Ny haspelrulle, hur känslig får man vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Bild 1: Det finns (i princip) alltid någon form av mellanrum mellan vev och rullhus. Annars skulle ju vevens infästning skava på rullhuset.

    Bild 2: Korrosion, ser ut som att aluminiumet har en frätskada. Dålig kvalitetskontroll.

    Bild 3. Toppbrickan på bromsstacken ska ha ett sådant hål och ska vara lite lös. Men är det fett på brickan eller har brickan också skador? Den ska vara helt slät.

    Vissa rullar kräver bra många varv med veven innan man slutar uppleva ”missljud”. Det kan bero på att de på insidan är ojämnt smörjde från fabrik. Jag hade samma problem med en hyfsat dyr Daiwa för några år sen.

    Lite glapp i spolen (åt alla håll och kanter) är inga konstigheter. Men om spolen wobbler vid fiske så är det fel.

    Lämna en kommentar:


  • Fock_it
    replied
    Lämna tillbaka å köp en daiwa eller shimano för dom pengarna istället ;0)

    Lämna en kommentar:


  • Drecta
    replied
    Hej.
    Tack för svar och att du jämförde.
    Men ja, det får bli en sväng och kolla helt enkelt.
    Blir bara nojan till kojan när man knappt sett och ännu mindre rört en rulle på 1,5 år.
    ​​​​

    Lämna en kommentar:


  • flottnacke
    replied
    Hej
    Förstår oron, det är svårt att få veven helt stum, då ska den shimsas väldig exakt samtidigt som det kan få en negativ effekt när det blir för tight. Glappet i spolen kan jag inte svara på men kände snabbt på en Okuma och Daiwa jag hade liggande och spolen är inte stum (radiellt eller axialt) på någon av dem. Din ide att ta den med till en butik och jämföra är nog det bästa då det är svårt att beskriva ett glapp i text.

    Lämna en kommentar:


  • Drecta
    replied
    Se även bilderna, ska det inte vara tätt här mellan veven och vevhuset?
    även bild 2, ska en ny rulle verkligen se ut så, ser ju ut som korrosion?
    och bild 3, den gråa platten där hålet är är lös, den rörde sig så den täckte hela hålet?

    Lämna en kommentar:


  • Drecta
    started a topic Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

    Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

    Har just fått hem en helt ny Abu Garcia Revo2 Premier , men är osäker på missljud och glapp. Hur känslig får man vara?
    Vill minnas att min Penn Sargus inte lät nästan något som ny under vevning? Och denna Abu ska ju ha 12 kullager. Eller sitter jag och nojar för att jag inte har något att jämföra med just nu?
    Även hur pass stum kan veven bli, får man alltid räkna med ett minimalt glapp? Även själva spolen, eller "main shaft" glappar smått upp/ner och åt sidan, alltså knappt mätbart men man hör/känner ju. Är ju rörliga delar så kanske är nödvändigt, jag vet ej. Har ingenting alls hemma att jämföra med. Tänkte dra och se under helgen på någon butik.
    För det priset så vill man ju inte ha något måndagsexemplar.

    ​​​

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 252 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 069 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 189 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 676 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 262 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X