Köpråd: Rulle passade mitt Daiwa Prorex AGS 832 180g - Budget ca 2000kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Rulle passade mitt Daiwa Prorex AGS 832 180g - Budget ca 2000kr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd: Rulle passade mitt Daiwa Prorex AGS 832 180g - Budget ca 2000kr

    Har satt budgeten på runt 2000kr för en lågprofils multirulle som ska fungera bra till Daiwa Prorex AGS 832 180g, vad skulle ni ge för förslag?

  • #2
    Finns hur många trådar som helst på gäddrullar, bäst är att ta med spöt till en butik & känn efter vilken rullen som är bekvämast, ska det vara LP eller rund, stl 200/300/400 beroende hur stora händer du har.

    Jag har ganska små händer & AGS spöna är väldigt lätta så en rulle med låg vikt kan vara trevligt, typ Tatula 200 eller Revo Beast X eller 41.

    Kommentera


    • #3
      Vänster eller höger vevad?

      Kommentera


      • #4
        I have used Tatula 200HD, Revo Beast 41 and Daiwa Lexa 300HD on my AGS 180.
        In my opinion the Revo Beast is Close to a perfect match.
        The Tatula doesnt balance that Well With the rod, and besides that reel isnt optimal for the baits i use on the 180'er.
        The Lexa feels to heavy for the rod and takes away a bit of the Nice light overall feel.
        The Beast is strong enough for the baits i use on the rod, the balance is awesome, and it feels Way better to Palm than the Lexa for me on this rod.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Finns hur många trådar som helst på gäddrullar, bäst är att ta med spöt till en butik & känn efter vilken rullen som är bekvämast, ska det vara LP eller rund, stl 200/300/400 beroende hur stora händer du har.

          Jag har ganska små händer & AGS spöna är väldigt lätta så en rulle med låg vikt kan vara trevligt, typ Tatula 200 eller Revo Beast X eller 41.

          Jo jag vet, behövde "lufta" mig lite. Dock så verkar det sluta med att jag köper mig en Revo Beast 41 L, verkar vara en fin rulle! även om Tacle Advisors lyckades paja sin. (detta dock med fullt drag om jag tolkar allt rätt)...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
            Vänster eller höger vevad?
            Vänster, har med 99% säkerhet gjort affär på en beg Revo Beast 41 nu.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
              I have used Tatula 200HD, Revo Beast 41 and Daiwa Lexa 300HD on my AGS 180.
              In my opinion the Revo Beast is Close to a perfect match.
              The Tatula doesnt balance that Well With the rod, and besides that reel isnt optimal for the baits i use on the 180'er.
              The Lexa feels to heavy for the rod and takes away a bit of the Nice light overall feel.
              The Beast is strong enough for the baits i use on the rod, the balance is awesome, and it feels Way better to Palm than the Lexa for me on this rod.
              Thanks for your input! I've most likely bought a Revo Beast 41 now, just need confirmation from the seller
              Senast ändrad av PatrikL; 2021-03-08, 10:51.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av PatrikL Visa inlägg


                Jo jag vet, behövde "lufta" mig lite. Dock så verkar det sluta med att jag köper mig en Revo Beast 41 L, verkar vara en fin rulle! även om Tacle Advisors lyckades paja sin. (detta dock med fullt drag om jag tolkar allt rätt)...
                Det innebär egentligen enbart att rullen inte är byggd för att klara extremt höga bromsinställningar. Du tappar spöet ifall en fisk drar med 14 kgs styrka. Jag skulle aldrig fiska Beasten på mer än 8 kgs bromsstyrka. Rullen är inte byggd för det. Jag har aldrig behövt mer än ca 4,5 kg för att stoppa en gädda.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Det innebär egentligen enbart att rullen inte är byggd för att klara extremt höga bromsinställningar. Du tappar spöet ifall en fisk drar med 14 kgs styrka. Jag skulle aldrig fiska Beasten på mer än 8 kgs bromsstyrka. Rullen är inte byggd för det. Jag har aldrig behövt mer än ca 4,5 kg för att stoppa en gädda.
                  Skönt att jag tänkte lika, tyckte review:n var lite orättvis samt att det känns som att han har lite mot Abu hela tiden

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av PatrikL Visa inlägg

                    Skönt att jag tänkte lika, tyckte review:n var lite orättvis samt att det känns som att han har lite mot Abu hela tiden
                    Jag skulle inte säga orättvis. Han nämnde att han gillade Beasten nästan lika mycket som Tranxen (som var hans favorit i den prisklassen). Däremot var ju testet något extremt kan jag hålla med om. Samtidigt: Skriver Abu att rullen har 14 kg i bromsstyrka, då bör rullen klara det kan jag tycka. Beasten är en fenomenal rulle, men den är inte byggd för att en fisk ens ska dra 10 kg. Det är väldigt missledande.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 082 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X