Tips på lätt och stark multirulle till lättare gäddfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lätt och stark multirulle till lättare gäddfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på lätt och stark multirulle till lättare gäddfisket

    Hej. Just nu fiskar jag med med en Max Toro 51 (350 gram) tillsammans med mitt större gäddfiskespö ca 250 gram (vikt), -120g (betesvikt). Det känns bra för mig. Men när jag sätter på den rullen på mitt lättare gäddfiskespö ca 130 gram (vikt), 15-50 gram (betesvikt), så känns det inte bra alls. Rullen är för tung för spöt och det förstör hela känslan vid det lättare gäddfisket och till drag mellan 15-50 gram.

    Så jag söker en ny multirulle, klassisk eller lågprofil till mitt lättare gäddfiskespö, som är lätt till vikten 150g-250g men som samtidigt är väldigt stark och är lämpad till gäddfiske. Söker alltså ingen abborrerulle som de flesta rullar är i den viktklassen. Men rullen får gärna vara en allroundrulle då jag gärna vill fiska lite abborre med tillsammans med några 15-20grams beten jag har till det. Men främst till gäddfisket.

    Stark, lätt gäddrulle som även ska vara lämpad till abborrefisket.

    Pris mellan 1000-2500 helst

  • #2
    En lågprofilare i 200 storlek skulle fungera utmärkt. Själv hade jag dock föredragit en rund ambassadeur i 4000 storlek. Med alustativ är de hyfsat lätta, dock inte helt lätta att hitta. Men såg i napp o nytt att c3 fanns i 4601. Så man borde kunna beställa den

    Kommentera


    • #3
      Har en Shimano Bantam till just lättare gäddfiske för vikter upp till 80-90g. Riktigt stabilt byggd, härlig känsla där hela rullen känns gedigen och kan med tunnare linor pga MGL spolen även fungera till abborrfiske.
      Så där har du mitt tips.

      Kommentera


      • #4
        Söder fick idag in sin egna multirulle på lager igen, låter som det skulle passa dina krav samt så är den väldigt billig jämfört med många andra.

        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...r-200-201.html

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
          Har en Shimano Bantam till just lättare gäddfiske för vikter upp till 80-90g. Riktigt stabilt byggd, härlig känsla där hela rullen känns gedigen och kan med tunnare linor pga MGL spolen även fungera till abborrfiske.
          Så där har du mitt tips.
          Tack för tipset! Lite dyr bara hehe men vad tycker du om Shimano Curado K 201? Verkar vara väldigt lik och bra.

          Kommentera


          • #6
            Undrar om inte en 100-150 rulle räcker, t ex en ABU, Shimano eller Daiwa. Den första lär bli enklast att få servad inom rimlig tid och hitta reservdelar till vilket kan vara skönt. Vissa har väntar galet länge på basala ting från annat håll...

            En rulle för 15-50g med abborretycke behöver enligt mig inte vara stor eller väldigt stark" hur nu det senare ska definieras... Jag hade tittat på senaste Tatula 100. Lätt, nätt och stark nog tror jag. (Eller Tatula 150 som är lite större, tyngre - starkare?)

            Beror också på vilken lina du vill ha men 80-100m 0.25-0,30 flätlina borde T 100 rymma (kanske mer?) och det räcker ju långt för 15-50. Många gillar Shimano i 200 storlek men vet inte hur den rymliga spolen gör sig till borrebeten men 15g lär hanteras väl, finns säkert nån som kan ge input eller sök i trådar.

            ABU Black Max har jag läst gott om i några trådar, så överkomlig att du kan köpa 2-3 st... om den inte är så väldigt stark.
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ck-max-3/page2
            Till den rullen kan man för övrigt köpa överkomliga, grunda BFS-spolar om man fastnar för det...
            Senast ändrad av anteman; 2021-05-27, 19:08.

            Kommentera


            • #7
              En vanlig revo x tror jag inte gör bort sig heller.
              https://www.fiske.se/revo-x?gclid=EA...SABEgINMvD_BwE

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                Hej. Just nu fiskar jag med med en Max Toro 51 (350 gram) tillsammans med mitt större gäddfiskespö ca 250 gram (vikt), -120g (betesvikt). Det känns bra för mig. Men när jag sätter på den rullen på mitt lättare gäddfiskespö ca 130 gram (vikt), 15-50 gram (betesvikt), så känns det inte bra alls. Rullen är för tung för spöt och det förstör hela känslan vid det lättare gäddfisket och till drag mellan 15-50 gram.

                Så jag söker en ny multirulle, klassisk eller lågprofil till mitt lättare gäddfiskespö, som är lätt till vikten 150g-250g men som samtidigt är väldigt stark och är lämpad till gäddfiske. Söker alltså ingen abborrerulle som de flesta rullar är i den viktklassen. Men rullen får gärna vara en allroundrulle då jag gärna vill fiska lite abborre med tillsammans med några 15-20grams beten jag har till det. Men främst till gäddfisket.

                Stark, lätt gäddrulle som även ska vara lämpad till abborrefisket.

                Pris mellan 1000-2500 helst
                ----------------------------------------------------------

                Hej William;
                En begagnad Record Ambassadeur 5000 Mod SG skulle kunna vara svaret på dina önskemål om en ny rulle till ditt lättare gäddfiskespö...

                Själv äger jag en sådan Ambassadeur 5000 rulle sedan julen 1952.. Den har sedan dess hjälpt mig att fånga åtskilliga godkända Gäddor...

                Med vänlig fiskehälsning,
                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm



                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg

                  Tack för tipset! Lite dyr bara hehe men vad tycker du om Shimano Curado K 201? Verkar vara väldigt lik och bra.
                  Ja den drar iväg lite i pris men kolla om du kan hitta någon begagnad.
                  Tyvärr inte testat Curado K men vad jag hört så är många nöjda messen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    En vanlig revo x tror jag inte gör bort sig heller.
                    https://www.fiske.se/revo-x?gclid=EA...SABEgINMvD_BwE
                    Den är kanon, jag testade min brors revo x på ett spö jag fiskar 30-40 gram med och blev positivt överraskad av hur trevlig den kändes och bra den kastade där, känns gedigen för sitt pris.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 996 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X