Ny haspelrulle, hur känslig får man vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

    Har just fått hem en helt ny Abu Garcia Revo2 Premier , men är osäker på missljud och glapp. Hur känslig får man vara?
    Vill minnas att min Penn Sargus inte lät nästan något som ny under vevning? Och denna Abu ska ju ha 12 kullager. Eller sitter jag och nojar för att jag inte har något att jämföra med just nu?
    Även hur pass stum kan veven bli, får man alltid räkna med ett minimalt glapp? Även själva spolen, eller "main shaft" glappar smått upp/ner och åt sidan, alltså knappt mätbart men man hör/känner ju. Är ju rörliga delar så kanske är nödvändigt, jag vet ej. Har ingenting alls hemma att jämföra med. Tänkte dra och se under helgen på någon butik.
    För det priset så vill man ju inte ha något måndagsexemplar.

    ​​​

  • #2
    Se även bilderna, ska det inte vara tätt här mellan veven och vevhuset?
    även bild 2, ska en ny rulle verkligen se ut så, ser ju ut som korrosion?
    och bild 3, den gråa platten där hålet är är lös, den rörde sig så den täckte hela hålet?

    Kommentera


    • #3
      Hej
      Förstår oron, det är svårt att få veven helt stum, då ska den shimsas väldig exakt samtidigt som det kan få en negativ effekt när det blir för tight. Glappet i spolen kan jag inte svara på men kände snabbt på en Okuma och Daiwa jag hade liggande och spolen är inte stum (radiellt eller axialt) på någon av dem. Din ide att ta den med till en butik och jämföra är nog det bästa då det är svårt att beskriva ett glapp i text.

      Kommentera


      • #4
        Hej.
        Tack för svar och att du jämförde.
        Men ja, det får bli en sväng och kolla helt enkelt.
        Blir bara nojan till kojan när man knappt sett och ännu mindre rört en rulle på 1,5 år.
        ​​​​

        Kommentera


        • #5
          Lämna tillbaka å köp en daiwa eller shimano för dom pengarna istället ;0)

          Kommentera


          • #6
            Bild 1: Det finns (i princip) alltid någon form av mellanrum mellan vev och rullhus. Annars skulle ju vevens infästning skava på rullhuset.

            Bild 2: Korrosion, ser ut som att aluminiumet har en frätskada. Dålig kvalitetskontroll.

            Bild 3. Toppbrickan på bromsstacken ska ha ett sådant hål och ska vara lite lös. Men är det fett på brickan eller har brickan också skador? Den ska vara helt slät.

            Vissa rullar kräver bra många varv med veven innan man slutar uppleva ”missljud”. Det kan bero på att de på insidan är ojämnt smörjde från fabrik. Jag hade samma problem med en hyfsat dyr Daiwa för några år sen.

            Lite glapp i spolen (åt alla håll och kanter) är inga konstigheter. Men om spolen wobbler vid fiske så är det fel.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Bild 1: Det finns (i princip) alltid någon form av mellanrum mellan vev och rullhus. Annars skulle ju vevens infästning skava på rullhuset.

              Bild 2: Korrosion, ser ut som att aluminiumet har en frätskada. Dålig kvalitetskontroll.

              Bild 3. Toppbrickan på bromsstacken ska ha ett sådant hål och ska vara lite lös. Men är det fett på brickan eller har brickan också skador? Den ska vara helt slät.

              Vissa rullar kräver bra många varv med veven innan man slutar uppleva ”missljud”. Det kan bero på att de på insidan är ojämnt smörjde från fabrik. Jag hade samma problem med en hyfsat dyr Daiwa för några år sen.

              Lite glapp i spolen (åt alla håll och kanter) är inga konstigheter. Men om spolen wobbler vid fiske så är det fel.
              Tackar, då kan man vara lite lugnare då.

              Dock är det ju inget som påverkar just nu den där frätskadan om det nu inte är så att det fräter upp fortare just där, av saltvatten osv. Men kan ju vara fint och försöka få sig en extraspole på köpet pga det då.

              Japp den verkar slät utan skador, dock va det lite smått med fett där som jag tror jag fått bort, fick med 3 såna distanser som på bild iaf så ska väl gå att hålla rent.
              Inget fett medskickat dock som jag fått vid köp av Pennrullarna.

              Men känner mig hyffsat nöjd, fick ge 1600 för den, kikade även på lite dyrare Shimano/Daiwa men valet föll på denna tillslut. Shimano/Daiwa kommer ju finnas kvar om inte annat.

              Kommentera


              • #8
                Tyckte min glappa och klappa också innan jag spola på lina, just en Premier i 20 storlek.
                Men mitt problem med just dom rullarna är att när det är kallt så slår bakspärren ifrån och vid mothugg eller viss tyngd mot rullen så går spolen bakåt. Jag har nog 4-5 st ABU haspel i den övre prisklassen som alla gör samma sak, dvs så fort det är lite kallt och du lägger lite press, som vid ett mothugg, så börjar rullen snurrar bakåt.

                Kommentera


                • #9
                  Brickorna i påsen är väl för att kunna justera hur linan lägger sig på spolen?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Brickorna i påsen är väl för att kunna justera hur linan lägger sig på spolen?
                    Haha jaha sedär

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X