Vanford 2500, för lättare kustfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vanford 2500, för lättare kustfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vanford 2500, för lättare kustfiske?

    Tjena!

    Jag är väl lite av en semi-noob när det kommer till rullar osv. Är väldigt sugen på en ny rulle och har lite svårt att hitta information som jag söker. Så tänkte att jag gör ett fräst här! Jag har kikat lite på Vanford 2500 STD och gillar den verkligen. Jag fiskar lite lättare kustfiske. Har ingen båt så står alltid på land. I Göteborgsområdet kan jag tillägga. Ibland kör jag också lite fiske i sjöar, men mest i havet från land. Idags läget har jag en ungefär 5 år gammal Shímano,Nexave 4000rc. Den funkar helt okej men känner att jag vill skaffa en ny och därmed testa lite annat. Har försökt googla till mig och den funkar bra till de fisket jag håller på med och va det är för maxvikt på vad fisken kan väga med bromsen etc. Jag kanske bara är lite bakom flötet men jag känner mig inte helt säker. Så, min fråga då är, kan jag köpa en Vanford 2500 till mitt fiske?

    Jättetacksam för svar.

    Skitfiske!

    länk till Vanford
    https://www.xxl.se/shimano-vanford-2...187542_1_style

    länk till Nexaven
    https://www.fiske.se/shimano-nexave-4000rc-1?m=0


  • #2
    Enkla svaret är JA, Vanford är en jättefin rulle tänk bara på att spola av & torka rullen pga saltvatten.

    Vad är det för något du fiskar?
    Vilket spö har du?

    Personligen hade jag tagit med mig spöt till en butik & provat rullen ihop med spöt för att känna hur balansen blir, en lätt rulle ihop med ett långt & tungt spö kan kännas konstig om balansen blir fel men en tyngre rulle kan få det att kännas lättare & trevligare att fiska med.

    Kommentera


    • #3
      Okej, absolut, bra tips med sköljning


      Ja det blir väl mest, makrill, lite små torskar, en och annan horngädda, havsöring/öring, lite abborre och någon gädda. Har dock bara fått bebisgäddor. Brukar köra skeddrag och liknande och den tyngsta jag har är väl 40g, men fiskar numera mest brukar jag landa på 16-22g. Köpte ett spö för ett tag sen men gubben i butiken sa att den mer anpassad efter 4000. Men jag är tveksam. Det är ett Shimano Aernos, 21-56g (https://www.el-ge.se/shimano-aernos-...el-82ft-21-56g)

      Kommentera


      • #4
        8,3 fot glömde jag skriva

        Kommentera


        • #5
          En 2500 är väldigt allround så det funkar bra men är som Cozmos08 skrev bra att känna hur den känns monterad på spöt , har konstaterat med alla lätta rullar nu så är dom flesta spön framtunga men inget jag tänker på alls vid fiske

          Kommentera


          • #6
            Okej! Jag åker ner till fiskebutiken på dirren! Tack så mycket för era svar

            Kommentera


            • #7
              Nu kanske du köpt redan... Men jag skulle gjort annorlunda.

              Vanford är nog riktigt bra, har s a s företrädaren Stradic Ci 4. Med det sagt hade jag nog behållit 4000 rullen på ditt spö och köpt en billigare rulle samt ett nytt lättare spö (8-9 fot, 10-30g typ) givet dina vanliga kastvikter och sökta fiskar.

              Hoppas handlaren fick reda på dina premisser och föreslog ngt liknande...

              Finns vettiga 2500 Shimano/Daiwarullar för under en tusenlapp och då har du en slant över till hyfsat vettigt spö.

              Precis som inläggen ovan indikerar så betalar du extra, delvis för lättvikt med Vanford, en ganska liten sådan som inte är optimal till ditt fiske. Om du frågar mig.
              Senast ändrad av anteman; 2021-07-20, 14:11.

              Kommentera


              • #8
                Tack för svar åkte dit och prata lite med dom. De slutade med en vanford 3000 istället. Med ett zander fight spö till. Va och testade i vattnet och det kändes skitgott! En jäkla stor skillnad på mitt andra spö och rulle. Tyvärr så fick jag ingen fiskjävel men jag fick ju alla fall kasta och njuta av naturen

                Uppskattar verkligen era svar!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 252 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 069 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 189 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                88 677 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 262 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X