Linintagning/Utväxling lågprofil rulle för jigg och jerk fiske efter abborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linintagning/Utväxling lågprofil rulle för jigg och jerk fiske efter abborre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linintagning/Utväxling lågprofil rulle för jigg och jerk fiske efter abborre.

    Hej.

    Vilken linintagning/Utväxling på lågprofil rulle för jigg och jerkfiske efter abborre tycker ni är lämpligast.?

    Mvh Mikael

  • #2
    Vilka rulltyper, utväxling och rullstorlekar har du i dag och vilka gillar du bäst till fisket i fråga? I mycket en smaksak, en del vevar gärna "för fort" och har svårt att dra ned på farten och de väljer lägre utväxling... eller ungefär tvärtom man tycker det blir jobbigt att "veva fort" med en lågväxlad.

    Själv har ca 6:1, 7:1 och 8:1 på mina abborremulti och till jerk respektive jigg föredrar jag de två senare.
    Senast ändrad av anteman; 2021-07-20, 20:09.

    Kommentera


    • #3
      Som anteman säger, det är upp till var och en. Mycket av reklamen går mot att vi behöver snabbare rullar och att allt ska gå supersnabbt. Men snabbt är inte lika med effektivt i många lägen. Själv gillar jag 6.x:1 utväxling bäst. Det är den jag använder till jiggfisket, finessefisket och till vissa hårdbeten till abborre. Till chatterbaits känner jag att en 5.x:1 utväxling hade funkat bäst, då jag ofta kommer på mig själv att veva hem för snabbt med min 6.3:1 utväxlade Curado DC (som jag kör till chatterbaits). Tänk så här: "När jag står och zombievevar (vevar utan att fokusera), hur snabbt vevar jag då?" Vevar du naturligt långsamt, välj kanske en något snabbare rulle. Vevar du naturligt snabbt, välje en något långsammare rulle.

      Sedan beror det på teknik. Till jerkbait använder jag en 7.2:1 utväxlad Daiwa, för att få upp slacklinan något snabbare. Där känner jag att du kan tjäna på en mer högutväxlad rulle. Till jigg kör jag på multi 6.3:1 och 6.8:1. Jag testade en 8.1:1 utväxlad rulle till jigg, men det var på tok för snabbt för mig, vilket var en av många anledningar till att jag bytte drev på den till 6.8:1.

      På haspel kör jag gärna 5.x:1 utväxling till abborre. Jag fiskar enbart jigg, dropshot och diverse finessetekniker med haspel, vilket jag gör bäst med en långsammare rulle. Jag har en 6.2:1 utväxlad Shimano Stradic Ci4+ som jag brukar använda när jag vill veva in olika beten snabbt för att maximera antalet kast på en dag. Powerfiske helt enkelt.

      Skulle jag rekommendera en utväxling på multirulle till både jigg och jerk, skulle jag köra på 6.x:1 utväxling. Det är för mig den utväxling som är mest allround.

      Kommentera


      • #4
        Kör 6,3 och 7,4 och varierar mellan dessa beroende på vattentemp. Ibland kan nyckeln vara att byta kombo och veva i samma takt som förut, brukar ta till detta när inget annat funkar.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        10 svar
        3 277 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
        44 svar
        10 118 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman
         
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 271 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        535 svar
        88 952 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 350 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X