Vilka märken för reservdelar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka märken för reservdelar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka märken för reservdelar?

    Hej. Mitt första inlägg, men har tidigare läst inlägg här med stor behållning.

    Satt häromdagen och plockade isär en okuma epix v2 (55) och konstaterade att delen som på engelska oscillator slider gått i två delar. Delen i sig ska fästas med ett låsclips och reparationen ät tämligen enkel. Rullen har alltså egentligen många pass kvar att ge.

    Efter ett antal telefonsamtal, det senaste till generalagenten, kan det konstateras att det inte finns delar att få. Praxis var enligt honom att byta ut rullen om den går sönder Inom garantitiden.

    Rullen är ju gammal så det kan jag ju förstå, men köper nog ingen ny okuma.

    Finns här erfarenheter av vilka märken som faktiskt säljer reservdelar? Eller är det bättre att satsa på nya rullar till lägre priser? Min ekonomi i dag tillåter 2-3 rullar i 1000 kr klassen.


    ​​​​​Föreslå gärna tips på rulle om ni har några. Tänkerdå bå baitrunner varianter.

    Mvh Schyman.

  • #2
    Jag fick en reservdel gratis till min gamla Sorön av ABU för typ 3 år sen.
    Vet inte hur det är nuförtiden och med nyare modeller.

    Kommentera


    • #3
      Vet inte hur gammal Epix är som rulle men det kan tyvärr vara ett exempel på slit och släng i praktiken. En oscillering ska ju hålla längre än två år med normal användning om du frågar mig så jag förstår att du byter märke.

      Nu har jag inte använt min senaste Abuhaspel på länge (gäddrulle, kört multi länge) men ABU ger nog störst chans till reservdelar och hyfsat snabb service givet vad jag läst på FS senare år.

      Jag har dock inte behövt reklamera en rulle på väldigt länge så reservdelar har inte varit en stor fråga än så länge även om det principiellt borde finnas när de väl behövs, iaf till lite dyrare rullar.

      Just den saken, att reservdelar är så svåra att få tag i har gjort att jag till del väljer billigare rullmodeller som man kan "skriva av" inom säg ca 5-6 år, fast mina håller längre, går runt på flera rullar (samt låter spöt jobba mer än rullen, winschar ej hem fisken).
      Livslängden och tillgången till reservdelar förefaller ha lite ganska lite att göra med priset att de lite billigare får duga.
      Senast ändrad av anteman; 2021-07-07, 17:58.

      Kommentera


      • #4
        Stol69, låter bra att abu har kvar tänket med personlig service!

        Anteman
        Ja rullen är ju utdaterad och kostade inte jättemycket ens ny. Kanske 600 kr, så antingen gör jag delen själv eller tar den rullen som reserv till den andra jag har. Var mest skrämd när det verkade saknas delar även till nya rullar.

        Just mitt mete medger ger att jag kan nöja mig med lite enklare rullar då det inte blir jättemånga kast per dag.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Schyman Visa inlägg
          Hej. Mitt första inlägg, men har tidigare läst inlägg här med stor behållning.

          Satt häromdagen och plockade isär en okuma epix v2 (55) och konstaterade att delen som på engelska oscillator slider gått i två delar. Delen i sig ska fästas med ett låsclips och reparationen ät tämligen enkel. Rullen har alltså egentligen många pass kvar att ge.

          Efter ett antal telefonsamtal, det senaste till generalagenten, kan det konstateras att det inte finns delar att få. Praxis var enligt honom att byta ut rullen om den går sönder Inom garantitiden.

          Rullen är ju gammal så det kan jag ju förstå, men köper nog ingen ny okuma.

          Finns här erfarenheter av vilka märken som faktiskt säljer reservdelar? Eller är det bättre att satsa på nya rullar till lägre priser? Min ekonomi i dag tillåter 2-3 rullar i 1000 kr klassen.


          ​​​​​Föreslå gärna tips på rulle om ni har några. Tänkerdå bå baitrunner varianter.

          Mvh Schyman.
          Kontakta Svendsen Sport A/S i Danmark och be om hjälp...
          Old Firehand
          Leif Engström


          Kommentera


          • #6
            Hej Leif, och tack för de grunder du gav mig som tonåring i gäddfisket! Din bok var under flera år något av en bibel för mig.

            Jag ringde Svedensen sport, men i Sverige. Kan kanske vara värt att ge kontoret i Danmark ett försök .

            Kommentera


            • #7
              Om du kontaktar dem i Danmark skicka gärna en bild och artikelnummer enligt sprängskiss om den finns kvar. Övertygad om att många interna delar är gemensamma och lever i olika rullmodeller och lever vidare i exteriört nya rullar och i olika dyra rullar. Ofta är det förvånansvärt få delar som är unika i en ny eller dyrare rulle och orsaken är naturligtvis ekonomisk, vore en lagerhållningsmässig galenskap att hålla sig med unika insatsdelar till alla rullar och serier.

              Kommentera


              • #8
                Har du reservdels nr prova att söka efter den på EBAY många delar går att hitta där.
                https://www.mikesreelrepair.com/ kanske kan hjälpa dig.

                Ska man välja rulle efter hur lät det är att få tag på delar, då är ABU överlägset bäst.
                Shimano & Daiwa finns det också bra med delar till men dom har haft omorganisationer i Europa som har gjort det lite stökigt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Schyman Visa inlägg
                  Hej Leif, och tack för de grunder du gav mig som tonåring i gäddfisket! Din bok var under flera år något av en bibel för mig.

                  Jag ringde Svedensen sport, men i Sverige. Kan kanske vara värt att ge kontoret i Danmark ett försök .
                  --------------------------------------------------

                  Hej Schyman;

                  Kontakta Lars Erik Svendsen direkt på Svendsen Sport A/S i Danmark så kan han kanske hjälpa dig med önskade reservdelar... Du kan hälsa från mig om det kan vara till någon hjälp...
                  Med vänlig fiskehälsning,
                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Kommentera


                  • #10
                    Den enda fungerande service avd har abu. Shimano och Daiwa kan man få vänta hur länge som helst på att få hjälp. Om de överhuvudtaget löser det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 990 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X