ninja




        Är nog en viss skillnad på dom rullarna du nämner och dom 600 kr rullarna TS frågar om.
        Tror ninja nöjer sig med 4 kullager
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2020-08-04, 21:07.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

          Är nog en viss skillnad på dom rullarna du nämner och dom 600 kr rullarna TS frågar om.
          Tror ninja nöjer sig med 4 kullager

          Får be om ursäkt att jag hamnade lite OT. Jag skulle absolut hellre välja en bra rulle med få kullager än en sämre med många lager. När jag köpte min Sahara så fick jag lägga till 300kr för att få den istället för en Okuma med massa kullager som egentligen ingick i kitet med spö och rulle. Det bytet har jag aldrig ångrat. Några av mina kompisar köpte med Okuman. Den var sådär bra. Min Sahara lever än 20 år senare utan en droppe olja eller fett.

          Jag har inte samma koll på rullkonstruktion som du har. Jag fiskar bara med dem och gillar de som känns trevliga.
          Senast ändrad av Kulfisk; 2020-08-04, 21:28.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg


            Får be om ursäkt att jag hamnade lite OT. Jag skulle absolut hellre välja en bra rulle med få kullager än en sämre med många lager. När jag köpte min Sahara så fick jag lägga till 300kr för att få den istället för en Okuma med massa kullager som egentligen ingick i kitet med spö och rulle. Det bytet har jag aldrig ångrat. Några av mina kompisar köpte med Okuman. Den var sådär bra. Min Sahara lever än 20 år senare utan en droppe olja eller fett.

            Jag har inte samma koll på rullkonstruktion som du har. Jag fiskar bara med dem och gillar de som känns trevliga.
            Du gör helt rätt, det viktigaste är inte antalet tekniska konstigheter tilllverkarna har lyckats fylla rullen med utan att man trivs med grejerna.

            Kommentera


            • #16
              Så tex ninjan som nöjer sig med 4 lager kan vara bättre/lika bra som en rulle med sju ?
              om jag ska köoa en bra rulle vad ska jag kolla efter om inte kullager ?

              Kommentera


              • #17
                Ja. Enklast är väl att googla eller fråga här på en rulle du är intresserad av... svårt att "kolla på" om en rulle är bra utifrån tekniska specifikationer enligt mig.... därför FS... bla annat.

                Köpte en dyr magnesiumhaspelrulle för 15 år sen för över en tusenlapp på rea.
                Den var lätt och med skön gång med typ 10 kullager men den har sämre linpåläggning än mina Okuma Safina Pro 25/30 köpt på rea för typ 8 år sedan för 200 (ca 499 ny, då den kom) som dessutom har skön gång den också och en broms som är lättstartad, ingen initial bromströskel på den...

                Daiwas LT rullserier är trevliga att veva, t ex min senaste, en Prorex V som även har en bra linpåläggning, Ninja har jag dock inte känt på. Tiden får visa om min V rulle är bra framgent. Å Shimanos rullar är också "sköna"... de jag prövat iaf...

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
                  Så tex ninjan som nöjer sig med 4 lager kan vara bättre/lika bra som en rulle med sju ?
                  om jag ska köoa en bra rulle vad ska jag kolla efter om inte kullager ?
                  Här är rullar med hela 12 kullager tror du dom är bättre en dom rullarna du tittar på med 4 kullager ?
                  https://www.aliexpress.com/item/3270...archweb201603_
                  https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_
                  https://www.aliexpress.com/item/4000...%2315392%23986
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2020-08-05, 12:52.

                  Kommentera


                  • #19
                    4 kullager (på rätt ställen) är alldeles tillräckligt för att få en haspelrulle med silkeslen gång. Daiwa och Shimano nöjer sig ofta med 4+1 lager på haspelrullar som inte tillhör lågprissegmentet. Hi-end-rullar (t.ex. Shimano Stella) kan mycket väl ha över 10 kullager men då är de extra lagren ofta satta på mindre viktiga ställen (på axeln under spolen eller i själva spolen, vevknopp etc.) eller så sitter ibland dubbla lager på ”viktiga ställen”.

                    Sämsta kombon är billiga rullar med över 10 kullager... då kan man gissa vilken kvalitet de håller.

                    Vilken cykel är bäst? En Monark med 7 växlar eller en från Biltema med 21 växlar?
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-08-08, 12:22.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #20
                      Okej
                      men en daiwa ninja då ?
                      är den bra då den har 4 kullager ?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X