Zeal (ズイール) rullar- obskyra rullar från japan. Information om dessa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zeal (ズイール) rullar- obskyra rullar från japan. Information om dessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Zeal (ズイール) rullar- obskyra rullar från japan. Information om dessa?

    Jag kollade runt i lite forum på internet och kom över fiskeutrustningsföretaget Zeal. Det är (var?) ett japanskt surface style angling märke som mest är kända för deras beten, exempelvis Arai-kun (アライくん) ytbetet (länk till detta ytbete ser ni här: https://static.mercdn.net/item/detai...jpg?1582636152). Utöver ytbeten tillverkar de fiskefarkoster, "pistol grips" till surface style spön och rullar. Rullarna är de som jag tycker är mest intressanta. Speciellt deras rundgavlade modeller. Deras Zeal Hepta verkar vara tillverkad av en, för mig, okänd tillverkare av rullar. Rullarna är otroligt fina och ser välbyggda ut baserat på det lilla jag sett av dem. Tyvärr verkar Zeal gått i konkurs, men deras produkter finns kvar. I min mening är deras rullar väldigt unika och särskilt deras Zeal Hepta väcker habegäret hos mig. Det är dock möjligt att Zeal återuppstått.

    Nedan är lite länkar som visar vad jag pratar om:

    Lite information (som går att översätta med googles direktöversättnings-hjälpmedel) om Zeal Hepta rullarna: https://basic.naturum.ne.jp/e910187.html

    Lite information om deras lågprofilare (som verkar ha IAR-lager gjorda av Ryobi). Också denna artikel på japanska: https://basic.naturum.ne.jp/e908660.html

    Lite kort om deras Arai-kun rulle (behöver också översättas): https://ameblo.jp/lv-517/entry-12683721353.html

    En Zeal Hepta till salu: https://www.ebay.com/itm/39353334375...Cclp%3A2047675

    Lite om Zeal Hepta och Zeals konkurs nämns: https://ahoaho.naturum.ne.jp/e987865.html

    Så, har någon ytterligare information om Zeal? Har någon lyckats komma över deras rullar? Vem är tillverkaren av rullarna? Allt nytt ni hittar/vet är intressant.

    Jag har använt sökordet: ズイールリール (Zeal reel på japanska) för att hitta information.
    Senast ändrad av Benjamin S; 2021-11-03, 13:50.

  • #2
    Nu är du inne på riktigt obskyra tingestar, jag gillar det skarpt!

    Zeal är ett märke man stött på lite då och då genom alla års letande på diverse japanska hemsidor.
    Jag har sett rullarna vid några tidigare tillfällen och hade fått för mig att de runda varianterna var tillverkade helt och hållet av Ryobi, det verkar inte vara fallet.

    Är rätt förtjust i utseendet, lite ABU- samt shimanoinspiration på en kropp inte helt olik en Millionaire, eller en kinakopia av den sistnämnda.
    I övrigt vet jag ingenting om dem överhuvudtaget. Synd att man i början av importkarriären för närmare 20 år sedan och några år fram inte lade märke mer till ovanliga fåglar av det här slaget. Både ovanliga märken samt de stora märkenas mer ovanliga modeller har blivit väldigt dyra och svåra sedan dess...

    Ska man våga gissa att det inte finns en enda Hepta i Sverige?

    Var det inte Zeal som gjorde en inkapslad rulle som såg ut som en skalbagge eller något i den stilen?
    Edit: Såg att du hade länkat till just den rullen, rätt japansk grej får man väl säga...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Ska man våga gissa att det inte finns en enda Hepta i Sverige?
      Jag tror du har rätt med den gissningen. Det gör rullarna ännu intressantare i mina ögon. Då kan man själv utforska vilket svenskt fiske dessa skapelser fungerar till. Jag trodde också att de var Ryobimodeller, men ju mer jag kollar upp, desto mindre tror jag att det är Ryobi som är tillverkarna, åtminstone när det kommer till Zeal Hepta.

      Oavsett vad så är det här ett oerhört intressant märke för oss rullentusiaster. Det finns inget som dessa rullar. Vad jag förstått uppfann Zeal någon speciell funktion som jag inte riktigt är säker på vad det är för något. Funktionen hyllas av Zeal Hepta användare.

      På direktöversatt japanska till svenska kan jag läsa följande text om den unika funktionen i fråga:

      "Drag är en mekanism som skickar linjen utan att vända på handtaget, men "liknande drag" i introduktionen av HEPTA är en mekanism som kan ställa in reverseringsmomentet när handtaget vänds.
      För det första backar inte handtaget på grund av kopplingsmekanismen vid gjutningstillfället med semi-direkt, men när kopplingen väl är inkopplad kan den som lindar upp den linda upp den med en stel, men när man försöker skicka ut linjen, släpp handtaget En stil som kräver att handtaget roterar i motsatt riktning. Det är lätt att förstå om du skriver med en snurrande rulle, men föreställ dig ett tillstånd där proppen är avstängd (reversibel) och draget är helt åtdraget. Man kan släppa linan genom att höja slöjan, men det är lite svårt att skicka linan med fisken hängande. När du tar handen från ratten och lägger ut linan är det som kommer efter farten en röra av backlash (linjeproblem). Tidigare provade i abumaic475 av spin cast reversering propp ut , men jag sa till samma operation som denna, abumatic är linjen problem inte uppstår det tar broms i gott skick av storleken på motståndet i drivsystemet. Det är inte roligt att motståndet i drivsystemet är stort, men om du ställer in bakmomentet vid tidpunkten för reversering bra som HEPTA, kommer du inte att vara rädd för bakslag efter att ha fångat en fisk, och när du vill linda den, du kan nos med stel! Gratis linjearbete utan att koppla ur kopplingen när du vill skicka! Det råder ingen tvekan om att det kommer att vara en rulle som du kan njuta av på."

      och detta...

      "Den semi-direkta vridmomentanordningen är den bästa mekanismen för att njuta av vridmomentstrider om havskatt och karp, och jag skulle vilja se den dyka upp igen."

      Texten är tagen och översatt härifrån: https://ahoaho.naturum.ne.jp/e987865.html

      Så som jag förstått det pratar man om en backspärr som går att stänga av och sätta på, men där bromsen inverkar, och går att ställa in, medan handtaget går bakåt. Detta för att motverka backslag när en fisk rusar medan man har backspärren inaktiverad. Om så är fallet är det en helt unik funktion som jag inte ens hört talas om innan.

      Det här är inte helt lätt att förstå sig på utan att kunna japanska. Jag lämnar det här ifall man vill göra sin egen tolkning.
      Senast ändrad av Benjamin S; 2021-11-03, 17:14.

      Kommentera


      • #4
        Läste att någon variant hade en form av direktdrift likt ABU's D-modeller.
        Kan ju vara något i den stilen den knasigt översatta texten beskriver.

        Jag tror jag förknippade Zeals runda med Ryobi Varius M/Spectra på tiden det begav sig.
        Kan varit de tydligt rundade/sluttande gavlarna som ställde till det.

        Posta gärna bilder på Heptans insida om du hittar.
        Om du inte har något emot det länkar jag gärna, och diskuterar, bilder på de övriga modellernas insidor här.

        Har också för mig Zeal tillverkade spön, kan dock ha fel i det.
        Ska sätta mig och googla runt lite, kul och för mig nästan bortglömt ämne/tillverkare.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Om du inte har något emot det länkar jag gärna, och diskuterar, bilder på de övriga modellernas insidor här.
          Det är ingen fara! Kör på!

          Kommentera


          • #6
            Bingo!

            Här hittade jag en Zeal Hepta isärplockad: https://ameblo.jp/nagareyama-lures/e...286237085.html

            Det verkar inte som att ISUZU är tillverkaren iaf (vilket jag i och för sig inte trodde heller). Här beskrivs också Zeals "halvdirekta" mekanism. Definitivt en värd artikel att kolla in.

            Kommentera


            • #7
              Vad gäller Zeals lågprofilare så hoppas jag att det är insidan som räknas för de var banne mig det fulaste jag sett! ; )
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Bingo!

                Här hittade jag en Zeal Hepta isärplockad: https://ameblo.jp/nagareyama-lures/e...286237085.html

                Det verkar inte som att ISUZU är tillverkaren iaf (vilket jag i och för sig inte trodde heller). Här beskrivs också Zeals "halvdirekta" mekanism. Definitivt en värd artikel att kolla in.
                Riktigt intressant!

                Min erfarenhet av någorlunda moderna direktdrivna rullar begränsar sig till ABUs D och jag har nog inte haft hemma fler än max 10 sådana.

                Kul bild att analysera även om jag utan sprängskiss, tydlig inbördes ordning gällande delar och/eller bilder på innergavel och stativets vevsida finner det lite svårt att sätta mig in i den praktiska funktionen.
                Då ska gudarna veta att jag inte är ingenjörsmaterial, får ha det som försvar.

                De fem kullagren borde gå att lista ut.
                Tunnare lagret med stor ID - vevaxelns ände.
                Andra lagret med stor ID - spole, vevsida.
                Två små lagren - evighetsskruvens ena ände samt vevgavelns kopp.
                Skulle kanske vara så att spolen är lagrad i båda gavlarna men ser enbart en låsring så det är tveksamt.

                Det som är mest intressant i mina ögon är frikopplingen.
                Jag känner delvis igen vissa komponenter men är inte helt säker på varifrån.
                Vevaxelns ser ut att sitta monterad på "Calcutta-vis", alltså instucken i innergaveln och fäst medelst spårryttare in mot spolen, kopparbricka/brickor på samma axel.

                Drivning av linspridare ser konventionell ut: det större plastdrevet med rektangulärt urtag sitter på vevaxeln, driver mellanstort drev fäst med sprint i evighetsskruven (vanligt hos många rullar).

                Jag ser 10 skruvar på bilden, intressant då vevsidan bara har tre skruvhål (två i gaveln, ett för att fästa vevmutterbrickan).
                Kan tänka mig 2 för att fästa frikoppling i innergavel, 3 för att fästa innergavel mot stativ. Resterande för att fästa icke vevgavel antar jag...

                Drivningen och bromsen klarnade lite då jag läste den länkade texten, men inte helt.
                Envägslagrets bussning ser ut att ha två utskott åt vardera håll, stämmer bra med låsningen av delar vi fick läsa om samt de två matchande stålbrickorna med olika ytterdiameter.
                Nu vill jag se den konventionellt bromsade modellen!

                Jaja, lite nattligt funderande.
                En sprängskiss lär väl dyka upp och visa hur fel jag har vad det lider.


                Kastar in den här gröna skönheten som en bonus.
                Där ser man mer av det jag skrev om längre upp (innan jag sett dessa bilder) av konstruktionen.
                Innergavel lik Calcutta, tre skruvar fäster icke vevgavel, lager i icke vevgavel, frikopplingsknapp fäst likt i äldre Calcuttor.
                Stativet ser lite grovhugget ut på insidan...

                Kommentera


                • #9
                  Blir en dubbelpost här.

                  Var kul att titta vidare på lågprofilarna också.
                  Det visar sig att Ryobi-tillverkning stämde men på fel rulle: Zeal Ixorne är uppenbarligen samma rulle som Ryobi Ixorne men även den här rullen där märket är avskavt bör vara samma men det ser inte ut som det stått vare sig Zeal eller Ryobi.

                  Ingen särskilt upphetsande modell kanske men frikopplingen ser minst sagt spännande ut!

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu är man inne på rullporr på hög nivå. Det väcks ju ett visst ha begär när man ser vissa modeller. En rund blir man aldrig trött på. Och en inkapslad som ser ut som en skalbagge. Underbart.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X