Har Shimano Curado 301 E och vill uppgradera - men till vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har Shimano Curado 301 E och vill uppgradera - men till vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har Shimano Curado 301 E och vill uppgradera - men till vad?

    Hej!

    Jag har en väldigt fin och bra Shimano Curado 301 E till det lite tyngre gäddfisket. Är egentligen sjukt nöjd med rullen men tycker att det är roligt att köpa nytt. Vad vore en prisvärd uppgradering om jag går från denna rulle?

    Tänker mig beten mellan 50-150 g. ungefär och man ska kunna jerka med den så den bör vara hållbar och lågprofil. Kom med tips!

    Om jag något känns rätt så blir Curadon till salu om någon skulle vara intresserad. Ytterst sparsamt fiskad och därmed i nyskick, den säljs väl inte längre och verkar vara eftertraktad?

    Tack på förhand!

  • #2
    Jag väntar på Daiwa Tatula 300.

    Gillar Daiwasnurrorna och har Lexa och Tat200.
    Känns som man villhöver en Tat300 då de kommer

    Kommentera


    • #3
      Tråkiga svaret är att dagens rullar inte håller samma kvalitet som de äldre. Jag hade behållt den. Men sen kan du ju köpa en till för skojs skull ändå.

      Kommentera


      • #4
        Ska den användas till jerkfiske då hade jag valt 300stl på rulle

        Svårt att hitta något bättre än Curado E, inte många rullar som når upp till samma klass som en Curado 300E, såg idag att Curado K 300/301 har börjat dyka upp i butikerna det kanske kan vara något.

        Annars ska Tatula 300 komma ut när som helst & det ser ut att bli en intressant rulle.

        Personligen håller jag Tranx 301 som favorit om man vill ha en stark lågprofilare, har haft mina sedan dom kom, har varit i Kanada 3 vändor & fiskat muskie ett gäng vändor till Rugen så dom har fått slita hårt med spinnare & varit i saltvatten, med lite kärlek med jämna mellanrum är dom nästan lika mjuka & goa som när dom var nya.

        Kommentera


        • #5
          Håller med Engvist och Cosmoz- 3ooD/E är otroligt stabilt byggda lågprofilare. Har själv en kvar som är idag reserv till mina "uppgrades". Uppgraderas är några Calcutta 201 TE DC. DCn är inte viktig, men plattformen- den äldre serien Calcutta (Conquest). Fast då blir det en rund.
          Bland lågprofilare är det möjligen de nämnda som Tranx framförallt. Dock om de är lika lätta att serva t.ex. betvivlar jag. Som exempel så bytte jag till mig en gång en 301 E som var reservrulle på västkusten. På ytan som ny, inuti var samtliga lager sönderrostad samt ytlig korrosion på metallytorna. Det tog 2h och en sats nya lager, och rollen var silkeslen igen och som nytt även inuti. Sålde den för ett tag sen här, men har en 301D med lageruppgrade kvar. Samma rulle då som E fast i silvergrå. Och den kommer jag aldrig sälja.

          Kommentera


          • #6
            Tack för intressanta svar! Kanske blir man kvar med Curadon då?!

            Har haft en Lexa men den hade lite "play" i veven (av någon anledning) så den gillade jag sisådär, men min Daiwa Zillion till abborrfisket är helt otrolig så typ något sådant hade varit fräscht till gäddfisket också.

            Slår Tranx Curado och är det någon som har erfarenhet av den nya 13 Fishing Concept A3? Ser fin ut men känns som en oprövad joker.

            Kommentera


            • #7
              Förresten, jag vill gärna ha "knarr" på slirbromsen, vilka ovan har det i 300-storleken?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg

                Slår Tranx Curado och är det någon som har erfarenhet av den nya 13 Fishing Concept A3? Ser fin ut men känns som en oprövad joker.
                Har haft Curadon den sålde jag då den satt inte skönt i handen vilket var synd för det är en jäkligt robust rulle & fin rulle, sen vilken som är bäst av Tranx vs Curado det är en väldigt svår fråga på, skulle säga den som sitter bäst i handen & då är Tranxen vinnaren för mig. Båda rullarna är silkeslena robusta & kastar långt & stabilt

                Har klämt på 13 Fishing & det är en trevlig rulle & jag skulle absolut tänka mig prova den, men när man håller den i handen får man inte den robusta känslan som man har av en Shimano.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg
                  Tack för intressanta svar! Kanske blir man kvar med Curadon då?!

                  Slår Tranx Curado och är det någon som har erfarenhet av den nya 13 Fishing Concept A3? Ser fin ut men känns som en oprövad joker.
                  Jag har 3 st Curado 301e och 1 st Tranx 401HG och det blir inga fler Tranx för min del i.a.f. Jag behåller Tranxen enbart för det lilla jerkfisket jag utövar p.g.a. högre utväxling än Curadon, annars hade jag gärna bytt den mot ytterligare en 301e

                  Kommentera


                  • #10
                    Behåll den!!!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 949 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X