Köpråd Haspelrulle 500-1000kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Haspelrulle 500-1000kr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd Haspelrulle 500-1000kr

    Hej
    Då min Okuma alaris för 300kr föga förvånande just gav upp efter en säsong, samt jag blivit mer inbiten
    och skaffat multikombo för gädd- och lättare fisket så tänkte jag även passa på att uppgradera Haspelkombon för Abborre(i första hand) också.

    Har ett Westin W3 ultrastick 7-28 som rullen skall paras ihop med.


    Är det möjligt att hitta en "vettig" 2000/2500 storlek rulle för under 1000lappen, eller åtminstone därikring?

    Har spontant kikat på
    *Daiwa ninja LT 2000 499:-
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-ninja-lt.html

    *Daiwa Prorex x LT 2000 695:-
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...orex-x-lt.html

    *Daiwa Fuego LT 2000 999:-
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-fuego-lt.html

    Jag personligen ser ju ingen jätteskillnad på rullen för 499/695:- mot rullen för 999:- förutom vikten möjligtvis.
    Så därför undrar jag om man får vettigt mycket rulle i någon av de två billigare eller om man BÖR lägga närmare 1000.
    Lägger helst inte mer än så om inte skillnaden är SÅ enormt avgörande.


    Även andra förslag mottages med öppna armar!




    Tusen tack på förhand.
    MVH

  • #2
    Alla 3 rullar får ju lovord kontra priset. Ninjan har väl varit väldigt poppis sen den kom. Så vill du komma undan billigt hade jag kört på den.
    Finns ju annars okuma ceymar mes. Personligen sjukt nöjd med min.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Alla 3 rullar får ju lovord kontra priset. Ninjan har väl varit väldigt poppis sen den kom. Så vill du komma undan billigt hade jag kört på den.
      Finns ju annars okuma ceymar mes. Personligen sjukt nöjd med min.
      Ja jag får den känslan jag också, men försöker samtidigt förstå mer konkret vad som gör Fuego'n dubbelt så dyr, är nyfiken på om det dubbla priset gör sig värt i upplevelsen eller vad eller om skillnaden är så pass liten att jag likväl kan köpa ninjan exemeplvis.
      Såg nu att det går att köpa en ninja med påspolad 0.13 Jbraid X4 lina för 599 också.

      Okuman ser fin ut, tror dock jag gärna har minst 5kg slirbroms som Daiwa-rullarna har då det händer att gädda kliver på.

      Kommentera


      • #4
        Anledningen till att Fuego LT kostar mer och faktiskt är värd den extra kostnaden är följande:

        1. Den är om jag minns rätt några gram lättare. Lättare=dyrare

        2. Fuego LT har magseal. Det är magnetisk olja som ligger för öppningen till AR-lagret och rullhuset, så att inte vatten (främst bräckt och salt vatten) tränger in i rullen. Fiskar du i skärgård kommer det här vara högst relevant.

        3. Dubbel kullager-stödd pinion. Du har ett kullager på toppen av piniondrevet och ett kullager på botten av piniondrevet. Detta bidrar till att piniondrevet inte kan snea. Det innebär i sin tur att dreven håller längre och att du får en mycket lenare känsla i rullen under press, när du drillar fisk. Det är samma funktion som Shimano kallar X-Ship.

        4. Bygeln är hållbarare än på den billigare Ninjan.

        5. Minns jag rätt är även rotorn på Fuego LT lättast i sin klass. Det innebär att rullen blir suverän till abborrfiske, då invevningen blir mer luftig. Du kan veva igång rullen snabbt, utan motstånd, och den kommer stanna kvickt också. Låt mig förklara: Varje gång du vevar kommer rotorn att röra sig. Du kommer därför känna vikten och motståndet rotorn gör medan du vevar. Ett tungt rotor har du därför svårare att stanna samt veva igång. Rullen kan vara len, men du får inte en lätt vevkänsla. Har du istället ett lättare rotor kommer du känna mindre vikt, mindre motstånd, när du vevar. Detta ger en lätt vevkänsla. När du fiskar abborre med exempelvis jigg och finesse, kommer det här vara optimalt, då du slutar och börjar veva oftare. Därför är det här en relevant funktion.

        Där har du 5 anledningar till att Fuego LT faktiskt är värd pengarna. Köp den, skulle jag säga.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Anledningen till att Fuego LT kostar mer och faktiskt är värd den extra kostnaden är följande:

          1. Den är om jag minns rätt några gram lättare. Lättare=dyrare

          2. Fuego LT har magseal. Det är magnetisk olja som ligger för öppningen till AR-lagret och rullhuset, så att inte vatten (främst bräckt och salt vatten) tränger in i rullen. Fiskar du i skärgård kommer det här vara högst relevant.

          3. Dubbel kullager-stödd pinion. Du har ett kullager på toppen av piniondrevet och ett kullager på botten av piniondrevet. Detta bidrar till att piniondrevet inte kan snea. Det innebär i sin tur att dreven håller längre och att du får en mycket lenare känsla i rullen under press, när du drillar fisk. Det är samma funktion som Shimano kallar X-Ship.

          4. Bygeln är hållbarare än på den billigare Ninjan.

          5. Minns jag rätt är även rotorn på Fuego LT lättast i sin klass. Det innebär att rullen blir suverän till abborrfiske, då invevningen blir mer luftig. Du kan veva igång rullen snabbt, utan motstånd, och den kommer stanna kvickt också. Låt mig förklara: Varje gång du vevar kommer rotorn att röra sig. Du kommer därför känna vikten och motståndet rotorn gör medan du vevar. Ett tungt rotor har du därför svårare att stanna samt veva igång. Rullen kan vara len, men du får inte en lätt vevkänsla. Har du istället ett lättare rotor kommer du känna mindre vikt, mindre motstånd, när du vevar. Detta ger en lätt vevkänsla. När du fiskar abborre med exempelvis jigg och finesse, kommer det här vara optimalt, då du slutar och börjar veva oftare. Därför är det här en relevant funktion.

          Där har du 5 anledningar till att Fuego LT faktiskt är värd pengarna. Köp den, skulle jag säga.
          Ett STORT tack för det välformulerade och förklarande svaret! Benjamin S

          Fick även upp ögonen för Dam quick 5 i 2000 storlek som kändes väldigt välbyggd och kvalitativ,
          hade jag gjort blindtest mellan Fuego LT och Quick 5 så hade jag nog gissat Quick 5 var lite dyrare,
          men vet ju såklart inte hur den upplevs under faktiskt fiske.
          Senast ändrad av tobs; 2021-05-03, 12:22.

          Kommentera


          • #6
            Har faktiskt 2 billiga Okuma Safina Pro som är ca 7-10 år gamla och som fortfarande imponerar i prestation givet pris och som ibland fiskas ännu... så mina Okumaerfarenheter är goda.

            Jag ville dock senast jag köpte pröva på en Daiwa och LT konceptet som båda var nyheter för mig inom haspel.

            (Fast hellre Okuma än DAM då den senare kan vara bra men är ett osäkrare kort för mig iaf, Okuma (äldre) har jag prövat och många är nöjda med t ex Ceymar XT CXT 25/30 om man gillar 5:1 utväxling - nu dessutom på rea å extraspole på köpet!)

            Daiwa LT 2000 har en spole med lika liten diameter som Shimano 1000 och jag ser inga funktionella fördelar med det jämfört med en LT 2500 ffa om en Fuego som är ganska lätt, möjligen estetiskt, 2000 ser mer nätt ut på spöt....

            Kör du en 2000 kan en högre utväxling än 5,3:1 vara av godo, beroende på smak och teknik. Jag kör t o m 6,2:1 på min LT 2500:a ffa en jiggrulle för mig. LT 2500 är fortfarande ganska nätt och har en spole ett par mm mindre i diameter än Shimano 2500.

            Kör du enbart tunn flätlina så kan du fundera på att undvika Daiwas modeller med ett D efter modellstorleken, de har en djup spole som bara kostar pengar att fylla...
            Min 2500-XH, utan "D" som synes, rymmer 120m, en spole 0,13 Sufix 832 Orange och mer än så behöver jag aldrig till borren. (eller så mkt annat för den delen så länge tafsen håller...)
            Senast ändrad av anteman; 2021-05-03, 16:49.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Har faktiskt 2 billiga Okuma Safina Pro som är ca 7-10 år gamla och som fortfarande imponerar i prestation givet pris och som ibland fiskas ännu... så mina Okumaerfarenheter är goda.

              Jag ville dock senast jag köpte pröva på en Daiwa och LT konceptet som båda var nyheter för mig inom haspel.

              (Fast hellre Okuma än DAM då den senare kan vara bra men är ett osäkrare kort för mig iaf, Okuma (äldre) har jag prövat och många är nöjda med t ex Ceymar XT CXT 25/30 om man gillar 5:1 utväxling - nu dessutom på rea å extraspole på köpet!)

              Daiwa LT 2000 har en spole med lika liten diameter som Shimano 1000 och jag ser inga funktionella fördelar med det jämfört med en LT 2500 ffa om en Fuego som är ganska lätt, möjligen estetiskt, 2000 ser mer nätt ut på spöt....

              Kör du en 2000 kan en högre utväxling än 5,3:1 vara av godo, beroende på smak och teknik. Jag kör t o m 6,2:1 på min LT 2500:a ffa en jiggrulle för mig. LT 2500 är fortfarande ganska nätt och har en spole ett par mm mindre i diameter än Shimano 2500.

              Kör du enbart tunn flätlina så kan du fundera på att undvika Daiwas modeller med ett D efter modellstorleken, de har en djup spole som bara kostar pengar att fylla...
              Min 2500-XH, utan "D" som synes, rymmer 120m, en spole 0,13 Sufix 832 Orange och mer än så behöver jag aldrig till borren. (eller så mkt annat för den delen så länge tafsen håller...)
              Alright, jag har vart jättenöjd med Min Okuma Alaris under fjolåret, men den klappade ihop ihelgen med skumma ljud som var svåra att lokalisera trots att jag tog isär och allt såg rätt bra ut, men kändes som lika bra att byta direkt istället.

              Har kikat på Ceymar-modellerna också, ser fina ut men har inte haft möjlighet att klämma på en själv ännu tyvärr.

              Det intressanta med DAM-rullen är att den har 5.8:1, fick klämma på en sådan igår en snabbis och den känns gedigen, säljaren som fiskat några år med DAM/Effzett höglovade den som en av favoriterna, men så är det ju en säljares ord också hehe, men verkade trovärdigt.
              Fick en bra känsla helt enkelt.

              Som du säger var det väldigt liten spole på LT 2000 rullen, snudd på väl liten så är väl 2500 som gäller isåfall på Daiwa.
              Toppeninfo angående beteckningarna, finns ju så många sådana på dessa rullar hehe..

              Jag tänkte köra antingen 0.11 eller 0.13 spiderwire så jag gillar den linan och har använt den på mina spön sedan ifjol.


              Tack för ännu ett informativt svar, väldigt tacksam info att få ta del av!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av tobs Visa inlägg

                Alright, jag har vart jättenöjd med Min Okuma Alaris under fjolåret, men den klappade ihop ihelgen med skumma ljud som var svåra att lokalisera trots att jag tog isär och allt såg rätt bra ut, men kändes som lika bra att byta direkt istället.

                Har kikat på Ceymar-modellerna också, ser fina ut men har inte haft möjlighet att klämma på en själv ännu tyvärr.

                Det intressanta med DAM-rullen är att den har 5.8:1, fick klämma på en sådan igår en snabbis och den känns gedigen, säljaren som fiskat några år med DAM/Effzett höglovade den som en av favoriterna, men så är det ju en säljares ord också hehe, men verkade trovärdigt.
                Fick en bra känsla helt enkelt.

                Som du säger var det väldigt liten spole på LT 2000 rullen, snudd på väl liten så är väl 2500 som gäller isåfall på Daiwa.
                Toppeninfo angående beteckningarna, finns ju så många sådana på dessa rullar hehe..

                Jag tänkte köra antingen 0.11 eller 0.13 spiderwire så jag gillar den linan och har använt den på mina spön sedan ifjol.


                Tack för ännu ett informativt svar, väldigt tacksam info att få ta del av!

                Daiwa 2000 är lite lättare än 2500 och har du så tunn lina som 0.11-0.13 behöver du inte heller fylla upp med onödigt mycket lina/backing på en 2000. Spolen har mindre diameter men 2000 modellerna finns som XH (högutväxlade) oftast så du får ända högt linintag för en liten rulle (80cm per vevtag eller mer).

                Jag har både 2000XH (6,2:1) i utväxling (80cm) och 2500, 2500D(77cm) och 3000C, 3000DC(82cm) ur Daiwas Ninja och Exceler LT serier. Nöjd med alla.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg


                  Daiwa 2000 är lite lättare än 2500 och har du så tunn lina som 0.11-0.13 behöver du inte heller fylla upp med onödigt mycket lina/backing på en 2000. Spolen har mindre diameter men 2000 modellerna finns som XH (högutväxlade) oftast så du får ända högt linintag för en liten rulle (80cm per vevtag eller mer).

                  Jag har både 2000XH (6,2:1) i utväxling (80cm) och 2500, 2500D(77cm) och 3000C, 3000DC(82cm) ur Daiwas Ninja och Exceler LT serier. Nöjd med alla.
                  Jag rekommenderar dock 2500 över 2000 storlekar alla dagar i veckan. Detta pga att kastlängd och linuppläggning i vind påverkas av mindre spolar, oavsett modell och märke. Högre spolar kastar längre än kortare spolar.

                  Varje gång du kastar flyger din lina av din spole. Under detta moment kommer linan att byta riktning varje gång den når botten och toppen av spolen. Varje gång linan byter riktning bidrar detta med friktion, som förkortar kastet. På en kort spole kommer alltså linan byta riktning fler gånger än på en hög spole. Det är därför Shimano utvecklade deras "tall spool design." Dessutom är 2000 spolen enbart en djupare 1000 spole. En djupare spole kommer göra så att linan, när den flyger av, gnider längs spolkanten, vilket också orsakar friktion och förkortar kasten.

                  Det är faktiskt en märkbar skillnad mellan storlek 2000 och 2500. Den spolen som kastar bäst är en hög och grund spole. 2500 är den perfekta storleken då inte linmängden kommer kännas överflödig, men kastegenskaperna inte påverkas särskilt mycket.

                  Kommentera


                  • #10
                    Byter den riktning, jag tänker mer att den hasplar av i samma riktning? Däremot hasplar den av spolkanten fler varv (fast kortare varv) om spolen har liten diameter och kort spole.

                    Sen menar jag att spolens djup i sig inte påverkar i kastet så länge den är välfylld upp till kanten enligt tillverkarens rekommendationer. Jag köper grunda spolar där jag använder tunn flätlina för att om möjligt slippa en massa onödig lina på spolen, dyr flätlina eller bottna med nylon, 100m flätlina räcker långt till svenskt insjöfiske...

                    Men summa summarum så håller jag med dig att en så pass liten spole som 1000/2000 kommer att ge ngt kortare kastlängder än 2500, inte mätt men upplever det så. En i detta fall teoretisk fråga är när en större diameter på spolen blir ett problem, när en stor linspiral ska trängas i hop vid första spööglan...

                    Är inte övertygad om att en trång ögla typ microwawe som är på modet på vissa spön är det bästa ur kastlängdssynpunkt, ffa inte till en rulle med större diameter säg en spole från 4000-5000 storlek och uppåt?
                    Senast ändrad av anteman; 2021-05-05, 19:06.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 671 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X