Har Shimano Curado 301 E och vill uppgradera - men till vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har Shimano Curado 301 E och vill uppgradera - men till vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• engqvist
    replied
    Kollade specen lite snabbt. Den verkar sakna micro drev precis som på tranx. Och sen verkar den inte ha tranx tätning heller. Den har ju för vissa varit bra men för andra har den varit helt förkastlig genom att den stängt inne vatten istället för att hålla det ute. Vissa rullar har haft enorma korrision skador efter väldigt kort tid. Även Micro dreven har ställt till med problem.
    faktiskt en väldigt spännande rulle Curado 300 om det jag fick fram stämmer.
    nu blev jag själv sugen.

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
    Kapar tråden lite och frågar om någon har koll på vad som skiljer Tranx strl 300, gentemot den ”nya” curado i 300 size. Kort syn på specen, så kan jag bara tyda lägre utväxling och lägre vikt. Har Shimano således lyckats skala ned den yttre formfaktorn, för vad ögat kan tyda på bilder, så är curado 300 en nyfärgad Tranx 300.
    Troligtvis är det samma hus för det är samma mängd lina på spolen, men det skiljer 1oz i vikt så något har dom har ändrat på.
    Tranx har något som kallas HEG & Coreprotect men det står inget om det på Curadon.
    Är nästan så man vill köpa en Curado bara för att få öppna & kolla.

Lämna en kommentar:

• MFEGFT
    replied
    Kapar tråden lite och frågar om någon har koll på vad som skiljer Tranx strl 300, gentemot den ”nya” curado i 300 size. Kort syn på specen, så kan jag bara tyda lägre utväxling och lägre vikt. Har Shimano således lyckats skala ned den yttre formfaktorn, för vad ögat kan tyda på bilder, så är curado 300 en nyfärgad Tranx 300.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
    Jag väntar på Daiwa Tatula 300.

Gillar Daiwasnurrorna och har Lexa och Tat200.
    Känns som man villhöver en Tat300 då de kommer
    ---------------------------------------------

Hej Test 005;

Jag gillar också DAIWAS multirullar och även haspelrullarna...

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Lämna en kommentar:

• Pikemad
    replied
    Behåll den!!!!

Lämna en kommentar:

• Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg
    Tack för intressanta svar! Kanske blir man kvar med Curadon då?!

Slår Tranx Curado och är det någon som har erfarenhet av den nya 13 Fishing Concept A3? Ser fin ut men känns som en oprövad joker.
    Jag har 3 st Curado 301e och 1 st Tranx 401HG och det blir inga fler Tranx för min del i.a.f. Jag behåller Tranxen enbart för det lilla jerkfisket jag utövar p.g.a. högre utväxling än Curadon, annars hade jag gärna bytt den mot ytterligare en 301e

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg

Slår Tranx Curado och är det någon som har erfarenhet av den nya 13 Fishing Concept A3? Ser fin ut men känns som en oprövad joker.
    Har haft Curadon den sålde jag då den satt inte skönt i handen vilket var synd för det är en jäkligt robust rulle & fin rulle, sen vilken som är bäst av Tranx vs Curado det är en väldigt svår fråga på, skulle säga den som sitter bäst i handen & då är Tranxen vinnaren för mig. Båda rullarna är silkeslena robusta & kastar långt & stabilt

Har klämt på 13 Fishing & det är en trevlig rulle & jag skulle absolut tänka mig prova den, men när man håller den i handen får man inte den robusta känslan som man har av en Shimano.

Lämna en kommentar:

• Snäckan
    replied
    Förresten, jag vill gärna ha "knarr" på slirbromsen, vilka ovan har det i 300-storleken?

Lämna en kommentar:

• Snäckan
    replied
    Tack för intressanta svar! Kanske blir man kvar med Curadon då?!

Har haft en Lexa men den hade lite "play" i veven (av någon anledning) så den gillade jag sisådär, men min Daiwa Zillion till abborrfisket är helt otrolig så typ något sådant hade varit fräscht till gäddfisket också.

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Håller med Engvist och Cosmoz- 3ooD/E är otroligt stabilt byggda lågprofilare. Har själv en kvar som är idag reserv till mina "uppgrades". Uppgraderas är några Calcutta 201 TE DC. DCn är inte viktig, men plattformen- den äldre serien Calcutta (Conquest). Fast då blir det en rund.
    Bland lågprofilare är det möjligen de nämnda som Tranx framförallt. Dock om de är lika lätta att serva t.ex. betvivlar jag. Som exempel så bytte jag till mig en gång en 301 E som var reservrulle på västkusten. På ytan som ny, inuti var samtliga lager sönderrostad samt ytlig korrosion på metallytorna. Det tog 2h och en sats nya lager, och rollen var silkeslen igen och som nytt även inuti. Sålde den för ett tag sen här, men har en 301D med lageruppgrade kvar. Samma rulle då som E fast i silvergrå. Och den kommer jag aldrig sälja.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
359 svar
64 948 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Reekie
av Reekie