Zeal (ズイール) rullar- obskyra rullar från japan. Information om dessa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zeal (ズイール) rullar- obskyra rullar från japan. Information om dessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Vad gäller Zeals lågprofilare så hoppas jag att det är insidan som räknas för de var banne mig det fulaste jag sett! ; )
    Dom runda påminner om Shimano Corvalus.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Blir en dubbelpost här.

      Var kul att titta vidare på lågprofilarna också.
      Det visar sig att Ryobi-tillverkning stämde men på fel rulle: Zeal Ixorne är uppenbarligen samma rulle som Ryobi Ixorne men även den här rullen där märket är avskavt bör vara samma men det ser inte ut som det stått vare sig Zeal eller Ryobi.

      Ingen särskilt upphetsande modell kanske men frikopplingen ser minst sagt spännande ut!
      Wow, den frikopplingen ser unik ut. Nu blev man ju sugen på att någon gång ta hem några modeller av Zeals rullar, inklusive lågprofilarna.

      Högprofilarna är fortfarande ett mysterium var de tillverkas dock. De ser ut att ha vissa Shimano-delar (troligtvis inte dock), Daiwa-linspridare (återigen troligtvis inte) och påminner smått, men inte tillräckligt mycket, om några Ryobimodeller. Ryobis rullar förr såg dessutom ganska annorlunda ut jämfört med Zeal Hepta. Särskilt med tanke på hur stativet, vad jag vet, inte använts av Ryobi. Jag tvivlar dessutom på att det är ett hopkok av tillverkare då detta inte var lika vanligt som det är idag när dessa rullar var i produktion.

      Minns jag rätt är detta en Ryobi: https://www.picclickimg.com/d/l400/p...-Reel-Made.jpg

      Detta är en Ryobi: https://www.stripersonline.com/surft...1478462362.jpg

      Detta är en Zeal Hepta: https://auctions.c.yimg.jp/images.au...qfrdus8901.jpg

      Även om stativen är lite lika ser man skillnader. Att göra ett helt eget stativ för ett projekt åt en fiskeutrustningsleverantör är ovanligt eftersom att det är dyrt. Tillverkaren brukar istället få välja på en "hyll-modell" som redan finns. Skulle det visa sig att Zeal är gamla rebrandade Ryobirullar är det dock inte negativt, då dåtidens Ryobi var rankade ganska högt.

      Fan, man blir inte mindre sugen på en begagnad Zeal när man skriver om dem...
      Senast ändrad av Benjamin S; 2021-11-04, 19:10.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Nu är man inne på rullporr på hög nivå. Det väcks ju ett visst ha begär när man ser vissa modeller. En rund blir man aldrig trött på. Och en inkapslad som ser ut som en skalbagge. Underbart.
        Instämmer. Helt underbart! Pulsen ökar när man ser vissa av deras modeller...det är så man vet att man är rull-entusiast.

        Särskilt "25-year anniversary" modellen av Zeal Hepta-rullen ser ju rolig ut. Även några av Zeals beten är ju riktigt coola, och ser riktigt roliga ut att fiska med.

        Kolla in den här: https://youtu.be/76buk2AfTPk

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Vad gäller Zeals lågprofilare så hoppas jag att det är insidan som räknas för de var banne mig det fulaste jag sett! ; )
          Håller helt med :-) :-》

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Dom runda påminner om Shimano Corvalus.
            Förutom utseendemässigt har Hepta och Corvalus likheter bland annat gällande frikopplingsknappens infästning samt innergavel/vevaxel men det slutar nog där.

            Benjamin S den färgglada Ryobin du länkar är en Spectra, som jag nämnde tidigare, såvitt jag vet en variant av Varius.
            Minns när den såldes ny, rätt uppskriven (men snabbt bortglömd) och japantillverkad.

            Inte helt hundra men har för mig priset låg över 40 000 yen runt år 2000. Det var hemskt mycket pengar på den tiden, helt i linje med de stora tillverkarnas flaggskeppsrullar.
            Både vanliga Varius men framförallt Spectra håller sina priser väl på begagnatmarknaden också.

            En potentiell Calcutta-dödare var det på sin tid men fick inget vidare genomslag.
            Jag har som tidigare nämnt trott på släktskap mellan Varius och Hepta men jag börjar tvivla. Skulle verkligen vara intressant att se sprängskisser.
            Linspridarens är lik Millionairens men inte alls identisk.

            Kanske har Zeal tagit fram en helt unik modell på ritbordet och fått den tillverkad av exempelvis Ryobi.
            Ryobi borde få en egen tråd, eller kanske en för diverse lustiga märken. Det finns en hel del höljt i dunkel, kul att forska om.

            Kommentera


            • #16
              Här är en isärplockad Ryobi för att jämföra med Zeal Hepta: https://bewaf.com/blog/%E3%83%AA%E3%...F%97%E4%BB%98/

              Jag skulle säga att frikopplingen framförallt är annorlunda gentemot Zeals rullar. Rätt mycket ser faktiskt ganska annorlunda ut.

              Kommentera


              • #17
                ​Nu är den hemma! Jag kunde inte släppa Zeal. Till slut så hittade jag en för ett rimligt pris som jag beställde. Det är en mycket intressant rulle. Den är garanterat semi-direkt. Handtaget går baklänges samtidigt som slirbromsen hakar i. I kastet är handtaget stilla. Den är mycket mindre än vad jag förväntade mig, Rullen känns faktiskt väldigt förfinad. Det här kan vara en av de häftigaste rullarna jag någonsin har köpt. Kan det vara den enda Zeal-rullen i Sverige månntro?
                Bifogade filer
                Senast ändrad av Benjamin S; 2022-08-02, 13:01.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg


                  Nu är den hemma! Jag kunde inte släppa Zeal. Till slut så hittade jag en för ett rimligt pris som jag beställde. Det är en mycket intressant rulle. Den är garanterat semi-direkt. Handtaget går baklänges samtidigt som slirbromsen hakar i. I kastet är handtaget stilla. Den är mycket mindre än vad jag förväntade mig, Rullen känns faktiskt väldigt förfinad. Det här kan vara en av de häftigaste rullarna jag någonsin har köpt. Kan det vara den enda Zeal-rullen i Sverige månntro?
                  Det gills inte om man inte lägger ut bild! Så du har ingen * va roligt det hade varit med smileys nu *

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

                    Det gills inte om man inte lägger ut bild! Så du har ingen * va roligt det hade varit med smileys nu *
                    För mig syns bilderna!? Vad märkligt!

                    Kommentera


                    • #20
                      Syns de nu?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 110 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 899 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X