Problem med backslag/skatbon på 13 Fishing Concept A3. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med backslag/skatbon på 13 Fishing Concept A3.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med backslag/skatbon på 13 Fishing Concept A3.

    Tjenare! Är så att jag skaffat mig en 13 Fishing Concept A3 och har upplevt stora problem när det kommer till backslag/skatbo när jag kastar med den, jag upplever den som sjukt hetsig och vågar knappt ta i med spöt när jag kastar. Har testat mig fram med olika inställningar på bromsen, från tex 3 utav 6 och upp till 6 av 6 men jag upplever knappt någon större skillnad, även spänt till spolbromsen och då funkar det bättre men man kommer inte speciellt långt. Upplever inte alls samma sak på mina andra rullar jag har där jag kan snärta iväg dragen med rejäl kraft utan att något händer. Har gett rullen många chanser nu under våren och sommaren och som sagt testat flera olika inställningar men tycker inte det verkar speciellt bra att ha spolbromsen för hårt spänd då jag brukar ha den precis innan det glappar! Är det mig det är fel på eller är det rullen? Eller är den helt enkelt byggd såhär? Som sagt så har man ju hört att rullen ska kasta enormt långt och stabilt men tyvärr upplever jag inte det, annars är det en sjukt trevlig rulle på alla sätt och vis! Är det andra som upplever samma sak eller kan komma med tips på vad som kan va fel?

  • #2
    Jag vet inte om det är din första multirulle. Men man snärtar aldrig i väg ett bete med en multirulle.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
      Jag vet inte om det är din första multirulle. Men man snärtar aldrig i väg ett bete med en multirulle.
      Inte min första, skrev att jag inte upplever samma med mina andra jag har som är ett par Daiwas, kanske var fel o skriva snärta men snarare att kunna ta i med kasten!

      Kommentera


      • #4
        Daiwas bromsar är väldigt "snälla" när det kommer till att "dänga iväg" ett gäddbete. Concept A3 är en rulle som trivs bäst när man tummar rullen och kastar något lugnare än andra gäddmultiurullar. Detta beror på att man satt in en lättare spole (om jag minns rätt) än vad du hittar i t.ex en Daiwa Lexa och en Shimano Tranx. Däremot kan du ju kolla så att bromssystemet fungerar som det ska genom att snurra spolen. Bromsvikterna ska med hjälp av centrifugalkraft "flyga ut" när spolen snurrar. Har du 6 st aktiverade ska 6 st bromsvikter flyga ut. Jag har hört om en Concept A (V1) som hade ett bromssytem som var trasigt från början (bromsvikter saknades).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Daiwas bromsar är väldigt "snälla" när det kommer till att "dänga iväg" ett gäddbete. Concept A3 är en rulle som trivs bäst när man tummar rullen och kastar något lugnare än andra gäddmultiurullar. Detta beror på att man satt in en lättare spole (om jag minns rätt) än vad du hittar i t.ex en Daiwa Lexa och en Shimano Tranx. Däremot kan du ju kolla så att bromssystemet fungerar som det ska genom att snurra spolen. Bromsvikterna ska med hjälp av centrifugalkraft "flyga ut" när spolen snurrar. Har du 6 st aktiverade ska 6 st bromsvikter flyga ut. Jag har hört om en Concept A (V1) som hade ett bromssytem som var trasigt från början (bromsvikter saknades).
          Kollat lite nu och bromssystemet verkar funka då jag ser 6st små bromsvikter! Det kanske är så helt enkelt att man får ta det lugnare med rullen! Lite synd då jag tycker det är gött o kunna dänga iväg betena rätt hårt! Blir skönare känsla i det då, kanske låter konstigt men!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Jag vet inte om det är din första multirulle. Men man snärtar aldrig i väg ett bete med en multirulle.
            Antar att du aldrig fiskat med ett bassspö? Snärta är ju precis det man gör hela tiden. Omöjligt att ladda det annars..

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av CrazyFish Visa inlägg

              Kollat lite nu och bromssystemet verkar funka då jag ser 6st små bromsvikter! Det kanske är så helt enkelt att man får ta det lugnare med rullen! Lite synd då jag tycker det är gött o kunna dänga iväg betena rätt hårt! Blir skönare känsla i det då, kanske låter konstigt men!
              När du har gaveln av, har du då snurrat på spolen och kollat att vikterna aktiveras?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                Jag vet inte om det är din första multirulle. Men man snärtar aldrig i väg ett bete med en multirulle.
                Jodå, det går alldeles utmärkt men bakswingen/sidosvepet och kastet måste göras i en rörelse för att utnyttja momentet i betet. Men gäller att man är van i tummen.

                Kommentera


                • #9
                  Snärtar för mig är när man gör ett kast utan svep. Kast med svep och en så kallad snärt i slutet, kallar jag ett perfekt kast . Kolla in Gong lei på Youtube en kast legend.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                    Snärtar för mig är när man gör ett kast utan svep. Kast med svep och en så kallad snärt i slutet, kallar jag ett perfekt kast . Kolla in Gong lei på Youtube en kast legend.
                    Jag är väl bekant med Gong Lei han är förebild till hur jag kastar. Hur snärtar du utan att svepa spöt?
                    Jag är inte riktigt med hur du tänker där!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 673 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X