Är det lönt att laga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det lönt att laga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Blir att slänga denna rulle, köpte en ny och insåg att den gamla hade nog gjort sitt.
    Med den nya kastar jag nog 25% längre och mer precist.
    Har nog haft fel rulle för mitt fiske, var ju en 1000 rulle och nu köpte jag en 2000 rulle från ABU.
    Helnöjd med att den gick sönder så jag köpte en ny

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Ja fast nu tror jag du missförstod, med "butiksbesök" ovan avsåg jag inte nyköp utan tvärtom besök för åtgärd, hela inlägget handlade om det.

      För övrigt skulle man önska några frekventa reservdelar hos butiker men givet att de har avsevärt fler rullar, modeller och märken i dag och nya modeller kommer mer ofta så blir det nog svårt...

      Önskvärt vore dock om importöre/generalagenter försåg butiker med några få frekventa delar för ökad rotation/service, internpriset för t ex en bygelfjäder kan inte vara många kronor och ger ett delat ansvar dem emellan.
      Jag begriper inte varför vi med fiskegrejer av butiker ombeds ringa importören - om mina skor går sönder i förtid inte tusan ringer jag Adidas eller Nike i Sverige... så varför annat här ... men de vill nog hellre sälja nytt...
      Sorry! Det är sådant som kan hända ibland.

      Jag vet inte hur det är med dagens rullar av olika fabrikat och vad som följer med vid köp.
      Förr följde det med en sprängskiss på rullen och alla delarna var numrerade så att det var lätt att beställa reservdelar.
      Så har ABU haft det genom alla år.

      Som du kanske förstår så är jag starkt kritisk mot dagens slit-och-slängsamhälle och köp nytt istället för att försöka repa eller få tag på reservdelar.

      OBS! Jag är inte någon miljöpartist men är uppvuxen på 60- & 70-tal. Född -53.

      Nu blev det en ny rulle för trådskaparen läste jag och slänga den gamla.
      Senast ändrad av lsjonsson; 2021-07-08, 06:02.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
        Sen ska man inte glömma att dagens haspelrullar innehåller 2 gånger fler delar än på 80-talet.
        Jag har monterat ner ett antal moderna haspelrullar och det vill jag ogärna göra om. Det har jag löst med att ha flera rullar till olika ändamål… då behöver de inte lika mycket kärlek.

        Multirullar är dock relativt enkla att dissikera.
        Ja, det kanske dom har! Jag har aldrig köpt köpt en ny modern rulle.
        Sista rullarna som jag köpte var -81 som var en ABU cardinal 52 resp. 55 och bägge går som en klocka ännu.
        Jag har inte behövt byta några delar i någon av dom.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        10 svar
        3 277 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
        44 svar
        10 118 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman
         
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 271 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        535 svar
        88 952 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 349 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X