Okänd rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jorgen.mansson
    replied
    Jag har ägt något som kan vara den rullen för många år sedan det var en Elbe, dom fanns i olika storleker och färger.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Ahven,

Det förefaller vara en ”äkta” äldre japankopia av en rulle från amerikanska Penn.

Jag har dock aldrig sett en i den färgen. Finns många svarta märkta ”Immec”. Problemet är ju att Penn märkte sina gavlar ordentligt (namnet Penn är utstansat eller gjutet i bakeliten/plasten) medan japanerna bara hade ett klistermärke med modell/märke (du ser på din egen bild att klistermärket fattas). Det klistermärket blev inte alltid så långlivat.

I Sverige var en liknande rulle den redan nämnda Elbe Fladen (Fladen Havsfiskerulle 1000 - Shakespeare Norris Elbe Varberg). Även den är försedd med klistermärken och märkt ”Made in Japan”.

Vevens motvikt är felmonterad på din rulle - kul detalj. ; )
    På slutet av 70-talet och en bit in på 80-talet så var inte japanska bilar särskilt populära.
    En arb.kollega hade en bekant som var försäljare av Mitsubishi.
    Vi var dit och hälsade på honom någon gång och skojade med honom att man får ju ta på sig vita handskar för att inte skita ner sig.

Ja, motviktens placering reflekterade jag också över men glömde att nämna det.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Ahven,

Det förefaller vara en ”äkta” äldre japankopia av en rulle från amerikanska Penn.

Jag har dock aldrig sett en i den färgen. Finns många svarta märkta ”Immec”. Problemet är ju att Penn märkte sina gavlar ordentligt (namnet Penn är utstansat eller gjutet i bakeliten/plasten) medan japanerna bara hade ett klistermärke med modell/märke (du ser på din egen bild att klistermärket fattas). Det klistermärket blev inte alltid så långlivat.

I Sverige var en liknande rulle den redan nämnda Elbe Fladen (Fladen Havsfiskerulle 1000 - Shakespeare Norris Elbe Varberg). Även den är försedd med klistermärken och märkt ”Made in Japan”.

Vevens motvikt är felmonterad på din rulle - kul detalj. ; )

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Att det står Made in Japan betyder ju inte att det är sant. Det är ju inte direkt så att det står Made in China på alla plagiat av allsköns lyxvaror som kineserna producerar.

Lämna en kommentar:

• RK99
    replied
    Ursprungligen postat av Ahven Visa inlägg

När blev MADE IN JAPAN kinajunk?
    För 50 år sedan sa man Japan skit , blir nog samma med Kinesiska produkter om några årtionde är det kvalitets grejor .

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Kan till och med vara en gammal Daiwa Sealine för den delen, med tanke på att den faktiskt är Japansk.
    Ja visst kan det vara det, men brukar inte Daiwa märka sina med Daiwa.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied

Missade japan

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Kan till och med vara en gammal Daiwa Sealine för den delen, med tanke på att den faktiskt är Japansk.

Lämna en kommentar:

• Ahven
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

A
    Jag har för mig att Elbe Fladen hade märkt sina rullar. Kinajunk skulle jag tipsa på.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Någon som känner igen rullen? Står made in japan under rullfoten.
    Såhär ser en Elbe Fladen 1500 ut. Okänd årsmodell.
    https://www.google.com/search?sa=N&s...Cdjr5XCUHzmMkM

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
414 svar
70 563 visningar
38 gillar
Senaste inlägg jorgen.mansson