Haspel till lättare gäddfiske, Daiwa BG MQ 2500D? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till lättare gäddfiske, Daiwa BG MQ 2500D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspel till lättare gäddfiske, Daiwa BG MQ 2500D?

    Kikat ett bra tag efter en ersättare till min i stort sett oanvända Twin Power XD 4000XG som ska avyttras.
    Rullen är tänkt att sitta på ett Prorex 8' 20-60 gram på vilket TP känns väl stor, spöt kan dock bytas mot ett något kortare med liknande kastvikt framåt i tiden.

    Har nu sett att Daiwa kommit med en ny BG-variant, BG MQ.
    En rulle uppbyggd kring Daiwas fina Monocoque-system av aluminium, gjort för lite tyngre haspelfiske vad det verkar.

    Jag som är allergisk mot plastrullar, mängder av kullager samt Daiwas Magsealed blev överlycklig då jag såg att BG MQ är byggd i metall med enbart sex kullager samt med tätningar av gummi.
    Dessutom är riktpriset i Sverige 2295 för storleken jag främst kikar på.
    Har någon sett vad priset i butik hamnar på, kan ju skilja några hundringar?

    Jag är osäker om rullen är ute på marknaden än, om så är fallet har någon känt på den och kan ge ett spontant utlåtande?
    Vill också helst undvika hög utväxling/linintag större än ca 85-90cm per vevtag och den lilla BG 2500 tar bara in 80cm vilket vore perfekt. Twin Power tar också alldeles för mycket lina men jag funderar på om BG har lite snål kapacitet, tänkte köra ca 0.26mm åttatrådig. Tyvärr är de större storlekarna inte ett alternativ på grund av utväxling/linintag.
    Är det någon som har en Daiwa med samma spolstorlek som kan uttala sig om den faktiska kapaciteten gällande flätlina?

    Om någon köper rullen i fråga får ni hemskt gärna skriva några rader i den här tråden om era upplevelser.

  • #2
    Tror du kommer få problem med mängden lina.
    Ska du köra med 0.26 då hade mitt val varit en 4000stl.


    Själv kör jag med 0.17 på min sustain 4000 och ett Gator haspel spö upp till 110gr.

    Kommentera


    • #3
      Har bara den mer grunda LT 2500 spole utan "D" så det hjälper inte dig, kanske "D" som ska rymma 150m 0.28 nylon rymmer typ 100m 0.25 flät?

      Kommentera


      • #4
        Anteman, JontaK är ute efter en rulle i aluminium. Då faller ju hela LT-konceptet bort.

        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Det beror på ifall du går efter japanska 0,26 mm eller den 0,26 mm som europa är vana vid (som ju är tjockare än de japanska dimensionerna). Du får troligtvis på tillräckligt mycket Sunline Siglon x8 0,242 eller eventuellt 0,270 mm. Jag tycker dessutom du bör kolla in Tackle Advisors video på Daiwa BG MQ Länk: https://www.youtube.com/watch?v=wSVb...TackleAdvisors

          Den där långa men väldigt informativa videon är i och för sig gjord med tanke på att rullen ska klara av atlantens salthalter och surfcasting på sandiga stränder. Där ser du iallafall hur den ser ut inuti. Rullen är förstås dugligt len, men det spelar sällan så stor roll. Det som spelar roll är hur rullen känns under press och efter 1 år av användning.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Anteman, JontaK är ute efter en rulle i aluminium. Då faller ju hela LT-konceptet bort.
            Du missförstår, nya BGn lär följa LT i motsvarande storlek så hade jag haft en LT2500D spole så hade jag sannolikt kunnat hjälpa TS med frågan om linkapacitet.

            Dessutom finns minst en alu-LT, Certate LT men den är nog både snabb och oljetätad vilket TS ogillar! :-)
            Senast ändrad av anteman; 2020-11-10, 13:47.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

              Du missförstår, nya BGn lär följa LT i motsvarande storlek så hade jag haft en LT2500D spole så hade jag kunnat hjälpa TS med frågan om linkapacitet.
              OK, nu hänger jag med i resonemanget.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Cosmoz 08 &
                anteman Lindiametern är inte helt kritisk egentligen, vill bara inte fiska med för tunn dimension. Ner till runt 0.22 eller 0.24 kan jag nog tänka mig gå. Då 2500-storleken är den enda med tillräckligt låg utväxling är tyvärr de resterande storlekarna uteslutna.

                Benjamin S Japanska och japanska, det finns linor från alla håll och kanter som är både tjockare och tunnare i relation till påstådd diameter. Viss risk finns att jag använder Daiwa Samurai Braid 0.31 på kommande haspel om det skulle råka bli en något större variant, den bygger ungefär lika lite som de flesta andra 0.25.
                Sunlinen är däremot intressant, har den i tunnare dimension och kan tänka att en 0.24 håller en liknande verklig diameter som Samuraien.

                Har i vanliga fall svårt för scoobydoo/tackleadvisors då jag tycker jag fokuserar för mycket på onödiga finesser men recensionen av BG MQ var förvånansvärt upplysande (bara gossen kunde sluta använda PH0 till gigantiska skruvar!). Tack för länken, gav en viss uppfattning om rullens insida som antingen stjälper eller hjälper mitt val av modellen, inte bestämt mig där än...

                Kommentera


                • #9
                  Lite OT, men jag tror att en typ sån här skulle passa rätt bra på prorex-spöt. Jag har inte testat just TP FC, men fiskar ibland lättare gädda med TP 2500 FA. Passar på spöt tycker jag.

                  https://www.tradera.com/item/250201/...-made-in-japan

                  Tyvärr (för köparen) hamnar ju fina rullar på Tradera på priser där man kan få hyfsade nya prylar för samma summa. Men Japanrullar från den tiden är läckra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kulfisk den där har jag haft koll på, precis något i den stilen jag letar efter egentligen.
                    Tyvärr skjuter priserna just nu i höjden, för ett par år sedan hade den där nog slutat på strax över tusenlappen. Riktigt fina rullar, säljaren är dock ute och cyklar i sitt påstående om sista Twin Power tillverkad i Japan.
                    Kul rulle för den framtida köparen, tråkigt för fattiglappar som jag som istället får leta efter motsvarande till billigare peng från Japan, eller köpa nya budgetalternativ här hemma...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X